eur:
411.27
usd:
392.21
bux:
79551.8
2024. november 25. hétfő Katalin
Benjámin Netanjahu megválasztott izraeli miniszterelnök beszéde után az új kormány eskütételén a parlament, a kneszet jeruzsálemi épületében 2022. december 29-én. A 120 képviselőből 63 szavazott bizalmat az új kormánynak, 54 ellenében. A kormánykoalíció a jobboldali Likud párt, a szélsőségesen jobboldali Vallásos Cionisták nevű telepespárt, az ultranacionalista Zsidó Erő (Ocma Jehudit) párt, valamint az európai eredetű ultraortodox askenázik Egyesült Tórapártjából és a keleti ultraortodoxok Sasz pártjából áll.
Nyitókép: MTI/AP/Reuters/Pool/Amir Cohen

Nemzetközi jogász: összecseng az izraeli–palesztin és orosz–ukrán helyzet

Állásfoglalást kér az ENSZ közgyűlése a hágai Nemzetközi Bíróságtól, hogy milyen jogi következményekkel jár a palesztin területek izraeli megszállása és benépesítése. A palesztin vezetés üdvözölte, és diplomáciai sikerként értékelte a döntést. A részletekről Tóth Norbert nemzetközi jogászt kérdeztük.

Múlt év végén az Egyesült Nemzetek Szervezete közgyűlése arra kérte a hágai székhelyű Nemzetközi Bíróságot – ami szintén az ENSZ egyik szerve –, hogy adjon tanácsadói véleményt, milyen jogi következményei vannak annak, hogy Izrael megszállva tartja Ciszjordániát, illetőleg a Golánt, és hogy ez mennyiben érinti a palesztinok önrendelkezési jogát. A közgyűlésben 87-en szavaztak a határozat mellett, Izrael, az Egyesült Államok és 24 másik tagállam ellenezte, míg 53-an tartózkodtak.

A Nemzetközi Bíróságnak kétféle, peres, illetve tanácsadó véleményezési eljárás típusa van. Tóth Norbert szerint Izraelt sem a Palesztin Hatóság – ami magát palesztin államnak nevezi, noha függetlenségéről megoszlanak a vélemények –, sem más állam nem tudja peres eljárásba vonni, ehhez ugyanis az kellene, hogy a Nemzetközi Bíróság meg tudja állapítani a konkrét ügyben a joghatóságát, amire három alap szolgálhat:

  • ha az államok egyoldalú alávetési nyilatkozatot tesznek, elismerve a bíróság joghatóságát a jövőre nézve;
  • ha egy, az államok által iktatott nemzetközi szerződés tartalmaz egy arra vonatkozó záradékot, ami kimondja a bíróság joghatóságát egy szerződéssel kapcsolatos jogvita esetén;
  • ha egy vitában érdekelt felek kötnek egy külön megállapodást, hogy ügyüket elviszik a bírósághoz.

Miután a felsoroltak közül egyik sem áll fenn izraeli részről, marad a tanácsadó véleményezési eljárás – tette hozzá a nemzetközi jogász. Ennek lényege, hogy az ENSZ egyes intézményei kérhetik a Nemzetközi Bíróságot, hogy a nemzetközi jogot konkrét jogkérdésben értelmezze. Ez viszont nem peres eljárás, hanem lényegében véleménynyilvánítás a helyzet értékelése alapján, így tehát nem bír kötelező érvénnyel.

Tóth Norbert szerint a nagy kérdés, hogy minderre miért épp most kerül sor. Mint mondta, a háttérben politikai összefüggések sejthetők: egyrészt a Benjamin Netanjahu vezette új – markánsabban jobboldali – kormány megalakulása, másrészt az orosz–ukrán fegyveres konfliktus, tekintve, hogy a tel-avivi és moszkvai érvelésben felsejlik némi hasonlóság: ahogyan Oroszország azt mondja, hogy a biztonsága szempontjából nem érdektelen az, hogy Ukrajnával mi lesz (például NATO-taggá válik), Izrael is azzal magyarázza a palesztin területek kontrollálását, hogy másképp képtelen szavatolni az önvédelemhez való jogát – mutatott rá a szakértő.

A nemzetközi jogász szerint ezzel főként az amerikaiakat lehet „revolverezni”, hiszen míg az orosz–ukrán háborúban egy nagyon jól azonosítható pozíciót foglaltak el, addig a mostani helyzetben – miután hűek kívántak maradni a külpolitikájukhoz – Izrael mellett szavaztak.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.25. hétfő, 18:00
Nagy Márton
nemzetgazdasági miniszter
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×