eur:
410.96
usd:
392.3
bux:
79229.24
2024. november 22. péntek Cecília
Camera : OLYMPUS OM-D E-M1 MKⅡ DIGITAL CAMERA
Nyitókép: Takosan/Getty Images

Európában ismeretlen problémát idéztek elő az amerikai 5G tornyok

Az InfoRádió által megszólaltatott szakértő szerint összecsúsztak a repülést és az 5G-t segítő frekvenciák, de van rá megoldás, csak akarni kell.

Ahogy azt az Infostart is megírta korábban, több nemzetközi légitársaság törölte járatait az Egyesült Államokba az 5G tornyok üzembe helyezése miatt, mert zavarhatják a repülőgépeket landolás közben.

Kránitz Balázs légiközlekedési szakújságíró, az Aeropark ügyvezetője az InfoRádióban elmondta, alapvetően a műszeres leszállító rendszer rádióadóinak frekvenciái kerültek némi összeütközésbe az 5G frekvenciatartománnyal.

"Hozzáteszem, hogy csak Amerikában; beszéltem több pilótával, egy picit elcsúsztak a dolgok, és nem nagyon voltak előrelátóak, mellészaladt a tervezés. Eltolták ezt a frekvenciasávot. Itt, Európában más a helyzet, sokkal átgondoltabban határozták meg ezt, és távolabb vannak az 5G-s sávok azoktól a frekvenciáktól, amelyeket a műszeres leszállító rendszerek használnak" – fejtette ki a szakújságíró.

A műszeres leszállító rendszer arról szól, hogy van a futópálya környékén két rádióadó, az egyik az iránysávadó, a másik a siklópályaadó. Ez az a rendszer, amely segíti a biztonságos leszállást akár rossz látási viszonyok között is.

Tisztázta azért:

Amerikában az 5G-nél használt frekvenciatartomány ugyan nem egyezik meg a műszeres leszállító rendszerek rádióadóinak frekvenciáival, hagytak egy kis "szünetet", de úgy látszik, nem eleget,

így alakulhatott ki interferencia, amely adott esetben megzavarhatja a repülőgépek megfelelő rendszereit.

A "zavarásról", "interferálásról" Kránitz Balázs elmondta még:

"A pilóta amikor akár robotpilótával is landol, nem ölbe tett kézzel ül az ülésben, hanem folyamatosan felügyeli a rendszereket. Erre a pilóták fel vannak készítve. Ahogy elnéztem a légitársaságok listáját, amelyek most azt mondták, hogy átmenetileg beszüntetik a transzatlanti járatokat, azt láttam, hogy nem véletlen a lista összetétele: ezek a világ legbiztonságosabb légitársaságai közé tartoznak, és az amúgy is szigorú nemzetközi keretrendszerre épülő jogszabályokat a saját szabályaikon belül még szigorúbbá teszik az üzemelést tekintve. Ezeknél a cégeknél előírás az, hogy egy ilyen

16-17 órás út után a pilóta szigorúan csak robotpilótával landolhat"

– utalt arra, hogy miért nem engedhető meg, hogy a műszerek megzavarják a pilótát landolás közben.

Persze géptípusonként is vannak különbségek, hogy melyik műszerei mennyire érzékenyek az interferenciára.

De mikorra oldódhat meg a helyzet?

"Egyértelműen látszik, hogy ezek a szolgáltatók, amelyek Amerikában elkezdték a tornyok üzembe helyezését, jelezték, hogy eltolják az indulást, pláne a repülőterek környékén, és ki fognak alakítani úgynevezett pufferzónákat, olyan foltokat, ahol nem lesz ilyen lefedettség a repülőterek környékén. Nem kizárt, hogy azt a megoldást választják, mint Európában, a frekvenciasávokat fogják megváltoztatni, ezzel pedig megoldódik a probléma úgy, ahogy Európában ennek elébe mentek" – ecsetelte Kránitz Balázs.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség
Tudósítónktól

Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség

Szlovákiában a rendőrség Szervezett Bűnözés Elleni Hivatala létrehozott egy különleges nyomozócsoportot, melynek feladata az elmúlt választási időszakban Ukrajnának adott szlovák katonai felszerelések adományozásával kapcsolatos jogsértések felderítése. A vizsgálat kiterjed az akkori védelmi minisztérium és a kormány tagjainak döntéseire.

Fontos kérések az érkező havazás miatt, mindenkit érint

Bár a meteorológiai prognózisokban mindig van némi bizonytalanság, az aktuális előrejelzések szerint november 22-én, pénteken akár nagyobb mennyiségű hó is hullhat Budapesten.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Ahogyan arra számítani lehetett, megérkezett a 2025-ben még fennmaradó extraprofitadókról szóló kormánydöntés. A Magyar Közlöny csütörtök esti számában ugyanis megjelent a kormány legújabb rendelete, mely azt szabályozza, hogy miként marad velünk a bankok extraprofitadója, valamint a biztosítók és kiskereskedelmi cégek pótadója. Az eredetileg két évre ígért extraprofitadók egy jelentős része tehát négy évig hatályban marad. A kormány rendelete egyúttal azt is tartalmazza, hogy mely extraprofitadóktól szabadulhatnak meg jövőre az érintett ágazatok. Ezek szerint örülhetnek a gyógyszergyártók, a távközlési szektor cégei, valamint a megújuló energiát termelők, bányajáradék-alanyok.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×