eur:
394.24
usd:
369.95
bux:
65045.06
2024. április 20. szombat Tivadar
Pexels
Nyitókép: Pexels

A kereskedelmi háborúban a magyar gazdaság is sérülhet

A Kínával szemben életbe léptetett amerikai védővámokkal, illetve Peking válaszával hevesebbé vált az amerikai elnök kereskedelmi háborúja.

Pekingnek évi 376 milliárd dolláros kereskedelmi többlete van Washingtonnal szemben, erre hivatkozva vetett ki Donald Trump amerikai elnök 34 milliárd dollár értékű Kínában gyártott termékre védővámot. Peking azonnali válaszlépéseket ígért és ehhez is tartotta magát a kínai vezetés, ugyanekkora volumenű amerikai termékre róttak ki vámokat. Weinhardt Attila, a Portfolio elemzője szerint így Amerika egyáltalán nem biztos, hogy győztesen jön ki a kereskedelmi háborúból.

"Ez azért vissza fog ütni az Egyesült Államok gazdaságára, illetve adott esetben szándékosan Donald Trump választói körzeteiben a legfontosabb gyáraknak a termékeire is.

Ezt a kínaiak nem rejtik véka alá, hogy ilyen értelemben a kereskedelmi háború mentén igyekeznek Trump szavazóbázisát is elbizonytalanítani" - állapította meg Weinhardt Attila.

Az amerikai elnök már kampányában is protekcionista gazdaságpolitikát ígért, majd márciusban 25 százalékos védővámot vetett ki az USA-ba szállított acéltermékekre és 10 százalékos vámot az import-alumíniumra. Nem tett kivételt Washington régi szövetségeseivel, így például Kanadával és az Európai Unióval sem.

Utóbbival szemben június 1-jén léptek életbe az intézkedések, amelyre válaszul az unió több mint hárommilliárd dollárnyi védővámot vetett ki amerikai termékekre, köztük chopperekre, mogyoróvajra és bourbon whiskyre.

Donald Trump további védővámokat ígért, például német gépjárművekre, ami már a rendkívül nyitott magyar gazdaságot is érzékenyen érintené. A Reuters a 2016-os adatok elemzése alapján arra jutott, hogy

a világ negyedik legsérülékenyebb gazdasága a magyarországi egy ilyen háborúban.

"Hiszen közel a magyar exportnak a kétharmada olyan tétel, amely ezekben a globális értékláncokban van integrálva és itt pedig természetesen elsődleges fontosságú a magyar jármű- és alkatrészgyártásnak a súlya" - közölte Weinhardt Attila.

A Portfolio elemzője hozzátette, hogy a KSH adatbázisa szerint 2016-ról 2017-re 26-ról 24,5 százalékra csökkent a teljes magyar exporton belül a gépjárművek és alkatrészek széles termékkörének az aránya, tehát némileg csökkent az ország sérülékenysége.

Eközben az Egyesült Államokban már most látszik a kereskedelmi háború árnyoldala, szűkülő exportpiacaik miatt Kentucky, Nebraska és Iowa farmergazdálkodói már keresték az egyeztetési lehetőségeket a Fehér Házzal, a motorkerékpárokat gyártó Harley Davidson bejelentette, hogy külföldre viszi a gyártást, a General Motors pedig arra figyelmeztetett, hogy üzemeiben amerikai munkahelyek kerülhetnek veszélybe.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Kiderült, hány magyar dolgozik külföldön – és az is, mivel lehetne őket hazacsábítani

Kiderült, hány magyar dolgozik külföldön – és az is, mivel lehetne őket hazacsábítani

A magyarok főképpen a külföldön elérhető magasabb fizetés, az itthoni bizonytalanabb, kiszámíthatatlanabb jövő, valamint a "klíma" miatt vándorolnak ki valamelyik nyugat-európai országba – ez derült ki az Egyensúly Intézet felméréséből, amelyből javaslatcsomag is készült az intézet és a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége összefogásából. Az InfoRádió Kozák Ákost és Gazsi Attilát kérdezte.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.22. hétfő, 18:00
Dobrowiecki Péter Lengyelország-szakértő, az MCC Magyar-Német Intézet kutatási vezetője
Mitrovits Miklós történész, Lengyelország-szakértő
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×