Az a helyzetelemzés, amit a minisztérium és független elemzők is adnak a magyar természettudományos oktatás helyzetéről, nagyjából helyes - nyilatkozta az InfoRádiónak Bán Sándor. Amiben nem értünk egyet, az a megoldások módozata - tette hozzá a Magyar Biológiatanárok Országos Egyesületének elnöke.
Az új szabályozás veszélye, hogy egyszerűen eltűnik a kémia, a biológia és a fizika tantárgya az iskolából - figyelmeztet Bán Sándor -, és emiatt nem lesz szükség ilyen tárgyakat oktató tanárokra sem.
A javaslat ugyanakkor óraszámcsökkenéshez is vezethet - véli az elnök. Rámutatott: ugyan most még nincs óraszámcsökkenés a javaslatban, de mindez ide vezethet. A három tárgy összevonásával ugyanis megszületik a legnagyobb óraszámú tantárgy. Eközben a természettudományos tárgyakat oktató tanárok vannak a legkevesebben a tantestületekben.
Bán Sándor szerint ezért egészen biztos, hogy az új tárgy két-három éven belül támadásnak lesz kitéve, hisz végül a helyi tantervben dől el, hogy mit hány órában tanítunk. Így föl fog merülni a kérdés: minek egy hat órás tantárgy.
A biológiatanárok szövetségének elnöke arra is figyelmeztetett: a magyar biológiaoktatás tartalmilag húsz éve nem változott jelentősen. Szerinte az egyetlen pozitív változás az érettségi követelményrendszerében megjelenő új tartalom.
Sok mindenen kellene még változtatni - vallja Bán Sándor, aki több példát is fölsorolt ezzel kapcsolatban. Például nemsokára népszavazásra kerülhet sor a génmódosított növények termesztéséről, miközben nem is tudja a társadalom nagy része, miről is van szó pontosan.
De nem ismerjük a DNS-vizsgálatának módszertani lényegét sem, holott ezt már napi rutinként alkalmazzák a bűnüldözésben és az apasági vizsgálatokban is.
Vagyis elmaradásunk van a nemzetközi trendektől - mondja Bán Sándor -, és még mindig a férgek idegrendszerét tanítjuk, pedig erre a mai világban semmi szükség nincs.
Ráadásul tanároknak is továbbképzést kellene tartani az említett kérdésekről - mutatott rá a Magyar Biológiatanárok Országos Egyesületének elnöke. Bán Sándor azt is megjegyezte: mióta nincs tanfelügyeleti rendszer, azóta nincs módszertani fejlődés sem a magyar oktatásban.
Hanganyag: Sigmond Árpád