Infostart.hu
eur:
399.13
usd:
343.46
bux:
100634.18
2025. július 18. péntek Frigyes
Hakan Samuelsson, chief executive officer of Volvo Cars NV, listens during a Bloomberg Television interview after the unveiling of the XC40 Recharge electric sports utility vehicle (SUV) in Los Angeles, California, U.S., on Wednesday, Oct. 16, 2019. Volvo is tying the launch of its first all-electric vehicle to a broader plan for shrinking the carbon footprint of its models by 40% through 2025. Photographer: Patrick T. Fallon/Bloomberg via Getty Images
Nyitókép: Patrick T. Fallon/Bloomberg via Getty Images

Forrong az autóipar: vezetőcserék sora jöhet a nagy cégeknél, miután befürödtek a villamosítással

A napokban a Volvo és a Seat-Cupra vezérigazgatói posztján is váltás történt, és a közeljövőben más autóipari konszerneknél is lehetnek hasonló személycserék. Szécsényi Gábor, Az Autó című szaklap főszerkesztője az InfoRádióban elmondta: a háttérben az áll, hogy nem halad jól a villamosítás, illetve az amerikai vámok is bonyolítják a helyzetet, melynek következtében sok gyártó ismét inkább a hibrid autókra koncentrál.

A Volvo vasárnap jelentette be, hogy április elsejétől Hakan Samuelsson veszi át a vezérigazgatói posztot Jim Rowantől, aki három év után távozik. A 74 éves üzletember visszatérését nagy nemzetközi figyelem kíséri. Élő legendaként tekintenek rá a svéd autógyártó vállalatnál, hiszen 2012-től tíz éven át már sikeresen vezette egy periódusban a céget, amelyet most stabilizálnia kellene gazdaságilag egy meglehetősen nehéz időszakban.

Az Autó című szaklap főszerkesztője az InfoRádióban elmondta: „jó az öreg a háznál” alapon dönthetett a vezetőváltás mellett a Volvo, amelyet Hakan Samuelsson egyértelműen sikerre vitt, szinte végig nyereséges volt a vállalat első vezérigazgatói regnálása alatt. Szécsényi Gábor hozzátette: a svéd üzletember érdeme volt egyebek mellett, hogy új motorokat hozott létre, átstrukturálta a teljes modellkínálatot, valamint az ő kezdeményezésére kezdte el a működését a Volvo első amerikai gyára. A szakíró úgy véli, Hakan Samuelsson „sikeres vezérként távozott” 2022-ben, néhány hónappal az után, hogy a cég bejelentette, legkésőbb 2030-ra el akarja érni, hogy kizárólag elektromos autókat gyártson.

Hakan Samuelsson most azt a Jim Rowant váltja a Volvo élén, aki korábban főleg technológiai cégeknél töltött be vezetői tisztségeket. Az ő feladata volt az elektromos átállás levezénylése és a technológiai előrelépés megvalósítása. Bár az elektromos autók térnyerését nem lehet megkérdőjelezni, Szécsényi Gábor szerint „a villamosítás nem olyan gyors és erőteljes”, mint ahogy várták, és ez a megállapítás főleg az európai autóipari helyzetre igaz. A remélt áttörés elmaradt, a legfőbb autóipari szereplők pedig mozgolódni kezdtek. Eric Li Shufu, a Volvo anyavállalatának, a Geelynek az alapító-elnöke például amellett érvelt, hogy

módosítani kell a villamosítással kapcsolatban megfogalmazott korábbi főbb terveken, célokon.

Erre azonnal reagált a Volvo is, amely nemrég bejelentette, hogy visszább vesz az erőltetett villamosításban, és a hibrid autókra is jelentősen koncentrál, hiszen zűrös idők járnak, mivel az amerikai vámok is sújtják az autómárkákat.

Szécsényi Gábor megjegyezte: a Volvo természetesen sikeres szeretne lenni a tengerentúli piacon is, és egyebek mellett azért csábíthatták vissza Hakan Samuelssont, hogy futtassa fel a dél-karolinai üzemüket, amely az utóbbi időben nem hozott túl jó gyártási adatokat. Márpedig a vezetőség nem akarja, hogy máshonnan kelljen Volvókat szállítani az Egyesült Államokba, hiszen akkor nagyon magas vámokat kell fizetni. „A kínai vezetés úgy gondolhatta, hogy a zűrös időkben vissza kell hozni egy korábbi sikeres vezért, aki 74 éves kora ellenére elvállalta ezt a feladatot” – összegzett Az Autó című szaklap főszerkesztője.

