eur:
393.78
usd:
368.33
bux:
66376.55
2024. április 24. szerda György
Parkoló autók Budapest belvárosában 2022. szeptember 5-én. Ettől a naptól többet kell fizetni a parkolásért Budapesten, a belső kerületekben hatszáz forintba kerül óránként, miután életbe lépett az új, négy zónatípusból álló egységes fővárosi parkolási rendszer.
Nyitókép: MTI/Balogh Zoltán

Újabb érvelés a járdára parkolás budapesti tilalma mellett

Annak apropóján fejtette ki gondolatait Vitézy Dávid, hogy hétfőtől Skóciában betiltották a járdán és gyaloglásra szolgáló területeken való parkolást.

Meglátása szerint Budapesten is indokolt lenne az az intézkedés, amelyet Skóciában december 11-én léptettek életbe, és amelyhez hasonló Londonban ötven éve érvényben van, vagyis hogy tilos a járdán és a gyaloglásra való közterületeken parkolni.

A skótok négy évet kaptak, hogy felkészüljenek erre. Az összes járdán kijelölt parkolóhelyet meg kellett szüntetnie a közútkezelőknek és önkormányzatoknak, a gyalogosok biztonsága, a babakocsival, kerekesszékkel közlekedők akadálymentes közlekedése érdekében. A szabálytalan járdán parkolás bírsága országosan egységesen 100 fontba (mintegy 44 ezer forint) kerül ezentúl - írta közösségi oldalán Vitézy Dávid.

Általános, országos tiltás a briteknél sincs, de például egy edinburghi felmérésben a válaszadók 68 százaléka támogatta az intézkedést.

A közlekedési szakember, volt államtitkár szerint Budapesten is ismerős a probléma és

itt is indokolt lenne bevezetni hasonló korlátozást.

"Bár történtek kisebb előremutató lépések néhány helyszínen (például nemrég például belső-Józsefvárosban) a járdák korábbi teljes szélességének felszabadítására, a probléma városszerte ismert. A járdán parkolás megszüntetésével biztosítható a megfelelő szélesség, hogy két sétáló ember elférjen egymás mellett, esetleg kerekesszékkel vagy egy nagyobb babakocsival is el lehessen férni - sajnos a város nagy része tele van mindezekre alkalmatlan, teleparkolt járdákkal mindmáig" - fogalmazott.

A KRESZ szerint egyébként a járdán - részben vagy teljes terjedelemben - csak akkor szabad megállni, ha azt jelzőtábla vagy útburkolati jel megengedi, vagyis közleketű tévedés, hogy ha nem tiltják és elférnek a gyalogosok, oda lehet parkolni. Mint Újbuda emlékeztetett, ha egyik sincs (tábla, burkolati jel), akkor a megállás, várakozás szabálytalan. Az útburkolati jeleknél a szabályok egyértelműek, ha pedig a várakozást jelzőtáblával - például két kerékkel - engedélyezik, akkor kell figyelni rá, hogy a gyalogosok részére legalább 1,5 méter szabad hely, illetve a járda fele szabadon legyen.

Vannak persze utóbbi szabály alól kivételek. Például ha a járda teljes szélessége kevesebb, mint 1,5 méter és mégis tábla engedi a meghatározott módon történő várakozást. Ez úgy fordulhat elő nagyon szűk utcák esetében, hogy az egyik oldali járdán a várakozás 0,75–1,5 méter széles járdafelület biztosításával is kijelölhető, ha a másik oldalon van 1,5 méter vagy még több járda. Kivételek vonatkoznak továbbá a mozgássérültek járműveire is (pontos szabályok a KRESZ-ben és a jogszabályokban).

(A nyitókép illusztráció.)

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.25. csütörtök, 18:00
Bóka János
európai uniós ügyekért felelős miniszter
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×