INFORÁDIÓ 
2020. október 31. szombat
Farkas

karácsony gergely

budapest

kerékpársáv

Biciklisek a fővárosi Nagykörúton kialakított ideiglenes kerékpársávon 2020. május 23-án.

Karácsony Gergely bejelentést tett az ideiglenes kerékpársávokról

Infostart

Az Üllői útit leradírozzák - a metrópótló buszoknak kell a hely -, a többi megmarad, a Nagykörúton hibrid megoldás születhet.

Az Üllői úti ideiglenes kerékpársáv nem marad fenn a metrópótlás idején, a többi átmenetileg létesített sáv a helyén marad szeptembertől - derült ki Karácsony Gergely budapesti főpolgármester hétfői sajtótájékoztatóján.

A nagykörúti kerékpársávról azonban külön, bővebben is beszélt.

"Azokkal értünk egyet, akik azt monták, hogy a Nagykörútnak Pest főutcájának kell lennie, visszakapva régi funkcióit, szolgáltatásait, zöldfelületeit" - mondta.

Sokakkal egyeztettek, ezek alapján kompromisszumos javaslatot tett a városvezetés, ennek lényege a következő, és "mindenkinek ad valamit":

  • a Blaha Lujza tértől a Petőfi hídig kétsávos lesz a Nagykörút
  • a kerékpársávot a Blaha Lujza tértől a Petőfi hídig a parkolósávból alakítják ki (erről írt kevéssel korábban Fürjes Balázs a Twitteren)
  • a Nagykörút többi részén - a Blaha Lujza tértől a Margit híd felé - marad az egysávú Nagykörút és a kerékpársáv. Szavai szerint ott is tervezik a gépjármű-forgalom kapacitásának bővítését, járdaszigeteket építenek, kedvezőbb lámpa programot alakítanak ki az autóknak.

A javaslatot az "tette lehetővé", hogy a Nagykörút különböző szakaszain merőben különbözik az autóforgalom mennyisége.

Karácsony Gergely emlékeztetett: a Tarlós István főpolgármestersége idején elfogadott Fővárosi Mobilitási Terv célul tűzte ki a kerékpáros közlekedés arányának tíz százalékra emelését. "Az elmúlt hónapokba nagyon komolyat léptünk ebbe az irányba" - hangoztatta jelezve, hogy jelenleg Budapesten többen kerékpároznak, mint korábban bármikor.

A kivitelezés szeptember első felében le is zajlik, a Nagykörút hosszabb távú sorsáról pedig további konzultáció lesz.

Balogh Samu kabinetfőnök közölte:

  • még a héten elindul a kivitelezés, és várhatóan szeptember első felében megtörténik a változtatások zöme.
  • Az ősz folyamán komplex tervezés indul a Nagykörút kapcsolatban közlekedési, kereskedelmi, kulturális és városkép értelemben egyaránt.

A tájékoztatón még azt is elmondta, a Nagykörút a Bem rakpart után a második legfontosabb kerékpáros közlekedési útvonal, néha még utóbbit is meghaladja a kerékpározók száma az előbbin.

A fővárosi önkormányzat által készített forgalmi vizsgálat eredménye szerint a Teréz körúton háromnegyedes többségben vannak a "fenntartható közlekedési módok" - a villamos, a gyalogos és a kerékpáros közlekedés - és egynegyed részt képvisel a gépjármű-forgalom.

Ezzel szemben - folytatatta Balogh Samu - a Ferenc körúton kétszerese a gépjármű-közlekedés aránya a Teréz körútihoz képest, továbbá fele akkora a gyalogos és a kerékpáros közlekedés forgalom aránya. A két szakasz között a választóvonal a Blaha Lujza tér - mutatott rá, hozzátéve: ezért javasolnak különböző közlekedési megoldásokat a két szakaszra. A Blaha Lujza tér és a Nyugati tér között "fontos módosításokkal" megmarad a jelenlegi kialakítás: jellemzően a csomópontok előtt lokálisan kétsávos szakaszokat alakítanak ki a torlódások kialakulásának elkerülése érdekében - mondta.

Kérdésre válaszolva Karácsony Gergely kifejtette, hogy

a nagykörúti szakaszon négy-ötszáz parkolóhely megszűnésével lehet számolni,

de erről azért nem volt értelme a helyieket megkérdezni, mert a nagykörúti parkolóhelyeket jellemzően nem a helyi lakosok használják, hanem mások.

Elhangzott még, hogy "megalapozott adatok alapján" döntöttek a forgalmi változásokról. Balogh Samu tájékoztatása szerint két módon is kikérték a budapestiek véleményét: a Budapesti Közlekedési Központ kérdőívét mintegy 48 ezren töltötték ki, emellett pedig reprezentatív felmérés is készült. Előbbi eredményét összegezve jelezte, hogy a Nagykörút forgalma megosztó kérdés: "vannak, akik nagyon támogatják változásokat, és vannak, akik szkeptikusak", ugyanakkor nagy a támogatottsága a zaj- és légszennyezés csökkentésének, illetve a kerékpáros közlekedésnek, amellett, hogy "nagyon sokan" szeretnék a kétsávos forgalom visszaállítását.

Nyitókép: MTI/Mónus Márton
A címlapról ajánljuk

×

Iratkozzon fel hírlevelünkre

és nem marad le az Infostart legfontosabb híreiről.
FELIRATKOZOM
×
INFOSTART
 
INFORÁDIÓ
PARTNEREINK
Sixt    iCom
infostart
AZ INFORÁDIÓ HÍRPORTÁLJA 
 
 

A médiaszolgáltatási tevékenységét a Médiatanács a Magyar Mecenatúra Program keretében támogatja.

NMHH
Az Év Honlapja 2018