eur:
413.48
usd:
396.47
bux:
78741.84
2024. december 22. vasárnap Zénó
Peking, 2017. november 9.Donald Trump amerikai elnök (j) Hszi Csin-ping kínai elnök társaságában a tiszteletére adott díszvacsorán a pekingi Nagy Népi Csarnokban 2017. november 9-én. Trump kétnapos látogatáson tartózkodik Kínában. Jobbról a második Melania Trump, az amerikai elnök neje. (MTI/EPApool/Thomas Peter)
Nyitókép: MTI/EPApool/Thomas Peter

A kereskedelmi tűzszünet első lépése

Kína mérsékli az amerikai autókra kivetett masszív büntetővámokat – ezt közölte az amerikai elnök, miután Washington és Peking tűzszünetet hirdetett a kereskedelmi háborúban.

Mérséklik vagy eltörlik a 40 százalékos védővámokat, amelyeket Kína jelenleg alkalmaz az amerikai gyártású járművekre – mondta Donald Trump a világ két legnagyobb gazdasága közötti „kereskedelmi tűzszünet” első konkrét lépésére utalva. Az elnök az általa kedvelt médiumon, a Twitteren keresztül lözölte a hírt.

Trump és Hszi Csinping kínai elnök a hétvégi, argentínai G20-as csúcson állapodott meg egymással az országaik közötti kereskedelmi háború felfüggesztéséről. A világ két legnagyobb gazdasági hatalma között több hónapja növekszik a feszültség, nemcsak a kereskedelem, de a hajózási útvonalak kérdésében is.

A két vezető két és fél órán át tárgyalt Buenos Airesben. Végül abban állapodtak meg, hogy

az újévben már nem emelik a vámokat, és hogy Kína „azonnal” további amerikai mezőgazdasági termékek vásárlásába kezd.

Megegyeztek arról is, hogy megbeszéléseket kezdenek a feszültséget kiváltó kérdésekről – így a szellemi tulajdon védelméről, a nem vám jellegű kereskedelmi akadályokról és az kiberbűnözésről.

Bár Trump ismét a kínai elnökkel kialakított jó személyes viszonyát emlegette, kormányzata kevésbé barátságos módon figyelmeztette Pekinget: a jelenlegi 10 százalékról 25 százalékra emelhetik 200 milliárd dollár értékű kínai importtermék vámját, ha 90 napon belül nem egyeznek meg.

Kína közép-európai idő szerint hétfő reggelig nem reagált az autóipart érintő Trump-bejelentésre. A hivatalos feljegyzések szerint a találkozón egyik fél sem említette a gépjárműágazatot.

Előzmény ugyanakkor, hogy a múlt héten Robert Lightizer amerikai kereskedelmi küldött azzal fenyegette meg Kínát: az Egyesült Államok keresi a módját, hogy hozzájuk hasonló módon, 40 százalékos vámot vethessen ki az általuk gyártott járművekre.

A hivatalos válasz hiánya ellenére, a kínai kormány szócsövének tartott Zsenmin Zsipao pártlap óvatosan üdvözölte az alkut. Ugyanakkor figyelmeztetett: „törékeny a konszenzus”, de a megállapodás „lélegzetvételnyi időt ad a feleknek” a vita megoldására, bár „nincs varázspálca” ami azonnal megoldana minden nézeteltérést. „A két gazdaság között olyan összetett a kapcsolat, hogy a világ maradék része még mindig lélegzet-visszafojtva figyeli a fejleményeket” – jegyezte meg a kínai lap.

Elemzők közben arról írnak, hogy

a jó hír ellenére tovább folytatódik a kínai gazdasági növekedés lassulása,

mivel visszaesett a belföldi kereslet. Sőt, vannak elemzők, akik szerint Trump és Hszi nem is kötött tűzszüneti egyezményt, csak mérsékelte a kereskedelmi harcok hevességét. „A létező vámok továbbra is rosszul hatnak a kínai gazdaságra” – mondta a Hong Kong-i Daiwa Capital Markets pénzügyi cég szakértője, Paul Kitney. Mások arról beszéltek, hogy „Trump olyan kiszámíthatatlan, hogy a kínai cégek nem kockáztatják meg az amerikai nyersanyag vásárlását és arra számítanak, hogy a 90 napos határidő után az amerikaiak így vagy úgy, de megemelik majd a vámokat.”

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.22. vasárnap, 18:00
Prőhle Gergely
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet programigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×