eur:
413.48
usd:
396.47
bux:
78741.84
2024. december 22. vasárnap Zénó
Human hand using smartphone typing Live chat chatting and social network concepts, chatting conversation working at home in chat box icons pop up. Social media marketing technology concept
Nyitókép: Thitima Uthaiburom/Getty Images

Komoly hátrányba kerülhet, aki a Messenger-nyelvezetet használja

Az üzenetküldő alkalmazások nyelvezete egyre inkább átszövi a szóbeli kommunikációt. A nyelvi készségek megőrzésének egyik fontos eszköze az olvasás, viszont aki megreked a Messenger-üzenetek nyelvén, hátrányba kerülhet a tanulásban, sőt akár a munkaerőpiacon is – mondta az InfoRádióban Bóna Judit nyelvész.

Az Anyanyelvápolók Szövetsége és az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kara a magyar kultúra napja alkalmából ünnepi konferenciát rendezett A magyar nyelv jövője – A nyelvi változások nyomában címmel. Az esemény ötletgazdája Grétsy László professor emeritus, az Anyanyelvápolók Szövetsége tiszteletbeli elnöke volt, aki díszvendégként vett volna részt a konferencián, de január 21-én, néhány héttel a 92. születésnapja előtt elhunyt.

Az előadások célja az volt, hogy a megjelentek megismerjék a nyelvtudomány jeles képviselőinek álláspontját a nyelvi változásokról, továbbá azt is, hogy a magyar nyelv múltjából és jelenéből tekintve milyen jövőképet festenek anyanyelvünkről.

Bóna Judit, a konferencia szervezőbizottságának elnöke az InfoRádióban elmondta: a nyelv folyamatosan változik, és minden egyes korszaknak megvannak a sajátságos jellemzői, amelyek aztán fokozatosan megjelennek a nyelvhasználatban is. A nyelvész hozzátette: az adott nyelven belül időről időre általában a szókincsben jelentkeznek jelentősebb változások,

melyeket még inkább generál a digitális világ, valamint a mesterséges intelligencia térhódítása.

Ezen folyamatok eredményeként pedig új szavak és új kifejezési formák keletkeznek, amiket aztán az idő előrehaladtával egyre többen használnak, és ezáltal széles körben elterjednek ezek a szófordulatok, szókapcsolatok.

Az egyetemi tanár szerint attól függően lehetnek jelentősen zavaróak vagy kevésbé zavaróak ezek az új szavak, kifejezések, hogy hol jelennek meg. Mint mondta, a Messengeren vagy a WhatsAppon küldött üzeneteknél például nem feltétlenül várjuk el az egyes írásjelek helyes használatát, ezzel szemben egy hivatalos dokumentumban vagy egy regényben ez nagyon fontos – persze ez attól is függ, hogy az adott mű milyen stílusban íródott vagy éppen milyen a szerkezete.

Az ELTE dékánhelyettese hangsúlyozta: minden esetben annak kell lennie a legfőbb szempontnak, hogy

a hallgató vagy olvasó számára érthető legyen a másik által átadni kívánt üzenet.

Ha pedig ez a cél vagy elvárás megvalósul, és az adott szöveg nem tartalmaz kirívó helyesírási hibákat, akkor bizonyos esetekben „akár valamilyen művészeti vagy szándékos kommunikációs céllal is megengedhető, hogy egy-egy írásjel ne úgy szerepeljen, ahogy az a szabályzatban meg van írva”.

Tudni illik, hogy mi illik

A mai fiatal generáció tagjai már úgy nőnek fel, hogy a mindennapi életük része a Messenger-nyelvezet. Kérdés, mennyire figyelnek arra, hogy más közegben, például egy irodában vagy egy hivatalban ne így kommunikáljanak, hanem a hivatalos formulákat használják. Bóna Judit szerint ez „nehéz, fogas kérdés”, ami az adott személytől is függ. Mint fogalmazott, vannak olyanok, akik „tudnak váltani a különböző nyelvi regiszterek között”, és a nyelvész fontosnak is tartja, hogy találkozzanak ilyen helyzetekkel a fiatalok akár családi, akár iskolai környezetben. Hozzátette: csak ilyen szituációkban tanulják meg, mi az, ami odaillő, hogyan kell kifejezni a gondolatokat hivatalos fórumokon, különböző helyzetekben.

Bóna Judit elmondta: természetesen vannak olyanok is, akiknek ez nehézséget okoz.

Előfordulhat, hogy ezek a fiatalok nehezebben találják meg a helyüket vagy a számításaikat a továbbtanulás során, illetve könnyen hátrányba kerülhetnek a munkaerőpiacon.

Ennek elkerülése érdekében az egyetemi tanár szerint nagyobb hangsúlyt kellene fektetni a tudatos fejlesztésre. Úgy véli, nemcsak az élvezet miatt érdemes minél többet olvasni, hanem azért is, mert sokat segít abban, hogy „tudatosabban gondolkodjunk a nyelvről”.

Fontosnak tartja azt is, hogy az iskolákban minél több különböző típusú szöveget olvassanak és beszéljenek meg a diákok tanáraikkal, továbbá ugyancsak lényeges a pragmatikai kompetencia fejlesztése. A fiatalok ugyanis így tanulják meg hogyan illik megnyilvánulni az egyes beszédhelyzetekben vagy az írásbeli kommunikációban, illetve ilyen szituációkban szembesülhetnek azzal, ha nem hatékony a kommunikációjuk vagy félreérthetően fogalmaznak.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Hogyan tartsuk távol a macskát a karácsonyfától?

Hogyan tartsuk távol a macskát a karácsonyfától?

„Curiosity killed the cat”, avagy a Kíváncsiság ölte meg a macskát – tartja az angol mondás. Amikor a karácsonyfáról és macskákról van szó, persze nem kell ilyen drámai kimenetelre számítani, de néhány óvintézkedés segíthet elkerülni, hogy ledőljön a fa.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.22. vasárnap, 18:00
Prőhle Gergely
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet programigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×