Infostart.hu
eur:
386.47
usd:
330.03
bux:
110405.74
2025. december 21. vasárnap Tamás
Az ütközés előtti pillanat látható a Dunán Budapestnél május 29-én éjjel történt hajóbalesetről bemutatott felvételen a Rendőrségi Igazgatási Központban, a főváros XIII. kerületében a Teve utcában 2019. május 30-án. Legalább heten meghaltak, amikor 29-én éjszaka egy nagyméretű luxushajó és egy turistahajó összeütközött a Dunán a Margit híd közelében, majd az egyik, a Hableány felborult és elsüllyedt 33 dél-koreai turistával és a kéttagú magyar személyzettel a fedélzetén. A rendőrség büntetőeljárás keretében, szakértők bevonásával vizsgálja a hajóbalesetet.
Nyitókép: MTI/Bruzák Noémi

Szakértő: elképzelhetetlen, hogy a nagy hajó nem látta a kicsit

Nem utal rendkívüli körülményre, hogy a szerdán balesetet szenvedett sétahajó másodpercek alatt elsüllyedt - mondta az InfoRádióban a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem vasút-repülő-hajó tanszékének vezetőhelyettese, Simongáti Győző, aki szerint a szállodahajó és a városnéző ütközése olyan erejű volt, hogy utóbbi azonnal elsüllyedt.

A közzétett videók már csak az utolsó pillanatot mutatják, amikor a Hableány városnéző hajó a Viking szállodahajó alá kerül, ez már az a pillanat, amikor már esélye sem volt a kisebb hajónak, "elkerülhetetlen volt valamiféle baleset" - fogalmazott az InfoRádióban Simongáti Győző, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Vasúti Járművek, Repülőgépek és Hajók Tanszékének vezetőhelyettese.

"Az a nagyon nagy kérdés, hogy

hogy kerülhetett ez a két hajó ilyen közel egymáshoz"

- tette fel a történet szerinte legfontosabb kérdését Simongáti Győző, de erre a későbbiek során a szakértők biztosan választ adnak, ugyanis a hajók nyomkövető rendszerrel vannak ellátva; "a szállodahajó biztos, hogy rendelkezik ilyennel, de szerintem a sétahajó is" - mondta a szakértő.

Arra a felvetésre, hogy ha a szabályokat mindenki betartja, nem kerülhetett volna két hajó ilyen közel egymáshoz, azt mondta, "nem célszerű, hogy két ilyen különböző méretű hajó ennyire közel kerüljön egymáshoz;

mind a két hajó egy irányba haladt, ugyanazon két pillér között akart átmenni, a pillérek pedig beszorították őket egy útirányba"

- írta le Simongáti Győző, aki elképzelhetetlennek tartja, hogy a nagy hajó ne látta volna a kicsit, abban viszont tanácstalan, hogy a kishajó kapitánya észrevette-e a nagyot.

"Hangjelzéssel is szoktak jelezni egymásnak a hajóvezetők"

- tette hozzá.

Szerinte egyébként eléggé nagy terület van a Dunán, hogy a hajók, még ilyen sokan is, mint a budapesti szakaszon, elférjenek.

Hangsúlyozta, a nyomozás során kulcselem lesz, hogy mindenki betartotta-e a rá vonatkozó szabályokat.

Mentőmellény? Mindegy

A sajtóban széleskörűen elterjedt, hogy a mentőmellény használatával kapcsolatos részletszabály szigorítására lehet szükség a Hableány tragédiája után, azonban Simongáti Győző úgy véli, erre semmi szükség, mentőmellényre ugyanis vízben lévő vagy abba beugró embernek van szüksége.

"Itt a legnagyobb problémát az okozza, ha valaki a kabinban reked; édesmindegy, hogy van-e rajta mellény vagy nincsen."

Kitért arra is, hogy a budai oldalon nincs hajózási zárlat, csak a pestin.

Nem a "beszippantó hatásról" lehet szó

A "beszippantó hatásról" szólva elmondta, ha közel kerül egymáshoz két hajó, akkor a kettő közötti relatív áramlás fel tud gyorsulni, és ez az áramlás a két hajó esetében "egymás felé szívó hatást kelt".

"Talán nem ez volt a helyzet, amennyire én láttam, a nagy hajó a sétahajó farát kapta el balról, tehát nem voltak egymás mellett; valószínűleg a két hajó útvonala keresztezte egymást, és mivel az ütközéskor a kis hajó a nagy hajó előtt egy kicsit keresztbe állt,

a nagy hajó a kis hajó hátulját előre tolva keresztbe fordította, és abban a pillanatban fölborította, majd átment rajta."

Ilyen nagy mértékű borulásnál a hajót rögtön elárasztja a víz. "Lehet, hogy úgy 30 fokos dőlésszögig semmi probléma nem lehett volna, így viszont az ajtókon azonnal elkezdett beömleni a víz, és egy pillanat alatt elsüllyedt a hajó" - mondta.

A 7 másodperces süllyedést szerinte a média szenzációként kapta fel, de a szakembereknek nem meglepő ilyen nagy erőhatások mellett.

Előzmények

Szerda este negyed 10-kor összeütközött két hajó a Dunán a Parlamentnél: a Hableány nevű turistahajóba hátulról beleütközött egy szállodahajó, felborította, majd maga alá gyűrte. Legalább 7 ember halt meg, 7 embert kórházban ápolnak, 21 embert pedig nagy erőkkel keresnek. A Dunára pontont építettek, egy búvár csütörtök este már lemerült a roncshoz, de kiemelni nagyon nehéz lesz.

Azóta újabb merülések történtek, zajlik a roncsfeltárás.

A búvárok semmit sem látnak, és a zajló Duna nagy erővel áramló vizében merülni is nehézkes. A pénteki merülésnél baj is történt: az egyik búvár beszorult odalenn, utána kellett küldeni egy másikat. Már a helyszínen vannak a dél-koreai katonai mentőcsapat tagjai is. A roncsfeltáró munkálatokat Hajdu János, a Terrorelhárító Központ (TEK) főigazgatója irányítja.

Az elsüllyedt hajón 33 dél-koreai turista utazott, kétfős magyar személyzettel. A Viking Sigyn szállodahajó ukrán kapitányát a rendőrség kihallgatta és őrizetbe vette, majd kezdeményezte a letartóztatását. A tragédiáról két videófelvételt is közreadtak. A történteket ezekből, a hajózási adatokból és a rádióforgalmazásból, valamint a túlélők és szemtanúk beszámolóiból rekonstruálják.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk

Porschék tömkelege mondta be az unalmast Oroszországban

Több száz Porschéról van szó, ami nagyon kellemetlen helyzetbe hozta az orosz forgalmazókat. Bizonyos sufnituning módszerekkel sikerült ugyan egyeseknek életet lehelniük az autójukba, azonban ezek csak ideiglenes megoldások.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.22. hétfő, 18:00
Vecsei Miklós
felzárkóztatásért felelős miniszterelnöki biztos, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×