Infostart.hu
eur:
385.53
usd:
327.95
bux:
109761.83
2025. december 16. kedd Aletta, Etelka
Teherautók várakoznak az angliai Dover kikötőjében 2020. december 19-én, kevesebb mint két héttel az Egyesült Királyság EU-tagságának megszűnése előtt. A brit kormány tájékoztatta az Európai Unióba tartó teherautók vezetőit, hogy 2021-től tilos húst, illetve tejtermékeket az Európai Unió területére vinni, és ez a szabály a sofőrök sonkás vagy sajtos szendvicseire is vonatkozik. A tehergépkocsi-vezetőknek az új vám- és határellenőrzési szabályok miatt hosszadalmas várakozással is számolniuk kell.
Nyitókép: MTI/EPA/Andy Rain

A kamionharc nyomán beüthet a briteknél a salátaválság

A brit miniszterelnök a kamionsofőrök tömeges covid-tesztelésével szeretné elérni a lezárt kikötők újbóli megnyitását. Párizs csak így engedné be az áruszállító söfőröket, egy francia illetékes pedig azt mondta: “segíthettek volna a briteknek, ha nincs a brexit”.

Kedd reggel még mindig zárva volt a kamionosok előtt az európai áruforgalmat bonyolító doveri kikötő. Miközben a világ országai a Nagy-Britanniában feltűnt és gyorsan fertőző új koronavírus-törzs miatt sorra tiltják meg a brit gépek leszállását, Franciaország a brit kikötőkből induló és a Csalagúton át érkező embereket sem engedi be.

A londoni kormány azt mondja, hogy az áruforgalom nagy részét biztosító konténerforgalom továbbra is zavartalanul folyik. A szupermarket-láncok visszont arra figyelmeztettek, hogy lassan kirobbanhat a „salátaválság”, azaz hiánycikké válhat az Európából importált friss zöldség és gyümölcs.

Boris Johnson miniszterelnök ugyanakkor megkérdőjelezte a francia szigort: „Teljesen megértjük barátainknak az új vírustörzs miatti aggodalmát… de az is igaz, hogy annak a kockázata, hogy a vezetőfülkében egyedül ülő sofőr terjessze, nagyon alacsony”.

Johnson hétfőn felhívta Emmanuel Macron francia elnököt a határ megnyitására kérte. Közben előkészületeket tett a szigetországból elinduló kamionosok tömeges tesztelésére.

Egy kormányforrás azt mondta a Telegraph című lapnak, hogy „a tesztelés időigényes és precedenst teremt a brexit utáni átmenetre. Próbáljuk elkerülni, de közben megpróbálunk tesztelési infrastruktúrát létrehozni Kent megyében, ha szükség van rá” – a dél-kelet-angliai Kenten át vezet Doverhez és a Csalagút bejáratához az autópálya. A franciák előzetes, igazolt teszteredményt akarnak a söfőröktől.

Egyetlen Covid-PCR teszt azonban 200 euróba kerül, az eredményére pedig akár két napot is várni kell,

és a briteknek nem tetszik, hogy őket terhelnék a költségek, ezért inkább a 15 perces, de pontatlanabb „lateral-flow” tesztelést akarják. Macron azt is felvetette, hogy a francia oldalon is tesztelnének. Becslések szerint napi 6000 tesztre lesz szükség ahhoz, hogy újraindulhasson a teherautó-forgalom.

A vasárnapi kikötőlezárás nyomán 6000 kamiont kellett elirányítani Doverből, a város mellékutcáiban és határában pedig kedd hajnalban körülbelül 1500 nyerges vontató várakozott. A brit közlekedési minisztérium közben életbe léptette a no-deal brexit esetén várható közlekedési káosz kezelésére hozott tervét és hétfő éjszaka lezárta az M20-as autópályát.

Közben Franciaország európai uniós biztosa,

Thierry Breton arra utalt: ha nincs a brexit, Franciaország segíteni tudott volna a briteken az új vírusmutáció miatt előállt helyzetben.

„Tragédia, ami Nagy-Britanniában történik, tragédia a brexit - ezt minden nap egyre inkább látjuk. Ha a britek azt választották volna, hogy az Európai Unióban maradnak segíteni tudtunk volna nekik” - mondta.

A megjegyzés haragot válthat ki a brit oldalon, ahol már amúgy is elégedetlenkednek a kamionsofőrök belépési tilalma miatt. „A francia kormány lépése, hogy előzetes bejelentés nélkül lezárta a határt szükségtelen és felelőtlen volt, nem segített” - mondta Natalie Elhphicke doveri konzervatív képviselő - miközben a brit kormány szinén előzetes bejelentés nélkül helyezte sokkal szigorúbb szabályozás alá az ország több millió lakosát.

Nem boldog a francia kamionosok érdekvédelmi szervezete sem: azzal vádolta meg a kormányt, hogy Nagy-Britanniában - egy idegen országban - magukra hagyta a sofőröket, akik nem tudnak hazatérni karácsonyra.

Minden Infostart-cikk a koronavírusról itt olvasható!

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Mészáros Andor: stabil lesz Andrej Babis kormánya, de baj esetén az ellenzékből is lehetnek támogatói

Mészáros Andor: stabil lesz Andrej Babis kormánya, de baj esetén az ellenzékből is lehetnek támogatói

Olyan komoly a kormánykoalíció többsége, hogy ez stabil kormányzást vetít előre – értékelt az InfoRádió Aréna című műsorában Mészáros Andor, az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar Történeti Intézetének egyetemi docense. Beszélt arról is, mi adja Andrej Babis politikai varázsát.

Döntött az EU: kiderült, mi lesz a benzines és dízel autókkal 2035 után

Stéphane Séjourné iparpolitikáért felelős uniós biztos hangsúlyozta: az EU klímacéljai változatlanok maradnak. Mint mondta, az Európai Bizottság „pragmatikus, mégis a klímacélokkal összhangban álló megközelítést” választott, amely egyúttal „életmentő” lehet az európai autóipar számára.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.17. szerda, 18:00
Magyarics Tamás
külpolitikai szakértő, az Eötvös Loránd Tudományegyetem emeritus professzora
Eldőlt az irány Amerikában

Eldőlt az irány Amerikában

Ázsiában nagy esést láthattunk ma a tőzsdéken, Európában is bizonytalan hangulatban zajlik a kereskedés: elsősorban a védelmi részvényeket ütik a befektetők, miután tegnap lezárult a berlini békecsúcs, mely során Ukrajna, Európa és az Egyesült Államok vezetői, diplomatái tárgyaltak arról, milyen módon lehetne lezárni a 2014 óta tomboló orosz-ukrán háborút. Erre reagálva nagy esésben van A Brent olaj ára, már 2021 eleje óta nem látott szitnen van a jegyzés. Eközben a magyar tőzsde felülteljesít, ráadásul izgalmakból sincs hiány, hiszen nagyot ralizik a 4iG árfolyama miután kiderült, hogy Washingtonban folytat magas szintű tárgyalásokat Jászai Gellért, a 4iG Csoport elnöke. Amerikában kisebb esést jeleznek az indexek.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×