Infostart.hu
eur:
390
usd:
330.62
bux:
0
2025. december 24. szerda Ádám, Éva
some romanian leu banknotes mixed indicating growing economics with copyspace
Nyitókép: Marquardt_Photography/Getty Images

A hármas hiány csapdája: vékony jégen jár Románia

A szomszédos országban magas a költségvetési deficit, a folyó fizetési mérleg egyidejű hiánya és a lakosság eladósodottsága, és ez így együtt különös veszély hordoz magában.

A közgazdaságtanban a „hármas hiány” fogalma az ismert ikerdeficit kiterjesztése. Míg az ikerdeficit a költségvetés és a folyó fizetési mérleg egyidejű hiányát jelenti, a hármas hiány ehhez hozzáadja a magánszektor eladósodottságát. Vagyis olyan helyzetről van szó, amikor az ország, az állam és a háztartások egyszerre költenek többet annál, mint amit megengedhetnének maguknak.

Bár a hármas hiány nem annyira formalizált, mint az ikerdeficit, a kifejezés egyre gyakrabban jelenik meg a gazdasági elemzésekben. A mögötte húzódó logika világos; ha a hazai vállalatok, az állam és a magánszektor is nettó hitelfelvevő, akkor a gazdaság egésze külső erőforrásokra támaszkodik. Ez olyan, mint amikor egy háztartás minden tagja külön-külön vesz fel hitelt. A rendszerben nincs tartalék, csak egyre nagyobb függés.

Egy ilyen helyzet következményei drámaiak lehetnek. Amikor a globális befektetők kockázatkerülővé válnak, a külföldi tőke egyik napról a másikra eltűnhet, és ilyenkor egyszerre omlik össze minden, ami addig stabilnak látszott. Az állam nem tudja finanszírozni magát, a cégek forrás nélkül maradnak, és a háztartások is pénzszűkébe kerülnek.

Az Egyesült Államok a 2000-es években átélte a hármas hiány klasszikus példáját. Növekvő költségvetési hiány, rekordméretű folyó fizetésimérleg-hiány és a lakossági megtakarítási ráta zuhanása jellemezte a korszakot. Minden békésnek tűnt egészen 2008-ig, amikor a globális pénzügyi válság befagyasztotta a tőkepiacokat, és hirtelen világossá vált, hogy a hiányokat nem lehet tovább finanszírozni. Az elmúlt években délkeleti szomszédunkban is hasonló folyamatok bontakoztak ki, tanulságul szolgálva mindazoknak, akik a „túl sok hitel” csábításába esnek.

Felelőtlen központi gazdálkodás

Románia elmúlt tíz éve látványos példája annak, hogyan válik egy tartós költségvetési egyensúlyhiány a gazdaságpolitika legégetőbb gondjává. 2016 és 2019 között az államháztartási hiány rendre a GDP 2–4 százaléka között mozgott. Ez európai összehasonlításban már akkor is magasnak számított, de a gyors gazdasági növekedés miatt kezelhetőnek tűnt.

2020-ban ez a törékeny egyensúly pillanatok alatt omlott össze. A pandémia miatt az államnak soha nem látott egészségügyi és gazdasági támogatásokat kellett finanszíroznia. A hiány egyetlen év alatt több mint kétszeresére nőtt, elérve a GDP 9,3 százalékát, és ezzel együtt az államadósság pályája is meredeken felfelé indult.

A járvány utáni három év ugyan némi javulást hozott, de csak részlegesen. A hiány 5,6 százalék körül stabilizálódott, majd 2024-re ismét 6,5 százalékra emelkedett. Négy év után Románia még mindig nem tudott kikerülni az Európai Unió túlzottdeficit-eljárásából.

Ma az államadósság a GDP 55 százalékánál jár. Ez önmagában nem riasztó, de az üteme és a mögötte álló szerkezeti gondok annál inkább. Így nem meglepő, hogy a befektetők reakciója sem maradt el. A korábban alacsony kötvényhozamok 10 százalék körüli szintre ugrottak, jelezve a bizalom megingását. A hitelminősítők figyelme feszült, minden új adatot árgus szemekkel figyelnek.

