Vitézy Dávid a Facebook-oldalán hangsúlyozza: Budapesten növekednie kell a kerékpározás részarányának a közlekedésben, ezt a célt már a 2013-as Balázs Mór Terv is tartalmazza és azóta is konszenzus övezi ezt a célkitűzést, hisz a legzöldebb, legfenntarthatóbb, leginkább a városban élő emberek egészségének megőrzését szolgáló közlekedési módról van szó.
A BFK által előkészített beruházásoknál is alapvetés mindez – teszi hozzá, példaként említve, hogy a tervezett új déli Duna-hídon és kapcsolódó úthálózatán, a tervezett Szegedi úti felüljárón, a megújuló HÉV- és vasútállomások környezetében alap, hogy színvonalas, tágas kerékpáros infrastruktúrával, sávokkal, B+R parkolókkal tervezik.
Mint fogalmaz, örül, hogy a Nagykörút esetében is végül megszületett a kompromisszum, miután a Fürjes Balázs által tett javaslatot elfogadva, azzal egybevágóan úgy döntött a Városháza, hogy a következő napokban a Nagykörút legforgalmasabb szakaszain a parkolósáv helyére kerül a kerékpársáv.
Mindenki kap valamit?
Mint arról az Infostart beszámolt: az Üllői útit leradírozzák – a metrópótló buszoknak kell a hely –, a többi megmarad, a Nagykörúton hibrid megoldás születhet a kerékpársávok ügyében, közölte a főpolgármester hétfőn. Karácsony Gergely utóbbiak kapcsán kifejtette: sokakkal egyeztettek, ezek alapján kompromisszumos javaslatot tett a városvezetés, ennek lényege a következő:
- a Blaha Lujza tértől a Petőfi hídig kétsávos lesz a Nagykörút
- a kerékpársávot a Blaha Lujza tértől a Petőfi hídig a parkolósávból alakítják ki (erről írt korábban Fürjes Balázs is a Twitteren)
- a Nagykörút többi részén – a Blaha Lujza tértől a Margit híd felé – marad az egysávú Nagykörút és a kerékpársáv.
A főpolgármester hétfői bejelentésére reagálva a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) igazgatóságának Fidesz által delegált tagja úgy fogalmazott: hatalmas káoszra készüljenek kedden a Budapesten közlekedők. Wintermantel Zsolt szerint Karácsony Gergely bejelentése legalább két hetet késett és csak azt bizonyítja, hogy folytatódik a néhány hónapja kezdődött „emberkísérlet”.
A távlati célokban szerepelt csak
Vitézy Dávid Facebook-posztjában úgy folytatja: sokan, akik a kerékpáros közlekedés ügyét szívükön viselik, talán elsőre csalódottak emiatt, de szerinte önmagában is
fontos mérföldkő, hogy van, s immár tartósan lesz is a Nagykörúton kerékpársáv.
Ennek pedig lehet örülni, hiszen a járvány előtt még csak a távlati tervekben szerepelt ez. Az autóval közlekedők számára a döntés nyomán a két sáv nyújtotta kapacitás a körút összes valóban forgalmas szakaszán újra biztosított lesz – írja.
Emlékeztet továbbá: a Nagykörúton többen járnak villamossal, mint kerékpárral és autóval együtt véve, az elmúlt hónapokban viszont a nagykörúti villamosok haladását segítő lámpaprogramot átmenetileg korlátozták az egy sávon a közúti kapacitás optimalizálása érdekében.
Fontos, hogy a villamosbarát lámpaprogram tartósan visszaálljon
és a 4–6-os villamosok feltétlen előnyben részesítése biztosított legyen, ebből egy percre sem szabad engedni – hisz ez messze a legfontosabb közlekedési eszköz a körúton.
Végezetül megjegyezi: a BKK-ban 2013-ban, a Bubi indulása kapcsán készült alapos vizsgálatukban – a Nagykörútra – is a most bevezetendő megoldásra jutottak: a parkolósávok helyén vezetett kerékpársávra. Vizsgálták az egy sávos kialakítást, ami az elmúlt hónapokban működött, de azt érzékelték, hogy a belváros más fontos forgalomcsillapítási intézkedéseit lehetetlenítené el rövid- és középtávon. Valamint érzékelték, hogy a társadalmi támogatottság egy ilyen radikális lépés mellett erősen kérdéses. Mindez persze nem zárja ki, hogy a jövőben az egy autósávos körúthoz eljussunk, de ehhez a közlekedési szokásokban számos átalakulás és új egyensúly elérése szükséges – fogalmaz, kiemelve: a probléma gyökerét és a budapesti dugókra a gyógyírt nem a Nagykörúton kell keresni.