"Nagyon sok kreatív energiát nyitott fel bennem az anyaság, Lili lányommal a közös lét, így sejtettem, hogy lesz folytatása a négy évvel ezelőtti Altatok című könyvlemeznek, amely még a szülés előtt, a babavárás időszakában született. A Nappali dalok a családom elmúlt két évének egyfajta leképezése, és annak felismerése, hogy meg kell tanulnunk, minként hangolódjunk egymásra" - mondta Palya Bea az MTI-nek.
Kiemelte, hogy a dalokat a mindennapok lendülete, vidámsága, humora határozza meg. Számos ötlet a ma már négyéves Lilitől származott, aki figyelte édesanyját, hogyan írja a számokat, és le is rajzolta, amit erről gondolt. A projekt könyvlemezzé bővítése a Bookline Könyvekkel közös gondolkodás során alakult ki. A Nappali dalok zenéjét magában rejtő könyv illusztrációit a már számos gyerekkönyvből ismert Petrók Ildikó készítette, a kötet első részében a dalszövegek, a másodikban a Palya Bea által kitalált játékok leírása szerepel.
A zenéjében meghatározó szerepet játszott az afrikai muzsika hatása. Az énekesnő sokat hallgatta kislányával otthon az Euro-African Playground lemezét, amelyen a hazai dzsessz színtér számos kiválósága zenél együtt a Budapesten élő guineai-szenegáli zenésszel, Cheikh Ibrahima Fall-lal, azaz Ibróval.
"A Nappali dalok húsz számát ketten játszottuk fel a világzenei színtérről ismert Gerzson Jánossal, akivel négy éve dolgozom együtt, az Altatok élő megszólalását is közösen csináltuk. A legtöbb etnikus és afrikai hangszert ő szólaltatta meg, emellett vokálozott is" - jegyezte meg Palya Bea.
Az otthoni családi élet hangjait a különböző hangszerek illusztrálják. A Porszívót a tambura hozza, amit a bambuszfuvola, az oud és a kanna egészít ki, a Mosásban hallhatjuk a kézzel mosás ritmusát, miközben Palya Bea éneke felidézi a mángorlást, a súlykolást, a szapulást, majd később a mosógép zakatolása egyfajta transzzenévé válik az afrikai húroshangszerrel, a guembrivel, végül jön a centrifugázás és a folyamatot lezáró teregetés.
Hasonló módon köszön vissza az albumon a csizma spanyolos kopogása, cigányzenei motívumok szerepelnek a Kanalasban, buzuki szól a kilencnyolcados Kávédalban, a Rántott hús pedig afroamerikai hatású munkadal a hús klopfolására kihegyezve.
"A munkát alapvetően meghatározták az asszociációk, a szabadjára engedett gondolatok. Szerintem ez a fajta zenei utazás kicsiknek és nagyoknak egyaránt élvezetes lehet. Nem hiszek a gyerekzenében, abban, hogy mindent a végletekig le kellene egyszerűsíteni a kicsiknek. Az Altatok vagy a korábbi, 2004-es Álom-álom, kitalálom című anyag sem kevésbé kimunkált, csak mert a gyereklemezek közé sorolják. Azok készítésénél is az volt a célom, hogy gyerek és szülő egyformán élvezze a dalokat" - fejtette ki.
A Nappali dalok könyvrésze 64 oldalas, a dalszövegek mellett tizenkét olyan játék bemutatásával, amelyben zenei fejlesztés, énektanítás, önismeret és testtudat egyesül.
"Számomra a zenetanítás abból indul ki, hogy a hangkiadás mindenkinek elemi igénye. Másrészt hiszek abban, hogy a gyerek átveszi a szülőtől, sőt, beszippantja, ami tudattalanul a sejtjeiből árad felé, így lesznek ugyanazok a gesztusok, a hanghordozás. Aztán például számos klassz dolog alakítható ki a szív ritmusára, a testünkkel való kapcsolatra vagy akár a konyhai eszközökkel zenélésre. A játékok többségét Lili lányommal közösen fejlesztettük ki" - mesélte Palya Bea, aki ismét babát vár.
Az énekes beszámolt arról, hogy jövő tavasszal mutatják be Franciaországban Etienne Comar Django Mélodies című filmjét, amelyben a híres cigány gitáros, Django Reinhardt feleségét, Naguine-t alakítja. A moziban Reda Kateb és Cécile de France a partnere. A film, amelyben a roma holokausztról is szó esik, 1943 és 1945 között játszódik.
Palya Bea eddigi albumai: Ágról-ágra (2003), Álom-álom, kitalálom (2004), Psyché (2005), Szeretetből jöttél erre a világra (2007 - EP), Adieu les Complexes (2008), Egyszálének (2009), Én leszek a játékszered (2010), Ribizliálom (2011), Ezeregy szefárd éjszaka (2012), Altatok (2012), Nő (2014), Tovább Nő (2016).