0
2024. május 2. csütörtök Zsigmond
Nyitókép: X/Doctor Fisión

Különleges bolygót fedeztek fel, amely az acélnál is keményebb

Mérete akkora, mint a Neptunusz, a tömege pedig kétszer nagyobb a hasonló nagyságú égitesteknél.

A Bristoli Egyetem csillagászai exobolygót fedeztek fel a Földtől 544 fényévre, amely a TOI–1853 narancssárga törpecsillag körül kering és éppen ezért a TOI–1853b nevet kapta. Az új égitest különlegessége, hogy az acélnál is sűrűbb – írja a hvg.hu.

A bolygót a NASA Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS) műholdja azonosította, nagysága körülbelül akkora, mint a Neptunuszé. Sűrűsége nagyobb arányban áll kőzetből, mint ami egy Neptunusz méretű bolygó esetében elvárható lenne.

A planéta tömege kétszer akkora, mint bármely más ismert hasonló méretű bolygóé.

A csillagászok azt feltételezik, hogy az újonnan felfedezett bolygó összetétele két égi világ kataklizmikus ütközésének eredménye lehet.

A csillagászok szerint a bolygó kezdetben vízben gazdag volt, a kozmikus becsapódás azonban óriási kőzetdarabokat hagyott maga után, ami lecsupaszította a könnyebb légkört és a vizet az égitest területén.

„Nagyon meglepő, hogy létezik egy ilyen bolygó. Nem számítottunk egy ilyen felfedezésre.

Normális esetben azt várjuk, hogy az ilyen sok kőzetből kialakuló bolygók olyan gázóriásokká válnak, mint a Jupiter, melynek sűrűsége hasonló a vízéhez.

A TOI-1853b akkora, mint a Neptunusz, de sűrűsége nagyobb, mint az acélé. Kutatásaink szerint ez azért lehetséges, mert a bolygó rendkívül energikus ütközéseken ment keresztül a kialakulása során” – közölte Jingyao Dou, a felfedezés részleteit összegző tanulmány társszerzője.

Az Infostart is beszámolt róla, hogy júliusban is felfedeztek egy exobolygót: a fényvisszaverő fémfelhőkkel körülvett LTT9779b nevű égitestről megállapították, hogy az eddig ismert legfényesebb bolygó a Naprendszerünkön kívül. A perzselően forró, helyenként kétezer Celsius-fokos bolygó a csillagából ráeső fény 80 százalékát visszaveri, és 260 fényévre található a Földtől.

Összehasonlításképpen: a Vénusz vastag felhőrétegével a napfény mintegy 75 százalékát veri vissza, a Föld pedig csak mintegy 30 százalékát.

Dobrev Klára a Ligetben: "fogd be a szádat, magyar dolgozó, mert különben kirúgunk, ezt üzeni Orbán Viktor kormánya"

Európai fizetéseket, európai nyugdíjat, európai egészségügyet, európai béreket sürgetett a Demokratikus Koalíció, az MSZP és a Párbeszéd európai parlamenti (EP-) listavezetője szerdán Budapesten. Dobrev Klára közölte, erős Európát akar, amely minden magyarra tud vigyázni, akkor is, ha a kormánnyal szemben kell megvédenie őket.
2024.05.02. csütörtök, 18:00