Hozzátette, a MÁV-Volán csoport stratégiai vállalat, az egyik legnagyobb magyar közszolgáltatást végzi, járataikon naponta 4,5 millióan ingáznak.
A közlekedés minősége nagyban hozzájárul az életviszonyokhoz, az emberek életét megkönnyíti vagy megnehezíti, egy kutatás szerint, ha valaki naponta több mint 1 órát ingázik, akkor előbb-utóbb feladja szülőhelyét és elköltözik - mondta Lázár János.
A közlekedési miniszter hangsúlyozta, a kormány számára nemcsak operatív, logisztikai kérdés,
hogyan lehet 4,5 millió embert 56 ezer ember közreműködésével eljuttatni egyik pontból a másikba,
hanem társadalomszervezési is, mert ha jó a közlekedés, az nagyobb esélyt ad a helyben maradásra, a boldogulásra.
Lázár János kitért arra, hogy a közlekedésnek az ország szervezési, ellátási és társadalmi mobilitási fontosságán túl környezetgazdaságossági és hatékonysági dimenziója is van. Példaként említette, hogy a MÁV éves áramköltsége 180 milliárd forint, a Volán 5 ezer járművének üzemanyagfogyasztása gigantikus méretű, a járműparkok minősége, állaga hozzájárul a környezeti állapothoz, felveti a fenntarthatóság kérdését is.
A vállalatcsoportnak szerepe van a gazdasági versenyképességben - mondta.
Szerinte az is fontos kérdés, hogy a háború miként rendezi át a gazdasági viszonyokat Európában és ez milyen hatással lesz az áruforgalomra, a hagyományos útvonalakra. Vajon Magyarországnak mint Európa közepén fekvő országnak a háborús övezet határán milyen logisztikai szerepe lesz, érdemes-e az államnak infrastruktúrafejlesztéssel invesztálnia ebbe a területbe?
Kiemelte, a Magyarországon az átmenő személyforgalomból jelentős bevétel keletkezik, például az elektronikus útdíj 450 milliárd forintot termel évente. A kormányban nagy a nyitottság arra, hogy az egész ágazatot fejlessze a következő időszakban - fogalmazott a miniszter.
Kitért arra, hogy tulajdonosi joggyakorlóként úgy látja, a költségeket át kell nézni, hogyan lehet a közösségi közlekedésre fordított 800 milliárd forint állami forrást racionálisabban, hatékonyabban felhasználni.
A MÁV és a Volán összevonása félbe maradt, még nem teljesedett ki, nem világos, hogy egy vállalatról van-e szó vagy egységesen irányított, de külön struktúrában működő cégekről - mondta.
Hangsúlyozta azt is:
a MÁV és a Volán átalakítása azért sem egyszerű feladat, mert a területén 43, köztük 9 reprezentatív szakszervezet tevékenykedik 56 ezer munkavállalóval.
A munkabéke megtartása és a korrekt munkaügyi kapcsolat fontos dolog.
Lázár János a MÁV igazgatósága és felügyelő bizottsága alakuló ülésén megköszönte a testületek tagjainak, hogy elfogadták a felkérést.
A MÁV Magyar Államvasutak Zrt. igazgatóságának elnöke Lepsényi István, a Magyar Suzuki korábbi vezérigazgatója, a Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. korábbi ügyvezető igazgatója, egykori államtitkár, a Hidrogén Szövetség elnöke lett.
Az igazgatóság tagjai: Wáberer György, a Waberer's International alapítója; Bogsch Erik, a Richter Gedeon Nyrt. elnöke; Ratatics Péter, a Mol csoport alelnöke, az INA management-boardjának elnöke; Parragh László, a Magyar Kereskedelmi és Ipari Kamara elnöke, aki 2002 és 2010 között a GYSEV alelnöke volt; Deák Tibor, a Rothschild&Co igazgatója; Bethlen Miklós, a Morgan Stanley korábbi londoni elemzője, a londoni Kohlberg, Kravis&Roberts tanácsadója, a MidEuropa partnere, a frankfurti Montagu Private Equity igazgatója, a Comitis Capital ügyvezető partnere.
A MÁV Magyar Államvasutak Zrt. felügyelőbizottságának elnöke Baranyay László, az MFB korábbi elnök-vezérigazgatója, az EIB igazgatója. Tagok: Knáb Erzsébet, az Audi Hungária korábbi személyügyért és szervezetért felelős igazgatósági tagja, a Széchenyi István Egyetemért Alapítvány alapító-elnöke, kuratóriumi tagja, a Magyar-Német Ifjúságért Egyesület elnöke; Koji László, az Építési Vállalkozók Országos Szövetségének elnöke; Bánáti János, a Magyar Ügyvédi Kamara korábbi elnöke; valamint munkavállalói küldöttként Meleg János, a VSZ elnöke és Halasi Zoltán, a VDSZSZ elnöke.