Túlköltekező családok

Az elmúlt tíz évben a romániai háztartások megtakarítási szokásai sajátos mintát követtek. Tízből kilencben a családok többet költöttek, mint amennyi jövedelmük volt. Ezt a viselkedést a bruttó megtakarítási ráta is visszatükrözi, amely szinte végig negatív értéket vett fel, és 2022–2023-ban már meghaladta a mínusz 6 százalékot. Ha pedig a háztartások ennyire túlköltekeznek, az egyenlő egy pénzügyi időzített bombával.

Negatív megtakarítási ráta csak úgy lehetséges, ha az emberek a korábban felhalmozott tartalékaikat élik fel, vagy hitelből finanszírozzák a fogyasztásukat. Romániában a családok eladósodottsága mégis alacsony, ami arra utal, hogy inkább a régi megtakarítások felélése adta meg a fedezetet. Ez a látszólag ellentmondásos helyzet sokat elárul a fogyasztás mögötti mechanizmusokról.

A magyarázathoz elég Európán belül maradni. A román lakosság fogyasztását jelentős részben a külföldön dolgozó rokonok hazautalásai és az informális, nem bejelentett jövedelmek finanszírozzák. Ez a kettős rendszer sajátos védőhálót hozott létre, olyat, amely kívülről stabilitást sugall, belülről azonban törékeny.

Gazdaságpolitikai nézőpontból a tartós negatív megtakarítási ráta egyszerre intő jel és meglepő erőforrás. A negatív megtakarítás ugyanis olyan, mint egy vékony jégréteg. Biztonságot sugall, ám a legkisebb súly alatt is beszakadhat.

A negatív ráta egyfelől azt mutatja, hogy a családok pénzügyi puffere szűkös, így sérülékenyek a kamatok emelkedésével vagy a jövedelemük kiesésével szemben. Másfelől viszont arra is rávilágít, hogy a romániai családok erős informális hálózatokra és alternatív forrásokra támaszkodnak.

Hosszú távon a felzárkózás nem tartható fenn pusztán külföldi segítséggel és rejtett jövedelmekkel. A gazdasági konvergencia feltétele, hogy a fogyasztás mértéke újra összhangba kerüljön a legálisan megtermelt jövedelmekkel, és a megtakarítási ráta visszatérjen a pozitív tartományba. Ez a folyamat lassú és fájdalmas lehet, de enélkül nem létezik tartós pénzügyi stabilitás.

Külső egyensúlyhiány

A 2010-es évek közepén Románia rövid időre kiegyensúlyozott folyó fizetési mérleggel büszkélkedhetett, sőt, 2014-ben néhány hónapban még többletet is elért, azaz az ország többet exportált, mint amennyit importált. Ez a pillanatnyi siker azonban nem bizonyult tartósnak. Az egyensúly olyan volt, mint egy napsütéses tavaszi nap; gyönyörű, de gyorsan elmúlt.

2019-re a folyó fizetési mérleg hiánya már a GDP 5 százalékát tette ki. Bár a pandémia zűrzavara idején nem romlott tovább, ám 2021-től újabb lejtmenet következett. A deficit elérte a 7,2 százalékot, és azóta is ezen a szinten ragadt. Bár a 2023-as 7,5 százalék már jelentősen kisebb a 2022-es 9,1 százalékos történelmi csúcsnál, a mutató értéke továbbra is riasztó. Hiszen ha egy ország évekig többet vásárol, mint amennyit elad, akkor előbb-utóbb megérkezik a számla.

Ráadásul nem csupán a hiány mérete, hanem annak szerkezete is kockázatot hordoz. A román folyó fizetési mérleg deficitjét döntően rövid lejáratú külső hitelek fedezik, és csak kisebb részben a stabilabb külföldi tőkebefektetések. Ez azt jelenti, hogy az ország erősen ki van szolgáltatva a befektetői hangulat hirtelen változásainak.

