eur:
389.18
usd:
363.32
bux:
68110.72
2024. május 2. csütörtök Zsigmond
Nyitókép: Pixabay

Nem lesz környezetbarát a hajózás, amíg nem gyártanak új üzemanyagot

A hajózási ipar három százalékban felelős a világ károsanyag-kibocsátásáért. A globális hajózás akár környezetkímélő is lehetne, de a gazdasági és technológiai problémák keresztbe húzzák a tervet.

A világ legnagyobb konténerszállító hajós cége, a Maersk a jövőben arra törekszik, hogy csökkentse a hajózás által okozott környezeti károkat – írja a CNBC. A vállalat célja, hogy 2040-re zéró nettó üvegházhatású gázkibocsátást érjen el, ezért a következő évben több szén-dioxid-kibocsátástól mentes hajó indítását tervezi. A Maersk arra számít, hogy legkésőbb 2026-ra 13 környezetkímélő metanollal működő hajót bocsát tengerre.

Az új üzemanyagú hajók beszerzése azonban korántsem elég ahhoz, hogy a hajózás környezetbarátabbá váljon. "Amikor megrendeltük a hajókat, nem volt semmilyen beszállító. A hajók az üzemanyagok előtt érkeznek meg, ami nem ideális” – mondta Morten Bo Christiansen, a Maersk dekarbonizációs vezetője. A kímélő üzemanyaggal működő hajók megrendelése önmagában jelzésértékű lépés volt a cég részéről, hogy meginduljon az üzemanyag-gyártás a piacon. A gyártáshoz viszont szükség lesz kellő mennyiségű metanolra, mert amíg a cégek fosszilis tüzelőanyagot használnak, csak messzebb kerülnek a dekarbonizációs céloktól.

Faig Abbasov, a Transport & Environment nevű civil szervezet szállítási igazgatója szerint

"a 2050-es dekarbonizációs dátum nagyszerű, de túlságosan is homályos ambíció a gyakorlatban.

A globálisan vagy európai szinten kitűzött célok nem kényszeríthetők ki az egyes vállalatokra."

Abbasov azt állítja, hogy a környezetbarát üzemanyag keresletét kötelező szabályozással kellene garantálni. A kereslet szabályozására már létezik egy törvény, melyet az Európai Unió hozott meg, és várhatóan 2025-re lép érvénybe. Bryan Comer, az International Council on Clean Transportation tagja úgy véli, hogy a rendelet garantált keresletet biztosít az új üzemanyagokra, és könnyebbé teszi a hajóiparhoz szükséges infrastruktúrát. Comer reméli, hogy a szabályozás arra készteti majd például az Egyesült Államokat, Ázsiát, vagy az ENSZ Nemzetközi Tengerészeti Szervezetét, hogy kövesse a példát.

Alternatív üzemanyagok

„A másik alternatíva az ammónia. A jövő nagy üzemanyagaként emlegetik, és lehet, hogy az lesz” – mondta Christiansen. A Maersk igazgatója szerint az ammónia kezelése viszont rendkívül bonyolult, drága, ráadásul mérgező hatású az emberre és a tengeri környezetre is.

Comer állítása szerint a környezetbarát hidrogén fő problémája, hogy a lehűtése és a cseppfolyós állapotban való tárolása nehezen oldható meg a hajó fedélzetén. „Ez helyet foglal, és az üzemanyag alacsony energiasűrűségű, így gyakrabban kell tankolni a hajót, és gondoskodni kell arról is, hogy ezeken a területeken legyen környezetkímélő hidrogénkészlet” – tette hozzá.

Ez a probléma lényege. Nem csak a hajók megépítéséről és az üzemanyag beszerzéséről van szó. A tankolás és karbantartás szárazföldi infrastruktúrája is jelentős befektetést igényel, ha az ipar teljesíteni akarja dekarbonizációs ambícióit. Christiansen szerint éppen ezért lesz szükség a jövőben arra, hogy többféle technológiát használjanak a probléma megoldásához.

Címlapról ajánljuk
Elindultak az ellenőrzések az egészségügyben: mást várnak a háziorvosok, és mást a kamara

Elindultak az ellenőrzések az egészségügyben: mást várnak a háziorvosok, és mást a kamara

A háziorvosok kollegiális vezetője, Békássy Szabolcs azt mondta az InfoRádióban, hogy a Belügyminisztérium által nemrég elrendelt ellenőrzések célja hosszú távon nem a bírságolás, hanem egy átfogó kép kialakítása az egészségügyi ellátórendszer humánerőforrás helyzetéről. A Magyar Orvosi Kamara főtitkára pedig arról beszélt, hogy főként financiális okai lehetnek a nem megfelelő hatékonyságú kórházi munkavégzésnek.

Továbbra is az InfoRádió szólhat a Budapest 88,1 MHz-es frekvencián

Egyedüli pályázóként az InfoRádió Kft. nyerte meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsa (NMHH) által a Budapest 88,1 MHz-es frekvencia használatára kiírt rádiós pályázatot, így a médiaszolgáltató szeptember 1-je után is folytathatja működését – közölte a hatóság.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.05.02. csütörtök, 18:00
Könnyid László
a Magyar Turisztikai Ügynökség főigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×