“Emlékeznek Breki, a békára, amikor azt mondta: nehéz zöldnek lenni? Nos, nem volt igaza! Nem nehéz! És nem csak könnyű, helyes is zöldnek lenni!” – mondta a Muppet Show szeretett karakterére utalva Boris Johnson az ENSZ közgyűlése előtt.
A brit miniszterelnök a klímaváltozás elleni fellépés mellett érvelt, miközben országában, részben a kemény klímavállalások nyomán az egekbe szökött a földgáz ára, ami dominószerű hatást indított meg: felmerült, hogy hiány alakul ki az élelmiszerágazatban fontos szén-dioxidból, mivel akkora a kereslet az áramtermelésre is használt földgázból, hogy az energiadrágulás miatt nem gazdaságos előállítani.
A kibocsátási mechanizmus miatt a szén-dioxid-emisszióért fizetendő összeg akkorára ugrott, hogy már nem gazdaságos bekapcsolni az amúgy szennyező szénerőműveket az áramtermelésre, ami mérsékelhetné a földgáz iránti keresletet és így alacsonyabban tartaná az árakat.
Johnson az ENSZ-ben inkább a jövőre koncentrált: „unokáink tudni fogják, hogy mi vagyunk a bűnösök, ha nem teszünk sürgős lépéseket a sivatagosodás, az aszályok, a terménypusztulás és a példátlan mértékű embermozgás megfékezésére” – fejtegette a világszervezet pulpitusáról.
„Megkérdezik majd tőlünk: miféle önző és rövidlátó emberek voltatok?”
Bár klímaaktivisták – így Greta Thunberg is – rendszeresen tétlenséggel vádolják a nyugati államokat, a britek másokhoz képest előrébb járnak a szén-dioxid-emisszió elleni fellépésben.
Londonban Sadiq Khan főpolgármester most terjeszti ki a fővárosi alacsony emissziós zónát, aminek nyomán behajtási díjat kell fizetni a régebbi dízelkocsik tulajdonosainak. Amikor a rádióban nekiszegezték a kérdést, hogy a lépés nem sújtja-e aránytalanul az alacsonyabb jövedelműeket, - például a nagyszülőket, akik a zónában élő unokáikat látogatva hajtanának be - azt mondta, hogy épp ők szenvednek jobban a károsanyag-kibocsátástól.
Emellett úgy állította be, mintha segítenék az embereket abban, hogy tisztább, elektromos autókra tudjanak átállni – miközben ezek ára nagyságrendekkel magasabb, mint a régi, használt kocsiké. Khan alatt egy sor önkormányzat zárt le ellentmondásos módon mellékutcákat, a zsúfolt főutcákra terelve a forgalmat, ahol gyakran araszolnak az autók.
Közben Johnson az ENSZ-ben megpróbálta megnyugtatni a fejlett országokat, hogy a határozottabb klímafellépés nem jelenti a piacgazdasággal való szembefordulást.
Kínának is köszönetet mondott, amiért nemzetközi szinten nem pénzeli a szén felhasználását.
És, azt fejtegette, hogy a zöld startup-cégek folyamatosan ontják az ötleteket, például arról, hogy tengeri fűvel etessék a teheneket, és hogy a mesterséges intelligenciát felhasználva optimalizálják az élelmiszergyártást. „Ezek az áttörések letörik az árakat a fogyasztók számára...Nem látom úgy, hogy a zöld mozgalom totális támadás lenne a kapitalizmus ellen”.
A héten azonban a London környéki körgyűrűn épp ilyen tiltakozás történt: a házak szigetelését követelő Insulate Britain nevű szervezet aktivistái órákra megállították a forgalmat és így a mentőben ragadó órákra egy stroke-ot szenvedett idős nő is. Az aktivisták válasza a többszöri újságírói kérdésekre, hogy válogatás nélkül büntetik-e a lakosságot, az volt, hogy másképp a kormány nem hallgat rájuk.