Infostart.hu
eur:
386.47
usd:
330.03
bux:
110405.74
2025. december 21. vasárnap Tamás
Biciklisek a fővárosi Nagykörúton kialakított ideiglenes kerékpársávon 2020. május 23-án.
Nyitókép: MTI/Mónus Márton

Karácsony Gergely bejelentést tett az ideiglenes kerékpársávokról

Az Üllői útit leradírozzák - a metrópótló buszoknak kell a hely -, a többi megmarad, a Nagykörúton hibrid megoldás születhet.

Az Üllői úti ideiglenes kerékpársáv nem marad fenn a metrópótlás idején, a többi átmenetileg létesített sáv a helyén marad szeptembertől - derült ki Karácsony Gergely budapesti főpolgármester hétfői sajtótájékoztatóján.

A nagykörúti kerékpársávról azonban külön, bővebben is beszélt.

"Azokkal értünk egyet, akik azt monták, hogy a Nagykörútnak Pest főutcájának kell lennie, visszakapva régi funkcióit, szolgáltatásait, zöldfelületeit" - mondta.

Sokakkal egyeztettek, ezek alapján kompromisszumos javaslatot tett a városvezetés, ennek lényege a következő, és "mindenkinek ad valamit":

  • a Blaha Lujza tértől a Petőfi hídig kétsávos lesz a Nagykörút
  • a kerékpársávot a Blaha Lujza tértől a Petőfi hídig a parkolósávból alakítják ki (erről írt kevéssel korábban Fürjes Balázs a Twitteren)
  • a Nagykörút többi részén - a Blaha Lujza tértől a Margit híd felé - marad az egysávú Nagykörút és a kerékpársáv. Szavai szerint ott is tervezik a gépjármű-forgalom kapacitásának bővítését, járdaszigeteket építenek, kedvezőbb lámpa programot alakítanak ki az autóknak.

A javaslatot az "tette lehetővé", hogy a Nagykörút különböző szakaszain merőben különbözik az autóforgalom mennyisége.

Karácsony Gergely emlékeztetett: a Tarlós István főpolgármestersége idején elfogadott Fővárosi Mobilitási Terv célul tűzte ki a kerékpáros közlekedés arányának tíz százalékra emelését. "Az elmúlt hónapokba nagyon komolyat léptünk ebbe az irányba" - hangoztatta jelezve, hogy jelenleg Budapesten többen kerékpároznak, mint korábban bármikor.

A kivitelezés szeptember első felében le is zajlik, a Nagykörút hosszabb távú sorsáról pedig további konzultáció lesz.

Balogh Samu kabinetfőnök közölte:

  • még a héten elindul a kivitelezés, és várhatóan szeptember első felében megtörténik a változtatások zöme.
  • Az ősz folyamán komplex tervezés indul a Nagykörút kapcsolatban közlekedési, kereskedelmi, kulturális és városkép értelemben egyaránt.

A tájékoztatón még azt is elmondta, a Nagykörút a Bem rakpart után a második legfontosabb kerékpáros közlekedési útvonal, néha még utóbbit is meghaladja a kerékpározók száma az előbbin.

A fővárosi önkormányzat által készített forgalmi vizsgálat eredménye szerint a Teréz körúton háromnegyedes többségben vannak a "fenntartható közlekedési módok" - a villamos, a gyalogos és a kerékpáros közlekedés - és egynegyed részt képvisel a gépjármű-forgalom.

Ezzel szemben - folytatatta Balogh Samu - a Ferenc körúton kétszerese a gépjármű-közlekedés aránya a Teréz körútihoz képest, továbbá fele akkora a gyalogos és a kerékpáros közlekedés forgalom aránya. A két szakasz között a választóvonal a Blaha Lujza tér - mutatott rá, hozzátéve: ezért javasolnak különböző közlekedési megoldásokat a két szakaszra. A Blaha Lujza tér és a Nyugati tér között "fontos módosításokkal" megmarad a jelenlegi kialakítás: jellemzően a csomópontok előtt lokálisan kétsávos szakaszokat alakítanak ki a torlódások kialakulásának elkerülése érdekében - mondta.

Kérdésre válaszolva Karácsony Gergely kifejtette, hogy

a nagykörúti szakaszon négy-ötszáz parkolóhely megszűnésével lehet számolni,

de erről azért nem volt értelme a helyieket megkérdezni, mert a nagykörúti parkolóhelyeket jellemzően nem a helyi lakosok használják, hanem mások.

Elhangzott még, hogy "megalapozott adatok alapján" döntöttek a forgalmi változásokról. Balogh Samu tájékoztatása szerint két módon is kikérték a budapestiek véleményét: a Budapesti Közlekedési Központ kérdőívét mintegy 48 ezren töltötték ki, emellett pedig reprezentatív felmérés is készült. Előbbi eredményét összegezve jelezte, hogy a Nagykörút forgalma megosztó kérdés: "vannak, akik nagyon támogatják változásokat, és vannak, akik szkeptikusak", ugyanakkor nagy a támogatottsága a zaj- és légszennyezés csökkentésének, illetve a kerékpáros közlekedésnek, amellett, hogy "nagyon sokan" szeretnék a kétsávos forgalom visszaállítását.

Címlapról ajánljuk
Gálik Zoltán Ukrajna támogatásáról: egy rendkívül bonyolult szerződés aláírása várható

Gálik Zoltán Ukrajna támogatásáról: egy rendkívül bonyolult szerződés aláírása várható

Ukrajna várható pénzügyi igénye körülbelül 130 milliárd euró három év alatt, ebből az EU 24 tagországa egy közös hitellel 90 milliárdot állna – ennek mikéntjéről is beszélt a Budapesti Corvinus Egyetem egyetemi docense. Gálik Zoltán erős szereplőnek látja az ügyben az EU-t. Téma volt még a műsorban a Mercosur-megállapodás ügye, valamint az unió 2028–2034-es költségvetésének több vitatott újdonsága, a V3-ak érdekérvényesítési pozíciója is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.22. hétfő, 18:00
Vecsei Miklós
felzárkóztatásért felelős miniszterelnöki biztos, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke
Vészjósló figyelmeztetés: visszafordíthatatlan folyamatok indultak el a Föld klímarendszerében

Vészjósló figyelmeztetés: visszafordíthatatlan folyamatok indultak el a Föld klímarendszerében

Éghajlati billenőelemek, billenőpontok, fordulópontok – olyan fogalmak, amelyekkel egyre többször találkozhatunk ismeretterjesztő és tudományos szakcikkekben is, de a politikusok és a döntéshozók figyelmét nemigen kelti fel, hiszen elintézik azzal a profán kiszólással, hogy „köztudott, hogy az időjárás változik”. Pedig ezen fogalmakkal kapcsolatos folyamatok óriási hatással lehetnek az emberiségre. Egy olyan kritikus küszöböt képzeljünk el az éghajlati rendszerben, amelynek átlépése után egy nagyobb térségben hirtelen, visszafordíthatatlan és akár önmagát erősítő változások indulnak el: például megváltozik a monszun India térségében vagy leáll a Golf-áramlat.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×