Más konszerneknél is komoly változások lehetnek

Mivel a villamosítás lassabban halad az eltervezetthez képest, Szécsényi Gábor nem tartja kizártnak, hogy más autógyártó vállalatok is a Volvóhoz hasonlóan cselekednek, hiszen új körülményekhez és elvárásokhoz kell alkalmazkodni, módosítani kell a célkitűzéseken. Kiemelte, hogy éppen a héten saját elhatározásából távozott a Seat-Cupra éléről Wayne Griffiths, akit utódja megtalálásáig ideiglenesen a Seat termelési és logisztikai igazgatóságának tagja, Markus Haupt követ a poszton. Szécsényi Gábor elmondta: iparági pletykák szerint Wayne Griffiths a Renault-hoz mehet, ahol azt a Luca de Meót válthatja a vezetői székben, aki korábban szintén irányította a Seatot. A szakíró megjegyezte, hogy hivatalosan még nem erősítették meg ezt a cserét, de logikus lépésnek tűnik, hogy a Stellantis elnöki posztjára pályázó Luca de Meo egy korábbi bizalmas kollégáját, Wayne Griffithst kéri fel a Renault Group vezetésére. Ha pedig de Meo valóban átveszi az irányítást a Stellantisnál, újabb kérdés vetődik fel azzal kapcsolatban, hogy mi lesz az eddigi portugál vezér, Carlos Tavares sorsa.

A megvalósult vagy még csak tervezett vezetőcserék jól jelzik, mennyire forrong most az autóipar, amire rátesznek még egy lapáttal az amerikai vámok. Szécsényi Gábor elmondta: azért nem halad jól a villamosítás, mert

az állami támogatások lassú kivezetésével jelentős mértékben visszaesett a piaci kereslet, és így a gazdaságos termelés nem volt másképpen fenntartható, csak a hibridek visszahozásával.

Ezzel nem csak a Volvo szembesült, több más nagy márka is hasonló helyzetben van.

A Volvo most azért szerepel ennyiszer a hírekben, mert annak idején az elsők között jelentette be, hogy átáll a villanyautók gyártására, majd nem sokkal később ugyanilyen célt fogalmazott meg például az Opel is. „Egyesek hangosabban, mások csendesebben visszakoznak. Nem biztos, hogy a visszaálláshoz mindenáron új vezetők kinevezésére van szükség. Az viszont biztos, hogy egy hajtástechnológiai átalakítást jobb rábízni egy mérnökre, mint egy technológiai gurura” – magyarázta Az Autó című szaklap főszerkesztője.

(A nyitóképen: Hakan Samuelsson, aki három év után tért vissza a Volvo vezérigazgatói posztjára.)

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Orbán Viktor péntek reggel: van más együttműködési lehetőség is Ukrajnával, mint az uniós tagság

Orbán Viktor péntek reggel: van más együttműködési lehetőség is Ukrajnával, mint az uniós tagság

A miniszterelnök beszélt az uniós "ukrán költségvetésről", amelyet Brüsszelben írnak, és amely minden negyedik-ötödik forintot átad Ukrajnának, miközben nincs is döntés Ukrajna uniós tagságáról. Szólt Sebestyén József halálának ügyéről is, amellyel kapcsolatban nem érzelmileg kell érvelni, hanem emberi jogi oldalról. Aztán szólt a hazai gazdaság jövőjéről is az Otthon Start program optikájából. Végül az Otthon Start modellszámításai és Kapu Tibor hazatérése is szóba került.

Szalai Máté: amire Izrael katonai sikerként áhítozik, a közel-keleti térséget destabilizálhatja

Az izraeli vezetés nem titkolt célja, hogy újrarajzolja a Közel-Kelet politikai térképét, és ennek megfelelően Izrael vezető szerepre tör a térségben, aminek keretében időnként beavatkozik olyan konfliktusokba is, mint amilyen a drúz kisebbségé Szíriával – mondta az InfoRádióban a külpolitikai szakértő. A Clingendael Intézet kutatója arról is beszélt, mennyire áll most stabil lábakon Benjamin Netanjahu kormánya.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.07.18. péntek, 18:00
Németh Zsolt
az Országgyűlés Külügyi Bizottságának elnöke
EZT OLVASTA MÁR?
×
2025. július 18. 07:17
×
×
×
×