Infostart.hu
eur:
386.47
usd:
330.03
bux:
110405.74
2025. december 21. vasárnap Tamás
Biciklisek a fővárosi Nagykörúton kialakított ideiglenes kerékpársávon 2020. május 23-án.
Nyitókép: MTI/Mónus Márton

Kiderült, mit gondolnak "az autósok" a főváros közlekedési terveiről

A Magyar Autóklub internetes kérdőívét kitöltő, döntően budapesti autósok többsége nem ért egyet a megengedett maximális sebesség általános és egységes csökkentésével, az ideiglenes kerékpársávok kialakításának megítélése azonban már korántsem ilyen egységes.

Mint arról az Infostart is beszámolt, ezekben a „bringafelfestős időkben” a Magyar Autóklub is élén érdeklődést mutat a budapesti közút- és közlekedésfejlesztés ügye iránt, ezért kérdőívet állított össze, hogy megtudja, ki mit gondol a fővárosi irányelvekről.

A koncepció a balesetveszély, valamint a zajterhelés és a légszennyezettség csökkentése érdekében zöldítené a fővárost, egyebek között azzal, hogy tíz év alatt a mai autószám hatodával csökkentené a magáncélú autóhasználatot, az így felszabaduló utakat pedig részben a kerékpáros és a közösségi közlekedésnek adnák át, részben pedig parkokat, sétáló utcákat alakítanának ki a helyükön. Emellett számos más korlátozással is nehezítené a koncepció az autóval közlekedők életét és mozgását.

A felmérést ismertető közlekedésbiztonság.kti.hu emlékeztet,

a Magyar Autóklub már a „Karácsony-tervként” elhíresült dokumentum benyújtásakor autós-ellenesnek tartotta azt,

s külön sérelmezte, hogy a program előkészítéséből őket kihagyták, szakmai érveiket pedig indoklás nélkül elvetették. Kifogásaikra Karácsony Gergely főpolgármester egy internetes sajtótájékoztatóján azt mondta: „Minden véleményt meghallgatnak, de nem vehetik maximálisan figyelembe mindenkinek az érdekeit”.

A Magyar Autóklub ezt követően tette közzé kérdőívét, amelyet összesen 11 184-en töltöttek ki. A válaszadók valamivel több, mint a háromnegyede (76,1 százalék) budapesti, 73,5 százalékuk pedig férfi.

A kérdőív 20 kérdést tartalmazott, és némelyikre több választ is lehetett adni, emellett lehetőség volt arra is, hogy a válaszadók megindokolják a válaszukat, illetve kommentálhatták a kérdéseket, vagy a kérdésben megfogalmazott problémát is. Több százan éltek is ezzel a lehetőséggel minden egyes kérdésnél.

Egységes sebességcsökkentés

A válaszadók közel kétharmada (64,6 százalék) nem támogatja az egyes sebességcsökkentést, azaz, hogy minden úton egységes 50, a mellékutcákban, illetve a védett lakóövezetekben 30 kilométer/óra legyen a megengedett maximális sebesség. (Sajtóhírek szerint az eredeti dokumentumban foglaltakhoz képest a városházi ellenzékkel folytatott egyeztetés után már a Főpolgármesteri Hivatal sem kívánná fűnyíróelv-szerűen megvalósítani a sebességcsökkentést – jegyezi meg a közlekedésbiztonság.kti.hu)

Tízből hatan azt is elutasítják, hogy a mellékutcákban 30 km/h-ra csökkentsék a megengedett maximális sebességet, bár a hozzászólásokban többen megjegyezték, hogy egyes utcákban még a 30-as tempó is sok. Ugyanakkor az egyes utakon érvényes sebességhatárok differenciált felülvizsgálatát a megkérdezettek 75,3 százaléka támogatja, azzal, hogy ahol nem indokolt a csökkentés, ott hajthassanak a járművek a lakott területen általánosan érvényes 50 km/h helyett a 60, vagy akár 70-es tempóval is, ahogy ma is megtehetik.

Arról is megkérdezte az embereket az Autóklub, hogy milyen okokból tartanának indokoltnak sebességkorlátozást elrendelni bizonyos utakon. Erre a kérdésre több választ is lehetett adni. A válaszadók kétharmada a balesetek megelőzése érdekében, 30,1 százaléka környezetvédelmi megfontolásokból tartana indokoltnak sebességkorlátozást, míg 27,8 százalék azt a zajterhelés mérséklésére is alkalmas eszköznek vélte. Az összes válaszadó

31,1 százaléka azonban semmiféle indokot nem tart elfogadhatónak

a differenciált sebességkorlátozásra sem.

A válaszadók 69,7 százaléka ellenzi, hogy P+R parkolók létesítése nélkül szorítsák ki az autókat a városból, ugyanakkor 57,1 százalék egyetért az autómentes övezetek kialakításával, bár az a válaszadók számára sem volt egyértelmű, hogy mit is jelent az autómentes övezet kifejezés. Behajthatnának-e majd oda a helyben lakók és az áruszállítók, vagy ők se? – vetették fel többen is. És volt, aki megjegyezte,

csak akkor értenek egyet egyes városrészek autómentesítésével, ha egyidejűleg kerékpáros-mentesítenék a főutakat.

