Kedd reggel még mindig zárva volt a kamionosok előtt az európai áruforgalmat bonyolító doveri kikötő. Miközben a világ országai a Nagy-Britanniában feltűnt és gyorsan fertőző új koronavírus-törzs miatt sorra tiltják meg a brit gépek leszállását, Franciaország a brit kikötőkből induló és a Csalagúton át érkező embereket sem engedi be.
A londoni kormány azt mondja, hogy az áruforgalom nagy részét biztosító konténerforgalom továbbra is zavartalanul folyik. A szupermarket-láncok visszont arra figyelmeztettek, hogy lassan kirobbanhat a „salátaválság”, azaz hiánycikké válhat az Európából importált friss zöldség és gyümölcs.
Boris Johnson miniszterelnök ugyanakkor megkérdőjelezte a francia szigort: „Teljesen megértjük barátainknak az új vírustörzs miatti aggodalmát… de az is igaz, hogy annak a kockázata, hogy a vezetőfülkében egyedül ülő sofőr terjessze, nagyon alacsony”.
Johnson hétfőn felhívta Emmanuel Macron francia elnököt a határ megnyitására kérte. Közben előkészületeket tett a szigetországból elinduló kamionosok tömeges tesztelésére.
Egy kormányforrás azt mondta a Telegraph című lapnak, hogy „a tesztelés időigényes és precedenst teremt a brexit utáni átmenetre. Próbáljuk elkerülni, de közben megpróbálunk tesztelési infrastruktúrát létrehozni Kent megyében, ha szükség van rá” – a dél-kelet-angliai Kenten át vezet Doverhez és a Csalagút bejáratához az autópálya. A franciák előzetes, igazolt teszteredményt akarnak a söfőröktől.
Egyetlen Covid-PCR teszt azonban 200 euróba kerül, az eredményére pedig akár két napot is várni kell,
és a briteknek nem tetszik, hogy őket terhelnék a költségek, ezért inkább a 15 perces, de pontatlanabb „lateral-flow” tesztelést akarják. Macron azt is felvetette, hogy a francia oldalon is tesztelnének. Becslések szerint napi 6000 tesztre lesz szükség ahhoz, hogy újraindulhasson a teherautó-forgalom.
A vasárnapi kikötőlezárás nyomán 6000 kamiont kellett elirányítani Doverből, a város mellékutcáiban és határában pedig kedd hajnalban körülbelül 1500 nyerges vontató várakozott. A brit közlekedési minisztérium közben életbe léptette a no-deal brexit esetén várható közlekedési káosz kezelésére hozott tervét és hétfő éjszaka lezárta az M20-as autópályát.
Közben Franciaország európai uniós biztosa,
Thierry Breton arra utalt: ha nincs a brexit, Franciaország segíteni tudott volna a briteken az új vírusmutáció miatt előállt helyzetben.
„Tragédia, ami Nagy-Britanniában történik, tragédia a brexit - ezt minden nap egyre inkább látjuk. Ha a britek azt választották volna, hogy az Európai Unióban maradnak segíteni tudtunk volna nekik” - mondta.
A megjegyzés haragot válthat ki a brit oldalon, ahol már amúgy is elégedetlenkednek a kamionsofőrök belépési tilalma miatt. „A francia kormány lépése, hogy előzetes bejelentés nélkül lezárta a határt szükségtelen és felelőtlen volt, nem segített” - mondta Natalie Elhphicke doveri konzervatív képviselő - miközben a brit kormány szinén előzetes bejelentés nélkül helyezte sokkal szigorúbb szabályozás alá az ország több millió lakosát.
Nem boldog a francia kamionosok érdekvédelmi szervezete sem: azzal vádolta meg a kormányt, hogy Nagy-Britanniában - egy idegen országban - magukra hagyta a sofőröket, akik nem tudnak hazatérni karácsonyra.