eur:
404.93
usd:
375.41
bux:
76478.67
2024. november 8. péntek Zsombor
wolkswagen.sk
Nyitókép: wolkswagen.sk

Szlovákia lehet a vámháború legnagyobb európai vesztese

Szlovákia lehet a legnagyobb vesztese Donald Trump amerikai elnök fenyegetésének, amely szerint, ha az európaiak nem csökkentik az autóiparukat védő magas vámokat, akkor az USA is megemeli az importautókra kivetett vámot. A szlovákiai autógyártók Egyesült Államokba irányuló kivitele a bruttó hazai termék 1,7 százalékát adja, ami messze a legmagasabb az uniós tagországok közül.

A Donald Trump amerikai elnök által kiváltott globális kereskedelmi háborút Szlovákia is jócskán megérezné. Ha az Egyesült Államok csak az acélgyártókat sújtaná importvámokkal, az nem jelentene nagyobb érvágást az országnak. Szlovákiából 2016-ban öt millió dollár értékben vittek ki acélt és vasat a tengeren túlra, ami az ország teljes acél- és vasexportjának nem egész 0,2 százaléka.

Az igazi veszteséget Szlovákiának az autókra bevezetett importvámok jelentenék.

Donald Trump pedig ezen a héten ismét a Twitteren tette közzé Európának szánt üzenetét, amely arról szól, hogy már dolgoznak az Európából az államokba exportált autókra kivetett akár 25 százalékos vámtervezeten. A korábban elvégzett elemzések még azt mutatták, hogy az autókra kivetett importvámok bevezetése Németországot érintené a legkedvezőtlenebbül. A szlovák pénzügyminisztérium mellett működő Pénzpolitikai Intézet legfrissebb számításai azonban arra mutatnak rá, hogy az autókra kivetett nagyobb amerikai vámok az uniós tagországok közül az abszolút számok tekintetében

valóban a németeket sújtanák a legjobban, de arányaiban leginkább Szlovákiát érné a legnagyobb veszteség.

Szlovákia kivitelének összértéke csaknem 75 milliárd euró volt tavaly, ebből 20,4 milliárd eurót tettek ki a közlekedési eszközök, további 24,7 milliárdot pedig a gépek, berendezések, elektronikai cikkek. De a kivitel további részei is kapcsolódhatnak valamiképpen az autógyártáshoz, mert Szlovákia részévé vált a közép-európai, főleg a német gazdasághoz kapcsolódó autóipari termelési láncolatoknak. A kivitt acél és az alumínium részben külföldi autógyárakban landol, az autóalkatrészeket gyártó beszállítók pedig termékeikkel nemcsak a hazai autógyárakat szolgálják ki.

Mindent összevetve a szlovák kivitel kétharmadát a gépjárművek adják, nagyjából 1 milliárd euró értékű autót visznek ki évente az országból, ahol jelenleg három nagy autógyár működik: a pozsonyi Volkswagen, a zsolnai Kia, és a nagyszombati Peugeot-Citroën.

A Pozsonyban gyártott minden tizedik Volkswagen az Egyesült Államokban talál gazdára, miközben az autógyártás továbbra is a szlovák gazdaság húzóágazata.

Az autógyártók USA-ba irányuló kivitele a szlovák GDP 1,7 százalékát adja. Ehhez képest Németországban ez az arány 0,6 százalék, a sorban pedig Magyarország következik 0,4, és Svédország 0,3 százalékkal.

A Pénzpolitikai Intézet szerint az amerikai védővámok bevezetése az autóiparban akár 89 millió eurós kiesést is jelenthetne a szlovák gazdaság számára.

Címlapról ajánljuk
Prőhle Gergely: Olaf Scholz megelégelte az állandó revolverezést, úgy érezheti, most rajta van a világ szeme

Prőhle Gergely: Olaf Scholz megelégelte az állandó revolverezést, úgy érezheti, most rajta van a világ szeme

Az ellenzéki Kereszténydemokrata Uniónak az az érdeke, hogy minél előbb előre hozott választásokat tartsanak Németországban, miután a liberálisok a pénzügyminiszter menesztését követően kiléptek a kormánykoalícióból – mondta az InfoRádióban a volt berlini magyar nagykövet, aki arról is beszélt, hogy miért várnak kulcsfontosságú hetek Olaf Scholzra.

Orbán Viktor az EPC-csúcs után: a világ gyorsabban fog megváltozni, mint gondoltuk

A magyar miniszterelnök beszédével kezdődött és az Albániának mint következő helyszínnek történő átadással zárult az Európai Politikai Közösség (EPC) budapesti csúcstalálkozója. Ezután egy informális vacsorára kerül sor, amelyen természetesen tovább folytatódnak az egyeztetések, ahogy majd a pénteki uniós megbeszélésen is. Orbán Viktor reményei szerint az EU 27 országa péntek délutánra közelebb lesz egy mindenki számára elfogadható, Ukrajnával kapcsolatos megállapodáshoz.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.08. péntek, 18:00
Stumpf István
egyetemi tanár, korábbi alkotmánybíró és kancelláriaminiszter, az NKE John Lukács Intézet Amerika Kutatóintézetének emeritus kutatója
Szaporodnak a gondok Ukrajna körül, Putyin tárgyalna Trumppal - Háborús híreink pénteken

Szaporodnak a gondok Ukrajna körül, Putyin tárgyalna Trumppal - Háborús híreink pénteken

Egyre terjednek azok a felvételek, melyeken az látható, hogy az ősöreg orosz Szu-25-ös csatarepülőgépek már egészen közel merészkedhetnek az ukrán célpontokhoz anélkül, hogy a légvédelem veszélyeztetné őket. A gondokat tetézi, hogy a Donbaszban és Kurszkban is haladnak előre az orosz csapatok, ráadásul Lengyelország is lemondott egy Mig-29-es vadászgépeket tartalmazó szállítmányt. Vlagyimir Putyin orosz elnök nyitottnak mutatkozott arra, hogy tárgyaljon Donald Trumppal a háború lezárásáról. Cikkünk folyamatosan frissül az orosz-ukrán háború legfontosabb híreivel.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×