Mit hozhat a jövő?

Amikor egy ország a hármas hiány csapdájába kerül, a kilábalás ritkán egyszerű és szinte soha nem fájdalommentes. A probléma gyökere mindig ugyanaz; a gazdaság többet fogyaszt, mint amennyit megtermel. Másképp fogalmazva egy nemzet akkor is a jövőt éli fel, ha csak egy kicsivel többet költ, mint amennyit keres.

Az első feladat a költségvetési konszolidáció. Ennek lényege a kiadások visszafogása és az adóbeszedés hatékonyabbá tétele. Ha az állam kevesebbet költ, csökken a finanszírozási igény, és ezzel együtt a külső forrásokra való ráutaltság is. A fegyelmezett költségvetés ugyanis nem öncél, hanem az ország gazdasági függetlenségének záloga. A kisebb állami kereslet ráadásul visszafogja az importot, így javulhat a folyó fizetési mérleg is.

A következő lépés a háztartások fogyasztásának és hitelfelvételének mérséklése. Azok a családok, amelyek következetesen többet költenek, mint amennyi a jövedelmük, hozzájárulnak a külső sérülékenységhez. Ezért a kormányok gyakran kamatemeléssel és szigorúbb hitelezési szabályokkal fékezik a túlzott fogyasztást, miközben megtakarítási ösztönzőket vezetnek be. A cél nem az, hogy visszafogják az életminőséget, hanem hogy erősítsék a pénzügyi tartalékokat.

A harmadik terület a külkereskedelem egyensúlyának helyreállítása. A kiadások fékezése önmagában csökkenti az importot, de gyakran ennél több kell. A valuta leértékelése javíthatja az export versenyképességét, drágíthatja az importot, így a mérleg fokozatosan helyrebillenhet. Hosszabb távon azonban ennél mélyebb, a termelékenységet növelő strukturális reformok kellenek.

A hármas hiánnyal küzdő ország számára a külföldi finanszírozás nem lehetőség, hanem létkérdés. Ha a piac fordul, az olcsó pénz azonnal eltűnik, és ilyenkor csak a hitelesség marad az utolsó védvonal. Ezért sok ország számára az IMF vagy az EU által nyújtott stabilizációs program jelenti a szükséges védőhálót, amely időt és bizalmat ad a reformok végrehajtásához.

Hogy délkeleti szomszédunk milyen gyógyszerekkel kezeli háromoldali tüdőgyulladását, az idő majd megmondja. Egy azonban biztos; a gazdaságpolitikai szakemberek számára ez egy roppant érdekes esettanulmány lesz, érdemes tehát figyelni az eseményeket.

A cikk szerzője Sebestyén Géza, az MCC Gazdaságpolitikai Műhelyének vezetője és a BCE docense

Címlapról ajánljuk
Bíró Lajos: megváltoztak a karácsonyi étkezési szokások, csak az alapanyagok maradtak

Bíró Lajos: megváltoztak a karácsonyi étkezési szokások, csak az alapanyagok maradtak

Alapjaiban változtak meg a karácsonyi étkezési szokások Magyarországon – erről beszélt a séf az InfoRádióban. A hal ugyan megmaradt, de a többi hagyományos fogás helyét az egyszerű, gyorsan elkészíthető ételek vették át.

Durva átrendeződés az új autók piacán

Az Európai Unióban idén novemberben összességében és az év eleje óta is nőtt az új személygépkocsik forgalomba helyezése az egy évvel korábbihoz képest, miközben emelkedett az elektromos járművek piaci részesedése az Európai Autógyártók Szövetsége, az ACEA kedden közzétett jelentése szerint.
VIDEÓ
EZT OLVASTA MÁR?
×
2025. december 24. 08:15
2025. december 24. 07:31
×
×
×
×