Annak a bizonyítása, hogy elveszett a poggyász, az utas dolga. Ezt úgy teheti meg, hogy a repülőtéren felvett jegyzőkönyvet és a poggyászcímkét a légitársaságnak megküldi a panaszeljárásban – magyarázta az InfoRádiónak nyilatkozó Kispál Edit fogyasztóvédelmi szakjogász. Az álláspontja szerint arról, hogy ezt milyen módon tegye meg az utas, a GDPR-rendelet nem szól.
Annál inkább rendelkezik arról, hogy a légitársaságnak hogyan kell eljárnia a személyes adatokkal – tette hozzá –, meddig kezelheti, hogyan tárolhatja, de ez nem róhat kötelezettséget az utasokra.
Vagyis nem szabhatja meg a légitársaság, hogy az adatszolgáltatás milyen formátumban, módon történjék,
a lényeg, hogy beazonosítható legyen, vagyis hogy milyen ügyfélszámon és milyen panaszkezelési eljárás folyik már az utas ügyében.
A megfelelés az Európai Adatvédelmi Szabályzatnak a légitársaság dolga, de az utas le is mondhat a GDPR-ban foglalt jogairól, azaz szíve joga, hogy kinek és milyen személyes adatát adja meg, mely módon, ez törvényileg nem szabályozható, de akinek átadja, például a légitársaság, már adatkezelőnek minősül, így rá vonatkoznak az említett szabályok.
Vagyis az utasnak nem kötelessége, hogy eleget tegyen a légitársaság kéréseinek, és "az adatvédelmi rendelet sem arról szól, hogy minden egyes fogyasztót, magánembert kiképzünk informatikusnak" – fogalmazott a szakember –, hogy eleget tudjon tenni a társaság igényeinek.
A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének szóvivője szerint a maguk védelme miatt kérhetnek mégis ilyet, hogy elmondhassák, ők nagyon gondosan kezelik az adatokat, de ettől még nem kell megijedniük az utasoknak, nyugodtan küldjék el a kért dokumentumokat olyan formátumban, ahogyan csak akarják - hangsúlyozta a szakember.
A végtelen oda-vissza levelezés elkerülése végett pedig
az utas békéltető testülethez, valamint bírósághoz is fordulhat,
ugyanis a légitársaságnak nincs joga elhúzni az eljárást - jegyezte meg végezetül Kispál Edit.