Infostart.hu
eur:
383
usd:
328.64
bux:
109387.87
2025. december 5. péntek Vilma
Nyitókép: Pixabay

Totális recesszió: egy év alatt több mint ötvenezer munkahely szűnt meg a német autóiparban

Egy tanulmány szerint az általános recesszió miatt a német ipar mély válságban van, ami az az autóipart különösen súlyosan érintette.

Az EY nemzetközi tanácsadó cég friss felmérése szerint a német autóiparban egy év alatt 51 500 munkahely szűnt meg, ami negatív rekordot jelent a különböző iparágak tekintetében, és az autóiparban ez a munkahelyek közel hét százalékának felel meg. A fő okot az értékesítési nehézségek, az eladások csökkenő száma jelentette.

Ugyanakkor – mint az elemzésből kitűnt – szinte minden iparágban visszaesés volt tapasztalható. Az adatok szerint június 30-án összesen mintegy 5,42 millió embert foglalkoztattak a német iparban, 114 ezerrel kevesebbet, mint egy évvel korábban.

Az autóipar ugyanakkor ténylegesen az első számú áldozat. Az autógyártók az eladások visszaesése, az erős kínai verseny verseny és az elektromos mobilitásra való rendkívül költséges átállás miatt szenvednek. A terheket növelik a magas energiaárak, a bürokrácia, továbbá az Egyesült Államok Donald Trump elnök nevéhez fűződő vámháborúja, ami jelentősen megdrágítja a német exportot.

Az olyan gyártók, mint a Mercedes-Benz, a VW vagy az olyan beszállítók, mint a Bosch és a Continental, már költségcsökkentési programokat jelentettek be. A Porsche meg akarja szüntetni akkumulátoros leányvállalatát, a Cellforce-t.

„A hatalmas nyereségvisszaesés, a kapacitásfelesleg és a gyengülő külföldi piacok elkerülhetetlenné teszik a munkahelyek leépítését” – közölte az EY szakértője.

A leépítések az ipar más ágazatait is érintik: a gépiparban több mint 17 ezer, a fémgyártásban jó 12 ezer munkahely szűnt meg. A német ipar általánosságban szenved a drága energiától, a bürokráciától és a gyenge belső kereslettől.

A kritikusok már Németország „dezindusztrializációjáról” beszélnek. A szakértő arra számít, hogy az ipar területén a munkahelyek csökkenő tendenciája folytatódik, különös tekintettel arra, hogy a megszorító programok késéssel tükröződnek a statisztikákban.

Ez különösen rossz hír az iskolai vagy egyetemi végzettségűek számára. Az autóipar és a gépipar ma lényegesen kevesebb fiatalt vesz fel, mint a korábbi években, és a szakértő szerint növekvő munkanélküliség várható az egyetemet végzettek körében is.

Címlapról ajánljuk

Kiderült, mennyivel változik a táppénz és a gyed januártól

Mintegy 31 ezer forinttal, bruttó 322 ezer forintra emelkedik a minimálbér január elsejétől a szakszervezetek és a munkáltatók megállapodása szerint. Több juttatás, köztük a táppénz, az álláskeresési járadék, a gyed és a gyod összege is emelkedik a bejelentés után.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.05. péntek, 18:00
Bódis László
a Kulturális és Innovációs Minisztérium innovációért felelős helyettes államtitkára, a Nemzeti Innovációs Ügynökség vezérigazgatója
Olyan gazdasági elemzés érkezett Brüsszelből, ami megdöbbentő eredményre jutott a vámháborúról

Olyan gazdasági elemzés érkezett Brüsszelből, ami megdöbbentő eredményre jutott a vámháborúról

A Trump-adminisztráció által bevezetett, 15 százalékos amerikai vámplafon nem erősíti, hanem érdemben gyengíti az Egyesült Államok gazdaságát, középtávon 0,6–1,0 százalékkal alacsonyabb GDP-pályát okozva. A modell szerint a vámok terhének döntő részét az amerikai fogyasztók és vállalatok viselik, miközben a magasabb árak, a drágább import és a romló export-versenyképesség egyszerre húzza vissza a növekedést. Az Európai Unió jóval kisebb ütést kap – körülbelül 0,2 százalékos GDP-elmozdulással –, de az export visszaesése és a romló cserearány így is érezhető veszteséget okoz – derül ki az Európai Bizottság frissen kiadott modellszámításaiból. Az uniós testület konklúziója világos: a mostani vámrendszer rövid távon átmeneti mérlegjavulást hoz az USA-ban, de hosszabb távon viszont mindkét oldal számára növekedési áldozatot és tartós gazdasági veszteséget jelent.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×