Infostart.hu
eur:
386.47
usd:
330.03
bux:
110405.74
2025. december 20. szombat Teofil
Kerékpáros rendőrök járőröznek a fővárosi Nagykörúton kialakított ideiglenes kerékpársávon 2020. május 23-án.
Nyitókép: MTI/Mónus Márton

Vitézy Dávid: talán elsőre csalódás, de fontos mérföldkő

A Budapest Fejlesztési Központ vezetője örömmel nyugtáztat, hogy megszületett a kompromisszum arról, hogy a Nagykörút legforgalmasabb szakaszain a parkolósáv helyére kerül a kerékpársáv.

Vitézy Dávid a Facebook-oldalán hangsúlyozza: Budapesten növekednie kell a kerékpározás részarányának a közlekedésben, ezt a célt már a 2013-as Balázs Mór Terv is tartalmazza és azóta is konszenzus övezi ezt a célkitűzést, hisz a legzöldebb, legfenntarthatóbb, leginkább a városban élő emberek egészségének megőrzését szolgáló közlekedési módról van szó.

A BFK által előkészített beruházásoknál is alapvetés mindez – teszi hozzá, példaként említve, hogy a tervezett új déli Duna-hídon és kapcsolódó úthálózatán, a tervezett Szegedi úti felüljárón, a megújuló HÉV- és vasútállomások környezetében alap, hogy színvonalas, tágas kerékpáros infrastruktúrával, sávokkal, B+R parkolókkal tervezik.

Mint fogalmaz, örül, hogy a Nagykörút esetében is végül megszületett a kompromisszum, miután a Fürjes Balázs által tett javaslatot elfogadva, azzal egybevágóan úgy döntött a Városháza, hogy a következő napokban a Nagykörút legforgalmasabb szakaszain a parkolósáv helyére kerül a kerékpársáv.

Mindenki kap valamit?

Mint arról az Infostart beszámolt: az Üllői útit leradírozzák – a metrópótló buszoknak kell a hely –, a többi megmarad, a Nagykörúton hibrid megoldás születhet a kerékpársávok ügyében, közölte a főpolgármester hétfőn. Karácsony Gergely utóbbiak kapcsán kifejtette: sokakkal egyeztettek, ezek alapján kompromisszumos javaslatot tett a városvezetés, ennek lényege a következő:

  • a Blaha Lujza tértől a Petőfi hídig kétsávos lesz a Nagykörút
  • a kerékpársávot a Blaha Lujza tértől a Petőfi hídig a parkolósávból alakítják ki (erről írt korábban Fürjes Balázs is a Twitteren)
  • a Nagykörút többi részén – a Blaha Lujza tértől a Margit híd felé – marad az egysávú Nagykörút és a kerékpársáv.

A főpolgármester hétfői bejelentésére reagálva a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) igazgatóságának Fidesz által delegált tagja úgy fogalmazott: hatalmas káoszra készüljenek kedden a Budapesten közlekedők. Wintermantel Zsolt szerint Karácsony Gergely bejelentése legalább két hetet késett és csak azt bizonyítja, hogy folytatódik a néhány hónapja kezdődött „emberkísérlet”.

A távlati célokban szerepelt csak

Vitézy Dávid Facebook-posztjában úgy folytatja: sokan, akik a kerékpáros közlekedés ügyét szívükön viselik, talán elsőre csalódottak emiatt, de szerinte önmagában is

fontos mérföldkő, hogy van, s immár tartósan lesz is a Nagykörúton kerékpársáv.

Ennek pedig lehet örülni, hiszen a járvány előtt még csak a távlati tervekben szerepelt ez. Az autóval közlekedők számára a döntés nyomán a két sáv nyújtotta kapacitás a körút összes valóban forgalmas szakaszán újra biztosított lesz – írja.

Emlékeztet továbbá: a Nagykörúton többen járnak villamossal, mint kerékpárral és autóval együtt véve, az elmúlt hónapokban viszont a nagykörúti villamosok haladását segítő lámpaprogramot átmenetileg korlátozták az egy sávon a közúti kapacitás optimalizálása érdekében.

Fontos, hogy a villamosbarát lámpaprogram tartósan visszaálljon

és a 4–6-os villamosok feltétlen előnyben részesítése biztosított legyen, ebből egy percre sem szabad engedni – hisz ez messze a legfontosabb közlekedési eszköz a körúton.

Végezetül megjegyezi: a BKK-ban 2013-ban, a Bubi indulása kapcsán készült alapos vizsgálatukban – a Nagykörútra – is a most bevezetendő megoldásra jutottak: a parkolósávok helyén vezetett kerékpársávra. Vizsgálták az egy sávos kialakítást, ami az elmúlt hónapokban működött, de azt érzékelték, hogy a belváros más fontos forgalomcsillapítási intézkedéseit lehetetlenítené el rövid- és középtávon. Valamint érzékelték, hogy a társadalmi támogatottság egy ilyen radikális lépés mellett erősen kérdéses. Mindez persze nem zárja ki, hogy a jövőben az egy autósávos körúthoz eljussunk, de ehhez a közlekedési szokásokban számos átalakulás és új egyensúly elérése szükséges – fogalmaz, kiemelve: a probléma gyökerét és a budapesti dugókra a gyógyírt nem a Nagykörúton kell keresni.

Címlapról ajánljuk
Donald Trump le akar számolni Venezuela elnökével

Donald Trump le akar számolni Venezuela elnökével

Az amerikai elnök teljes olajblokádot hirdetett Venezuela ellen, hadihajókkal zárná el az ország fő bevételi forrását. Szakértők szerint a gazdasági nyomás egyedül nem biztos, hogy elég lesz a rendszer megdöntéséhez.

Az EU nem ezt az utat tervezte Ukrajna támogatására - Merz ennek ellenére elégedett

A zárolt orosz vagyon érintetlen maradt, a tagállamok három kivétellel Ukrajna 90 milliárd eurós támogatásában állapodtak meg. Legalábbis a nyilvánosság előtt ezzel a német kancellár is elégedett volt, noha az eredményhirdetésig az ellenkezőjét remélte.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.22. hétfő, 18:00
Vecsei Miklós
felzárkóztatásért felelős miniszterelnöki biztos, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×