Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 6. szombat Miklós
Az iráni olajügyi minisztérium, a SHANA felvétele az NIOC iráni állami olajtársaság tulajdonában álló, Sabiti nevű megrongált tankerről a Vörös-tengeren. Két nappal korábban a szaúd-arábiai Dzsiddától mintegy százharminc kilométerre támadás érte a tartályhajót, két robbanás lyukat ütött két tározórekeszen, olajuk a tengerbe folyt. Irán tájékoztatása szerint a legénység egyik tagja sem sebesült meg, tűz sem keletkezett a hajón, amely stabil és irányítható maradt. Iráni szakértők terrortámadásra gyanakodtak, az olajtársaság pedig két rakétatalálatról számolt be.
Nyitókép: MTI/AP/SHANA

Végét járja a tengeri konténerszállítás

A Vörös-tengeren a húszi támadások, a Panama-csatornán az aszályok miatt egyre kevesebb a teherszállító hajó.

Globális válság van kialakulóban a tengeri kereskedelmi utakon, aminek súlyos következménye lehet az inflációra, az élelmezés- és energiabiztonságra - hívja fel a figyelmet legfrissebb jelentésében a fejlődő országok gazdasági növekedésének elősegítésén dolgozó ENSZ-szervezet (UNCTAD) − írja az economx.hu.

A Szuezi-csatorna forgalmának hanyatlása az elmúlt két hónapban kibontakozott fegyveres konfliktusoknak tudható be, míg a Panama-csatornán áthaladó tranzitforgalom az elmúlt két év időjárási viszontagságai miatt csökkent drasztikusan.

A Szuezi-csatornán keresztül zajlik a kereskedelmi forgalom Ázsia és Európa között, az Egyiptomot átszelő vízi út révén a konténerhajóknak nem kell megkerülniük az afrikai kontinenst.

2023-ban a globális tengeri konténerkereskedelem hozzávetőlegesen 22 százaléka haladt át ezen a csatornán olyan árukat szállítva, mint például a földgáz, a kőolaj, nyersanyagok és ipari termékek.

Azóta, hogy tavaly év végétől a Vörös-tengeren a jemeni húszik sorra támadják meg a nemzetközi hajókat, a szállítmányozók elkerülik a csatornát és a hosszabb Afrika körüli útvonalat választják. A kerülő azt jelenti, hogy például egy Szaúd-Arábiából Hollandiába közlekedő olajtankernek a megszokott mintegy 10 ezer kilométer helyett csaknem 18 ezer kilométeres utat kell megtennie.

Egyes ágazatokban már szinte teljesen kiiktatták a Szuezi-csatornán átvezető útvonalat, cseppfolyósított földgázt (LNG) szállító hajó egyáltalán nem jár erre, ami a földgáz világpiaci árának emelkedéséhez vezetett, az autószállításra szakosodott tengeri fuvarozók járatai pedig mintegy 50 százalékkal csökkentek ezen az útvonalon az UNCTAD adatai szerint.

A helyzet összetettségét mutatja, hogy a forgalom visszaesése a fuvardíjak meredek emelkedésével jár együtt. A Sanghajból Európába küldött árucikkek szállítása például több mint 250 százalékkal drágult tavaly ősz óta.

A Panama-csatorna térségét tartós aszály sújtja. A rendkívül alacsony vízállás miatt a csatornán a korábban megszokott átlagosan 36-ról 22-re kellett csökkenteni a napi tranzitok számát. Ez az útvonal különösen Dél-Amerika nyugati parti országainak fontos.

A gazdasági következmények mellett a környezeti hatások is jelentősek: a hajók a korábbinál több üzemanyagot égetnek el, mert nagyobb távolságot kell megtenniük, és igyekeznek gyorsabban haladni, ami még inkább növeli a fogyasztást.

Így például a Szingapúr és Észak-Európa között közlekedő konténerszállítók Afrikát megkerülve 70 százalékkal több üvegházhatású gázt bocsátanak ki.

Az ENSZ-szervezet szerint a mostanra kialakult helyzet még nem érte el világjárvány okozta 2021-2022-es globális logisztikai válságot, de fontos szemmel tartani az eseményeket, mert az ukrajnai háború már megmutatta, hogy a hosszabb távolságok és a fuvardíjak milyen hatással vannak az élelmiszerárakra.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
Kiszabadult a szélsőjobboldali szellem a palackból: Európában jól ismert üzenetekkel erősödik a „japán Trump”

Kiszabadult a szélsőjobboldali szellem a palackból: Európában jól ismert üzenetekkel erősödik a „japán Trump”

Az utóbbi évek alaposan átrajzolták Japán politikai életének valóságát. Az elmúlt 70 évben szinte folyamatosan kormányzó jobboldali Liberális Demokrata Párt (LDP) történelmi válságát éli, közben új formációk emelkednek fel. A helyzet 2025 novemberében forró lett Tokióban, amikor a kormányfő kijelentette, hogy a szigetország beavatkozna katonailag, amennyiben Kína megtámadná Tajvant. A mondatok súlyos feszültséghez vezettek, ám ennél is érdekesebb, hogy a miképpen hatott a szigetországban már egyébként is erősödő japán nacionalizmusra. Ennek legfőbb képviselője már okozott meglepetést választások során, ráadásul olyan politikai trendek törtek be az ország mindennapjaiba, amelyek máshol már jól ismertek lehetnek.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×