eur:
411.32
usd:
392.96
bux:
79551.8
2024. november 25. hétfő Katalin
Nyitókép: BME

Tényleg nagy veszélyt rejthet az 5G

Katasztrofális hatása lehet a polgári légi közlekedésre az 5G mobil hálózati rendszerek üzembe helyezésének amerikai légitársaságok vezetőinek a figyelmeztetése szerint – jelentette az Euractiv brüsszeli hírportál.

Nagy amerikai polgári és teherforgalmi légitársaságok vezetői levélben figyelmeztették az illetékes kormányzati intézményeket, hogy az AT&T és a Verizon távközlési cégek C-Band frekvenciasávot elfoglaló ötödik generációs (5G) mobil hálózati infrastruktúrája szerdán esedékes üzembe helyezése komoly zavarokat okozhat a polgári légi közlekedésben.

A "C-Band" 5G frekvenciatartomány a 2,4 és 5,0 gigahertzes wifi frekvencia csatornák között helyezkedik el és az amerikai szövetségi légügyi felügyelet, a FAA (Federal Aviation Administration) szerint a tartományban folytatott adatforgalmazás interferálhat a repülőgépek rendkívül érzékeny avionikai elektronikájával, ellehetetlenítve ezzel a rossz látási viszonyok közötti navigációt.

A nagy légitársaságok vezetői szerint a probléma káoszt okozhat a polgári légi közlekedésben.

"Egy olyan átlagos napon, mint a tegnapi is, 1100 járat és 100 ezer utas lehet kitéve a járattörlés, az átirányítás, vagy a késés kockázatának"

– fogalmaz a Reuters brit hírügynökség birtokába jutott, a Fehér Ház Országos Gazdasági Tanácsa igazgatójának, a közlekedési miniszternek és az FCC, a Szövetségi Távközlési Bizottság elnökének címzett levél.

Az American Airlines, a Delta Air Lines, a United Airlines , a Southwest Airlines, az UPS Airlines, az Alaska Air, az Atlas Air, a JetBlue Airways és a FedEx Express vezetői által aláírt levél megemlíti, hogy hétfőn már felkészültek egyes nemzetközi járatok törlésére, amelyek szerdán érkeznének az Egyesült Államokba.

A légitársaságok közös levelét megszervező Airlines for America szervezet nem kommentálta a Reuters hírügynökség jelentését. Az érintett kormányhivatalok szintén nem nyilatkoztak az ügyben.

"Az FAA továbbra is azon dolgozik, hogy garantálja a légiutasok biztonságát az 5G hálózat kiépítése közben is. A FAA együttműködik a repülőgépiparral és a mobil távközlési szolgáltatásokkal az 5G technológia alkalmazására visszavezethető késések és járattörlések elkerülése végett" - nyilatkozta a légügyi felügyelet.

Az AT&T és a Verizon tavaly nyerte el a C-Band adatátviteli frekvenciasáv használati jogát 80 milliárd dolláros tenderen. Január elején beleegyezésüket adták bufferzóna kialakításához ötven amerikai repülőtér környékén az esetleges interferencia csökkentése érdekében, hat hónapos időtartamra. A légitársaságok ellenállása miatt a szolgáltatás üzembe helyezését először 30 nappal, majd két héttel elhalasztották. A kéthetes halasztás szerdán jár le.

Az AT&T és a Verizon nem kommentálta a keddi jelentést. Korábban már jelezték azonban, hogy világszerte már mintegy negyven országban helyezték üzembe az 5G mobil szolgáltató hálózati infrastruktúrát avionikai interferencia problémák jelentkezése nélkül.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.25. hétfő, 18:00
Nagy Márton
nemzetgazdasági miniszter
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×