Az innovációs tárca államtitkára a Magyar Nemzetnek azt mondta: a kormány már döntött a fejlesztésről, készül a megvalósíthatósági tanulmány. A cél a nemzetközi áruforgalom elvezetése, az M1-es, az M0-s és az M5-ös főváros környéki szakaszainak tehermentesítésére. Mosóczi László szerint az elkerülőút megépítése lehetővé tenné az M1-es bővítésének elhalasztását is.
A megvalósíthatósági tanulmány tárgya az M1-es autópályából Komáromnál leágazó 13-as és 81-es, továbbá a Székesfehérvártól délre induló 63-as főút kétszer két sávosra alakítására a meglévő nyomvonalakon,
így létrejönne egy településeket elkerülő gyorsforgalmi összeköttetés az M1-es és a szintén előkészítés alatt álló M8-as autópálya között
– mondta az innovációs és technológiai tárca államtitkára a Magyar Nemzetnek.
Mosóczi László szerint a nemzetközi tranzitforgalom növekedése miatt újfajta gondolkodásra van szükség a gyorsforgalmi hálózat továbbépítése során.
Az átmenőforgalom a legrövidebb idő alatt kíván túljutni az országon, ám jelenleg ez csak úgy lehetséges, hogy megközelítik a fővárost. Ennek az az oka, hogy a hazai gyorsforgalmi hálózat sugaras szerkezetű, vagyis a főközlekedési útvonalak 1-től 7-ig az M0-sból ágaznak ki. A tranzitforgalomnak azonban nem célja a magyar főváros megközelítése, egy északnyugati–délkeleti átlós útvonal jobban szolgálná a céljukat, miközben a budapesti és agglomerációs utak lélegzethez jutnának – mondtaMosóczi László.
A tranzitforgalom elvezetését szolgálná egy olyan gyorsforgalmi átkötés, amely az M1-en haladó kamionokat Komárom térségéből kiindulva Székesfehérvár mellett továbbhaladva a jelenleg tervezés alatt álló M8-ig vinné. Az M8-as keleti szakasza az M7-esből válik ki Enyingnél, és az M6-ost érintve Dunaújvárosig, majd a már korábban megépült autópályahídon át Kecskemétig vezet majd. Ott kapcsolódik az M5-öshöz, illetve a már épülő M44-eshez, amely Békéscsabára, majd Gyulára, illetve a magyar–román határra vezet.
Ha elkészül a fővárost mintegy 100 kilométeres távolságban elkerülő félgyűrű, annak jelentős következményei lesznek Budapest elővárosi forgalmára
– mondta az államtitkár.
Az egyre növekvő terhelés következménye ma az, hogy szükséges az M0-s déli szakaszának a burkolaterősítése, és előkészületben van az M1-es Győr és Budapest közötti szakaszának teljes felújítása, valamint a jelenlegi kétszer két sáv kétszer három sávosra bővítése. A szakember szerint ha a nemzetközi tranzit nem terheli majd a Budapest környéki utakat, nem lesz szükséges vagy csak később válik elkerülhetetlenné az M1-es sávbővítése.
Erről az útépítési tervről Palkovics László is említést tett pénteken, amikor az Ikarus székesfehérvári gyárában járt.