Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 6. szombat Miklós
In the early morning twilight, several commuter trains are approaching a busy railway station.
Nyitókép: EThamPhoto/Getty Images

Japánban ez megy csúcstechnológia nélkül is, a briteknél nem

Nagy-Britanniában temérdek magán vasúti cég versenyez az utasokért – úgy, hogy vonatjaik gyakran ugyanazokon a síneken gurulnak. Emiatt gyakoriak a késések vagy akár a vonat-törlések is. A közlekedési minisztérium ezt megelégelte... segítségül hívta a kvantumtechnológiát.

Mire jó a kvantum-számítógép? A hagyományosnál nagyságrendekkel gyorsabb és drágább eszközöket az átlagember képzeletében az emberiség legnagyobb problémáinak megoldására lehetne bevetni – mint például a klímajelenségek vagy a rákos mutációk elemzése és előrejelzése, esetleg a világűr meghódítása.

Nagy-Britanniában azonban jóval gyakorlatiasabb kérdésre kell választ adnia: hogyan ne késsenek a vonatok?

A közlekedési tárca megbízásából egy ausztrál és egy brit cég kezdett el közösen agyalni egy olyan „kvantum algoritmus” kidolgozására, amely rendet tud vágni a vasúti menetrendek milliárdos permutációi között.

Igen, olyan sok féle lehetséges változatot okoz a menetrendek átvariálása, hogy ezzel már a „hagyományos szuperszámítógépek sem tudnak megküzdeni” – írta a Telegraph című brit lap.

Nagyon nehéz matematikai problémák

Itt jön a képbe a kvantum és a Q-CTRL nevű ausztrál cég, amely közel hétmilliárd forintnak megfelelő megrendelést kapott a brit kormánytól a menetrend optimalizálására.

Michael Biercuk, a Q-CTRL vezérigazgatója elmondta, hogy a kvantumszámítógépek arra is alkalmasak, hogy a leghatékonyabb forgatókönyvet keresve egyszerre több különböző menetrendmódosítást szimuláljanak.

Szerinte a logisztika optimalizálása egy az egyik potenciálisan legnagyobb hasznot hajtó és legnagyobb hatású lehetőség.

Mint kifejtette,

„ezek a problémák matematikailag nagyon nehezek, nagyon gyorsan nagyon komplikálttá válnak. Ha egy egész városra kiterjedő közlekedési hálózatra gondolunk, akkor több millió utasról és több ezer járműről beszélünk... a nagy problémák a hagyományos megközelítésekkel megoldhatatlanok.”

Az ausztrál cég haza pályán már végzett teszteket az új-dél-walesi közlekedési hatóságok számára és részt vett az ausztrál hadsereg számára folytatott logisztikai tervezésben is.

A kvantumszámítógépek ma még nagyrészt kísérleti jellegűnek számítanak – jegyzi meg a Telegraph - de Biercuk szerint a tesztek azt mutatják, hogy egyes esetekben már most felülmúlják a hagyományos számítógépeket.

Biercuk elmondta, hogy a menetrendkészítő szoftver végső soron képes lesz csökkenteni a késéseket és lefaragja az utasok számára a várakozási időt. A menetrendek emellett kevésbé lesznek érzékenyek a zavarokra, például váltóhibák esetén, bár a munka még korai stádiumban van.

Egy másik cég, a MoniRail azt tervezi, hogy kvantumnavigációs érzékelőket használ a londoni metróban a sínek hibáinak azonosítására. (A londoni metrón a hirtelen leállások egyik leggyakrabban emlegetett magyarázata a „signalling problem” avagy váltóhiba).

A vállalat eszközei figyelik, hogy a sínek idővel hogyan romlanak, és figyelmeztetik a munkásokat, ha az alkatrészek cserére szorulnak, de egyelőre gondot jelentenek az alagutak, ahol nem működnek a GPS-érzékelők.

A vállalat a patinás kutatóintézet, az Imperial College London és a Sussexi Egyetem szenzorait használja.

A technológiát már februárban elkezdik tesztelni néhány londoni metróvonalon.

Tavaly a Google közölte, hogy kvantumszámítógépe olyan számításokat képes azonnal elvégezni, amelyekhez a legjobb szuperszámítógépeknek 47 évre lenne szükségük.

Visszatérve a vonatkésésekre és a londoni metró bajaira, Japánban valamiért eddig is az volt a norma, hogy jobbára késés nélkül jártak a vonatok.

A londoni metró egyik vonalán, a Central Line-on pedig semmilyen kvantumszámítógép nem tud segíteni, amikor szivárogtatók közölték: szó szerint elkoptak egyes vonatok kerekei, nincs elég pénz az elavult szerelvények gyors felújítására és ezért járatritkítások jöhetnek.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
Műfenyő vagy igazi? Látványos népítélet született az örökzöld vitában

Műfenyő vagy igazi? Látványos népítélet született az örökzöld vitában

A karácsony közeledtével egyre aktuálisabbá válik a kérdés, hogy milyen karácsonyfát érdemes választani. Az elmúlt években egyre szélesedő választék az élő fenyők és műfenyők piacán azt is magával vonja, hogy egyre többen szeretnék megtudni, melyik típus mellett, milyen érvek szólnak. Az ünnep egyik legnagyobb döntéshelyzetének számító karácsonyfa választása mára az interneten is sokakat foglalkoztat, ezért a Google Trends adatai alapján megnéztük, hogy milyen trendek figyelhetőek meg az internetes keresések terén az idei karácsony előtt, hazánkban és világszerte.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×