Túlzás lenne azt állítani, hogy a német autógyártókat vagy akár a politikusokat meglepetésként érte az amerikai elnök bejelentése arról, hogy jövő szerdától 25 százalékos behozatali vámot vet ki a külföldről származó autókra, kezdve a kisautóktól a terepjárókig, sőt az autóalkatrészekre is. Donald Trump eddig sem hagyott kétséget afelől, hogy Kanada és Mexikó után a következő áldozat az Európai Unió lesz.
Német portálok többi között úgy fogalmaztak, hogy az elnök kedvenc játékát, a vámokkal való szerencsejátékot játssza. Mindezt azzal magyarázza, hogy országa több millió európai autót vásárol, ugyanakkor "szinte lehetetlen" amerikai autókat importálni az EU-ba.
Ami a várható következményeket illeti, játékról Németország esetében aligha lehet szó. Az elnöki intézkedés ugyanis a kontinensen leginkább a német autógyártókat, mindenekelőtt a Volkswagent, a Mercedes-Benzt és BMW-t sújtja, mert az USA a legfontosabb értékesítési piacuk, amint azt a Szövetségi Statisztikai Hivatal legfrissebb adatai is bizonyítanak. 2024-ben egyetlen ország sem vett annyi új személygépkocsit Németországból, mint az Egyesült Államok. Az export 13,1 százalékos részesedésével vezetett Németország, míg Nagy-Britannia 11,3 százalékkal és Franciaország 7,4 százalékkal állt a második, illetve harmadik helyen.
A német autógyártók már most is nagy mennyiségben gyártanak autókat az Egyesült Államokban, hogy elkerüljék a vámokat.
Az új kormány megalakulásáig még hivatalban lévő Robert Habeck gazdasági miniszter hangsúlyozta, hogy az EU-nak határozottan kell reagálnia: Szerinte világossá kell tenni, hogy Európa nem hátrálhat meg az Egyesült Államok előtt. A miniszter ugyancsak azt hangoztatta, hogy Trump döntése nem meglepő, az Európai Bizottság a tagállamokkal már egyeztetve készült erre. „Németország támogatja az Európai Bizottságot abban, hogy olyan megoldásról tárgyaljon az Egyesült Államokkal, amely megakadályozza a vámspirált” – jelentette ki.
A hamarosan kormányra kerülő CDU külpolitikai szakértője, Norbert Röttgen kijelentette, hogy célzott és mérsékelt ellenszankciók szükségesek, amelyek bizonyítják, hogy Európa rendelkezik a megfelelő eszközökkel, de nem törekszik a háború eszkalálására.
A Német Autóipari Szövetség elnöke, Hildegard Müller mindenekelőtt sürgős tárgyalásokat követelt az Egyesült Államok és az Európai Unió között egy kétoldalú megállapodás érdekében, de úgy értékelt, hogy Trump döntése „végzetes jelzés” a szabad és szabályokon alapuló kereskedelem életben tartása szempontjából.







