Infostart.hu
eur:
382.18
usd:
327.98
bux:
109206.15
2025. december 5. péntek Vilma
Teherautók várakoznak az angliai Dover kikötőjében 2020. december 19-én, kevesebb mint két héttel az Egyesült Királyság EU-tagságának megszűnése előtt. A brit kormány tájékoztatta az Európai Unióba tartó teherautók vezetőit, hogy 2021-től tilos húst, illetve tejtermékeket az Európai Unió területére vinni, és ez a szabály a sofőrök sonkás vagy sajtos szendvicseire is vonatkozik. A tehergépkocsi-vezetőknek az új vám- és határellenőrzési szabályok miatt hosszadalmas várakozással is számolniuk kell.
Nyitókép: MTI/EPA/Andy Rain

A kamionharc nyomán beüthet a briteknél a salátaválság

A brit miniszterelnök a kamionsofőrök tömeges covid-tesztelésével szeretné elérni a lezárt kikötők újbóli megnyitását. Párizs csak így engedné be az áruszállító söfőröket, egy francia illetékes pedig azt mondta: “segíthettek volna a briteknek, ha nincs a brexit”.

Kedd reggel még mindig zárva volt a kamionosok előtt az európai áruforgalmat bonyolító doveri kikötő. Miközben a világ országai a Nagy-Britanniában feltűnt és gyorsan fertőző új koronavírus-törzs miatt sorra tiltják meg a brit gépek leszállását, Franciaország a brit kikötőkből induló és a Csalagúton át érkező embereket sem engedi be.

A londoni kormány azt mondja, hogy az áruforgalom nagy részét biztosító konténerforgalom továbbra is zavartalanul folyik. A szupermarket-láncok visszont arra figyelmeztettek, hogy lassan kirobbanhat a „salátaválság”, azaz hiánycikké válhat az Európából importált friss zöldség és gyümölcs.

Boris Johnson miniszterelnök ugyanakkor megkérdőjelezte a francia szigort: „Teljesen megértjük barátainknak az új vírustörzs miatti aggodalmát… de az is igaz, hogy annak a kockázata, hogy a vezetőfülkében egyedül ülő sofőr terjessze, nagyon alacsony”.

Johnson hétfőn felhívta Emmanuel Macron francia elnököt a határ megnyitására kérte. Közben előkészületeket tett a szigetországból elinduló kamionosok tömeges tesztelésére.

Egy kormányforrás azt mondta a Telegraph című lapnak, hogy „a tesztelés időigényes és precedenst teremt a brexit utáni átmenetre. Próbáljuk elkerülni, de közben megpróbálunk tesztelési infrastruktúrát létrehozni Kent megyében, ha szükség van rá” – a dél-kelet-angliai Kenten át vezet Doverhez és a Csalagút bejáratához az autópálya. A franciák előzetes, igazolt teszteredményt akarnak a söfőröktől.

Egyetlen Covid-PCR teszt azonban 200 euróba kerül, az eredményére pedig akár két napot is várni kell,

és a briteknek nem tetszik, hogy őket terhelnék a költségek, ezért inkább a 15 perces, de pontatlanabb „lateral-flow” tesztelést akarják. Macron azt is felvetette, hogy a francia oldalon is tesztelnének. Becslések szerint napi 6000 tesztre lesz szükség ahhoz, hogy újraindulhasson a teherautó-forgalom.

A vasárnapi kikötőlezárás nyomán 6000 kamiont kellett elirányítani Doverből, a város mellékutcáiban és határában pedig kedd hajnalban körülbelül 1500 nyerges vontató várakozott. A brit közlekedési minisztérium közben életbe léptette a no-deal brexit esetén várható közlekedési káosz kezelésére hozott tervét és hétfő éjszaka lezárta az M20-as autópályát.

Közben Franciaország európai uniós biztosa,

Thierry Breton arra utalt: ha nincs a brexit, Franciaország segíteni tudott volna a briteken az új vírusmutáció miatt előállt helyzetben.

„Tragédia, ami Nagy-Britanniában történik, tragédia a brexit - ezt minden nap egyre inkább látjuk. Ha a britek azt választották volna, hogy az Európai Unióban maradnak segíteni tudtunk volna nekik” - mondta.

A megjegyzés haragot válthat ki a brit oldalon, ahol már amúgy is elégedetlenkednek a kamionsofőrök belépési tilalma miatt. „A francia kormány lépése, hogy előzetes bejelentés nélkül lezárta a határt szükségtelen és felelőtlen volt, nem segített” - mondta Natalie Elhphicke doveri konzervatív képviselő - miközben a brit kormány szinén előzetes bejelentés nélkül helyezte sokkal szigorúbb szabályozás alá az ország több millió lakosát.

Nem boldog a francia kamionosok érdekvédelmi szervezete sem: azzal vádolta meg a kormányt, hogy Nagy-Britanniában - egy idegen országban - magukra hagyta a sofőröket, akik nem tudnak hazatérni karácsonyra.

Minden Infostart-cikk a koronavírusról itt olvasható!

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk

A szuperkomputer nem bízik Lionel Messiben? Este sorsolás!

Pénteken, magyar idő szerint 18 órától rendezik a washingtoni John F. Kennedy Centerben a 2026-os labdarúgó-világbajnokság sorsolását. Az Opta elemző cég elkészítette esélylatolgatását: kiderült, matematikai képletek alapján mely válogatottak számítanak favoritnak. Ennek alapján (is) nagy biztonsággal megállapítható: európai vagy dél-amerikai győztest avatnak majd.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.05. péntek, 18:00
Bódis László
a Kulturális és Innovációs Minisztérium innovációért felelős helyettes államtitkára, a Nemzeti Innovációs Ügynökség vezérigazgatója
Ez lehet a magyar gazdaság új kitöréspontja

Ez lehet a magyar gazdaság új kitöréspontja

A magyar gazdaság egyik nagy lehetősége, ha az egyetemeken és kutatóintézetekben születő tudományos eredményekre épülő innovatív technológiákat sikerrel viszik piacra deep tech vállalkozások. Ebben a műsorban kiderül, hogy mit takar ez az elnevezés és hogyan tudnak az élettudományi vagy AI-alapú fejlesztések áttörni a globális piacon. Szó volt arról is, hogy Magyarországon milyen oktatási és finanszírozási programok segítik a tudományos eredményekből kinövő technológiai cégeket, miért vonzza Magyarország a nemzetközi nagyvállalatok K+F központjait, milyen szerepe van az egyetemeknek ebben a folyamatban és miért fontos a KKV-k számára is, hogy innovatívvá váljanak. Vendégünk volt Bódis László, innovációért felelős helyettes államtitkár, a Nemzeti Innovációs Ügynökség vezérigazgatója.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×