A szigorú kínai Covid-irányelvek miatt továbbra is lezárva marad Sanghai, az ország 26 milliós pénzügyi-kereskedelmi központja. A „meghatározatlan ideig tartó” karanténról még hétfőn döntöttek, holott korábban azt volt a terv, hogy lépcsőzetesen, 4-4 napra zárják le a város két körzetét.
Csütörtökön a zárás ellenére napi 20 ezer új fertőzést jelentettek, ami rekord, és ebben a helyzetben illetékesek elismerték, hogy a város „nehézségekkel néz szembe”. Ez magyarra lefordítva azt jelenti, hogy az otthonaiba zárt lakosok egy része – akiknek csak bevásárolni szabad az utcára lépniük – kezdenek kifogyni az élelmiszerből.
A szigorú szabályok értelmében
a legtöbb embernek rendelnie kell az élelmiszereket, viszont sem a szállítócégek, sem weboldalak, ahol rendelni lehet, nem tudnak megbirkózni a megnövekedett forgalommal.
Sok kiszállító maga is karantén alá vont körzetben él.
„Életemben először éhezem” – írta a helyzetről egy lakos a Weibo közösségimédia-portálon.
A hatóságok erre azt mondták, hogy „elegendő készlet van”, de késedelmes a kiszállítás, ezért megnyitnak néhány ABC-t és piacot, és több kiszállítót engednek ki a karanténból.
Korábban már nagy felháborodást váltott ki, hogy
a szülőknek nem engedték, hogy covidos gyerekeikkel legyenek.
A hatóságok később ezt megengedték, de a családoknak „izolációs központokba” kell menniük. A Reuters híre szerint azonban még mindig előfordul olyasmi, hogy a szülőket elválasztják a gyerekektől.
Szerdától a városban ismét tömeges kötelező tesztelést tartanak, hogy kiszűrjék a fertőzötteket.
Gazdasági károk
Közben zárva tart a Tesla elektromos autó gyára a városban. A befektetőket ez egyelőre nem zavarja, de ha elhúzódik a lockdown, akkor a részvényesekben felmerül majd a kérdés: hogyan hat a zárva tartás az idei szállításokra és vállalati bevételekre. Ez annál inkább is érdekes, mert a geopolitikai és energiaválság közepette a tehetősebbek körében megnőtt az igény az elektromos autókra.
A sanghaji Tesla-gyár a cég leghatékonyabb üzeme, és várakozások szerint az idén leszállítandó 1,4 millió kocsi felét itt gyártanák le. Egyelőre nem világos, mikor indul újra a gyártás.
A Financial Times közben azt írta: a sanghaji leállást szinte minden ágazat megérzi majd a világon. Ennek oka, hogy a kínai kamionosok szigorú korlátozások alá esnek és nem szállítanak fertőzött területekre és területekről. A sanghaji
kikötőben ezt úgy kezelik, hogy a dolgozók a műszak után nem mehetnek haza.
A forgalom azonban még így is harmadával visszaesett. A BBC megjegyzi: Kínában még mindig kitűzött cél a Covid felszámolása, míg a világ más országai inkább megpróbálnak megtanulni együtt élni a vírussal”.