Infostart.hu
eur:
386.47
usd:
330.03
bux:
110405.74
2025. december 20. szombat Teofil
Sztrájk az amerikai kikötőkben.
Nyitókép: X / Frustrated-Patriot

Hatalmas hullámokat vethet az amerikai kikötői sztrájk

Az évszázad legnagyobb kikötői sztrájkja indult kedden az Egyesült Államokban. A keleti parton Texastól Maine államig 45 ezer dolgozó állt le a munkával. Emiatt akadozik a kereskedelem, mivel nem rakodják a konténereket.

Nem túlzás történelminek nevezni az amerikai kikötői munkások akcióját, mert ilyesmire 50 éve nem volt példa. A keleti part kereskedelmi kikötőiben összesen 45 ezren sztrájkolnak – amit rövidesen megéreznek az amerikai fogyasztók: lassan elfogynak a polcokról a romlandó ételek, a friss zöldség és gyümölcs.

A tiltakozás külföldön is hullámokat vet és megérzik majd azt a globális ellátóláncok is. A dolgozók egyrészt a bérezés másrészt a robotizáció miatt álltak le a munkával. Amire nemet mondtak: az 50 százalékos béremelés.

Az eredmény: több milliárd dollár értékű árut szállító hajók vesztegelnek, ami akár napi 5 milliárd dollár kárt okozhat az amerikai gazdaságnak.

És miként a pandémia idején, az, hogy elakad a konténerek olajozott forgalma azt jelenti majd, hogy megugranak a bérleti díjaik. A kereskedők pedig vagy lenyelik a váratlan költségeket, vagy áthárítják azokat a fogyasztókra.

Az ILA nevű rakodómunkás-szakszervezet tudatában van annak, hogy erős a tárgyalási pozíciója: „minél jobban elhúzódik, annál nagyobb lesz a hatása” – mondta Lisa DeNight, a Newmark nevű elemző cég szakértője a CNBC-nek. „Ha sokáig tart, akkor dominóeffektust vált ki a világgazdaságban. Kiszámíthatatlan a probléma, amely hatalmas botot dughat a globális ellátási láncok küllői közé” – mondta. Hozzátette, hogy már a rövid sztrájknak is jelentős hatása lehet egyes ágazatokra, például a gyógyszerészeti, gépjármű és gyártói iparágakra.

A Covid-19 pandémia során felmerült konténer-mizéria után az idén a húszi lázadók Vörös-tengeri támadásai, a Panama-csatornát sújtó hosszú aszály és a baltimore-i híd összeomlása is akadályozta a nemzetközi kereskedelmi hajózást. Egy másik szakértő, Peter Sand, a Xeneta tanácsadó cégtől megemlítette: a világ konténerben szállított áruinak 40 százaléka az amerikai keleti parton lép be.

Tehát „nem is lehetne magasabb a tét”.

Szerint a sztrájk csak egy hetes lesz, de hosszan tartó hatásra kell számítani. „Először a keleti parton érzik meg. Aztán azokon a hajókon, amelyek sorban állnak, hogy bejussanak a kikötőkbe. Ezeknek a következő állomásra történő útjai késni fognak. Október végén, november elején már Európából is késve indulnak majd hajók. December vége és január eleje között ugyanez történik majd Ázsiában. Épp, amikor a közelgő kínai újév miatt csúcsra járna a konténerforgalom”.

A Maersk dán hajózási óriáscég közben azt mondta: egy egyhetes kiesésből is hat hétig tart a talpra állás. A munkabeszüntetés kihathat az amerikai elnökválasztásokra is. Egyes elemzők szerint Biden elnök kénytelen lesz az 1947-es Taft-Hartley törvény alapján munkára kényszeríteni a dolgozókat – még ha azt is mondja, hogy nem akarja ezt meglépni.

A törvény értelmében az elnöknek joga van egy 80-napos időszakra felfüggeszteni a sztrájkokat, „ha veszélybe kerül az ország egészsége és biztonsága”.

Címlapról ajánljuk
Donald Trump le akar számolni Venezuela elnökével

Donald Trump le akar számolni Venezuela elnökével

Az amerikai elnök teljes olajblokádot hirdetett Venezuela ellen, hadihajókkal zárná el az ország fő bevételi forrását. Szakértők szerint a gazdasági nyomás egyedül nem biztos, hogy elég lesz a rendszer megdöntéséhez.

Az EU nem ezt az utat tervezte Ukrajna támogatására - Merz ennek ellenére elégedett

A zárolt orosz vagyon érintetlen maradt, a tagállamok három kivétellel Ukrajna 90 milliárd eurós támogatásában állapodtak meg. Legalábbis a nyilvánosság előtt ezzel a német kancellár is elégedett volt, noha az eredményhirdetésig az ellenkezőjét remélte.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.22. hétfő, 18:00
Vecsei Miklós
felzárkóztatásért felelős miniszterelnöki biztos, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×