Pesti rakpart, Lánchíd és M0-s

A pesti rakpart lezárást az autós forgalom elől 59,8 százalék utasította el, 34,3 százalék azonban egyetértene vele. A Lánchíd autómentessé tételének is 37,7 százalékos támogatottsága volt az Autóklub felmérésében résztvevők között, miközben 54,9 százalék szavazott nemmel. Ami azért is figyelemre méltó, mert például a pesti rakpart lezárása mellett valamivel kevesebben, a válaszadók 34,3 százaléka voksolt.

A megkérdezettek több mint 70 százaléka sürgősnek és fontosnak tartaná az M0-s körgyűrű mielőbbi befejezését, amivel jelentősen lehetne csökkenteni Budapest átmenő forgalmát.

Így is, úgy is, de miért is?

A kérdőív kitöltői jellemzően legalább két különféle módon közlekedik. Arra a kérdésre ugyanis, hogy „Elsősorban milyen módokon közlekedik Ön Budapesten? (Több választ is megjelölhet)”, a 11 114 válaszadó 22 978 választ adott.

A számok azt mutatják, hogy a többség autóval és közösségi közlekedéssel vagy gyalog közlekedik a városban, de igen jelentős a kerékpárt használók aránya is, a bicikli a negyedik leggyakrabban használt közlekedési eszköz az autó, a közösségi közlekedés és a gyaloglás után a felmérés szerint.

A válaszadók közel 85 százaléka közlekedik autóval (és még valamivel) Budapesten; 15 százaléknyian írták ugyanis azt, hogy nem használnak autót a fővárosban.

A többség (37 százalék) a munkája miatt ül autóba, 34,2 százaléka kényelmi megfontolásból.

Valamivel több, mint a válaszolók tizede a gyermekei óvodába, iskolába, különórára szállítása miatt ül autóba. A megkérdezettek 18,8 százaléka elégedetlen a közösségi közlekedés színvonalával, 13,8 százaléka pedig a menetrendet nem tartja kielégítőnek, ezért használ inkább autót.

Közösségi közlekedés kontra kerékpár

A többség különböző okok miatt ugyan, de akkor sem váltana autóról kerékpárra (25,3 százalék váltana, 52,1 százaléka nem, a többiek nem válaszoltak vagy nem tudják), ha több és biztonságosabb bicikliút állna rendelkezésre. Jóval többen,

a válaszadók 46,1 százaléka váltana ugyanakkor autóról közösségi közlekedésre, ha lennének olyan csökkentett árú, alkalomszerűen használható bérletek, amelyek erre ösztönöznék őket.

Ugyanakkor a közösségi közlekedést használóknak csak kevesebb, mint a harmada váltana kerékpárra.

Ideiglenes kerékpársávok

Az Autóklub kevéssel az első ideiglenes kerékpársávok felfestése után tette közzé a kérdőívét. Önmagában is érdekes lehet tehát, hogy azokról miképpen vélekedtek az autósok, akik persze – mint azt a felmérés is igazolja, nem csak autóval, hanem autóval és más közlekedési eszközökkel, így alkalomszerűen kerékpárral is közlekednek, vagy legalábbis közlekedhetnek – jegyzi meg a portál.

A válaszadók 22,6 százaléka csak ideiglenesen tartaná meg a koronavírus-járvány miatt elrendelt kijárási korlátozások alatt felfestett sávokat, 35,2 százalékuk azonban nemcsak, hogy indokoltnak tartja az „ideiglenes kerékpársávok intenzív fejlesztését”, de állandósításukat is támogatja.

A többség (a kérdőívet kitöltők 38,6 százaléka) nem támogat semmiféle ideiglenes kerékpársáv-fejlesztést.
Címlapról ajánljuk
Gálik Zoltán Ukrajna támogatásáról: egy rendkívül bonyolult szerződés aláírása várható

Gálik Zoltán Ukrajna támogatásáról: egy rendkívül bonyolult szerződés aláírása várható

Ukrajna várható pénzügyi igénye körülbelül 130 milliárd euró három év alatt, ebből az EU 24 tagországa egy közös hitellel 90 milliárdot állna – ennek mikéntjéről is beszélt a Budapesti Corvinus Egyetem egyetemi docense. Gálik Zoltán erős szereplőnek látja az ügyben az EU-t. Téma volt még a műsorban a Mercosur-megállapodás ügye, valamint az unió 2028–2034-es költségvetésének több vitatott újdonsága, a V3-ak érdekérvényesítési pozíciója is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.22. hétfő, 18:00
Vecsei Miklós
felzárkóztatásért felelős miniszterelnöki biztos, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke
Vészjósló figyelmeztetés: visszafordíthatatlan folyamatok indultak el a Föld klímarendszerében

Vészjósló figyelmeztetés: visszafordíthatatlan folyamatok indultak el a Föld klímarendszerében

Éghajlati billenőelemek, billenőpontok, fordulópontok – olyan fogalmak, amelyekkel egyre többször találkozhatunk ismeretterjesztő és tudományos szakcikkekben is, de a politikusok és a döntéshozók figyelmét nemigen kelti fel, hiszen elintézik azzal a profán kiszólással, hogy „köztudott, hogy az időjárás változik”. Pedig ezen fogalmakkal kapcsolatos folyamatok óriási hatással lehetnek az emberiségre. Egy olyan kritikus küszöböt képzeljünk el az éghajlati rendszerben, amelynek átlépése után egy nagyobb térségben hirtelen, visszafordíthatatlan és akár önmagát erősítő változások indulnak el: például megváltozik a monszun India térségében vagy leáll a Golf-áramlat.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×