Infostart.hu
eur:
386.47
usd:
330.03
bux:
110405.74
2025. december 20. szombat Teofil
Annalena Baerbock, a Zöldek, Armin Laschet, a Kereszténydemokrata Unió (CDU) és a Keresztényszociális Unió (CSU) szövetség és Olaf Scholz, a Német Szociáldemokrata Párt (SDP) kancellárjelöltje (b-j) az első televíziós vitájának kezdete előtt Berlinben 2021. augusztus 29-én. Németországban szeptember 26-án tartanak parlamenti választásokat.
Nyitókép: MTI/EPA/DPA

Nagy újdonságot hozhat a németországi választás

Akár a szavazatok felét is levélben adhatják le. A németek túlnyomó többsége tartalmasabb kampányra vágyik.

Túl kevés szó esik tartalmi kérdésekről a szeptember 26-ai németországi szövetségi parlamenti (Bundestag-) választást felvezető kampányban a szavazók több mint 70 százaléka szerint – mutatta ki egy felmérés.

A Business Insider című hírportál megbízásából készített közvélemény-kutatás alapján a választók túlnyomó többsége elégedetlen a kampánnyal. Csaknem háromnegyedük, 72 százalékuk úgy látja, hogy nem jelennek meg benne eléggé a tartalmi, a közösség életét valóban érintő kérdések. A kampányt kellőképpen tartalmasnak tartók aránya 15 százalék.

Valamennyi párt táborában többségi vélemény, hogy a politikusok nem beszélnek eleget tartalmi ügyekről. A legnagyobb arányban – 90 százalékban – a liberális Szabad Demokrata Párt (FDP) szavazói gondolják ezt.

Az adatok korcsoport szerinti bontásban is azt mutatják, hogy a többség minden korosztályban több tartalmat szeretne látni a kampányban. Leginkább a fiatalok elégedetlenek, és az életkor emelkedésével csökken az elégedetlen szavazók aránya: a 18-29 évesek 76 százaléka, a 40-49 évesek 74 százaléka és a 60 év felettiek 68 százaléka érzi úgy, hogy a választási kampány nem eléggé tartalomközpontú.

A kampány eddigi legnagyobb hatású eseménye az volt, hogy tévécsatornák kamerái rögzítették, amint a Kereszténydemokrata Unió (CDU) és a Keresztényszociális Unió (CSU) szövetségének kancellárjelöltje, Armin Laschet Észak-Rajna-Vesztfália tartományi miniszterelnök a háttérben munkatársak körében nevetgél, miközben Frank-Walter Steinmeier szövetségi elnök az újságíróknak nyilatkozva kifejezi részvétét a tartományban pusztító árvíz halálos áldozatai hozzátartozóinak.

A július közepén történt árvíz után néhány nappal rögzített jelenet nyomán Armin Laschet személyes népszerűsége és a CDU/CSU választói támogatottsága süllyedni kezdett. Augusztus második felében már nem a CDU/CSU, hanem eddigi koalíciós társa, a Német Szociáldemokrata Párt (SPD) vezetett a felmérésekben, és a szociáldemokrata kancellárjelölt, Olaf Scholz nagyságrendekkel népszerűbb volt, mint a CDU/CSU jelöltje.

A legutóbbi felmérések szerint az SPD a szavazatok 25-26 százalékát gyűjtheti össze szeptember 26-án. A CDU/CSU 21-23 százalékot szerezhet.

A hagyományosan legnagyobb két politikai erő után a Zöldek következhetnek 17 százalék körüli eredménnyel. A kisebb pártok közül az FDP és a jobbközép CDU/CSU-tól jobbra álló Alternatíva Németországnak (AfD) egyaránt 11 százalékos eredménnyel végezhet, a balközép SPD-től balra álló Die Linke (Baloldal) pedig a szavazatok 6 százalékát gyűjtheti össze.

A választás már el is kezdődött, augusztus 16-án, a levélszavazás lehetőségének megnyitásával. Szakértői várakozások szerint a koronavírus-járvány miatt minden korábbinál többen élhetnek a lehetőséggel, így

a levélben leadott szavaztok aránya akár 50 százalékig is emelkedhet a legutóbbi, 2017-es Bundestag-választáson regisztrált 28,6 százalékról.

Meredek emelkedést jeleznek a Welt am Sonntag című vasárnapi lap által gyűjtött adatok, amelyek szerint az ország tíz legnagyobb városában rendre sokkal többen kérik ki a levélben szavazáshoz szükséges dokumentumokat, mint négy éve.

  • Düsseldorfban például már 170 ezren jelentkeztek, ami 50 százalékos növekedés,
  • Münchenben a 2017-es mintegy 280 ezerről 463 ezerre emelkedett az igénylések száma,
  • Hamburgban pedig 323 ezerről 497 ezerre.

Választási szakértők szerint a levélben szavazók várhatóan rekord nagyságú aránya nem befolyásolja a végeredményt, de megnehezíti az urnazárás utáni előrejelzések készítését, mert torzítja a szavazóhelyiségekből távozók megkérdezésén alapuló felméréseket (exit poll).

Ez azért fordulhat elő, mert az egyes pártok támogatói eltérően viszonyulnak a levélszavazáshoz – a középen álló pártok táborára inkább, a széleken állókra kevésbé jellemző, hogy levélben szavaznak –, és így nem azonos, hanem eltérő arányban adják le szavazatukat személyesen, illetve levélben.

Címlapról ajánljuk
Donald Trump le akar számolni Venezuela elnökével

Donald Trump le akar számolni Venezuela elnökével

Az amerikai elnök teljes olajblokádot hirdetett Venezuela ellen, hadihajókkal zárná el az ország fő bevételi forrását. Szakértők szerint a gazdasági nyomás egyedül nem biztos, hogy elég lesz a rendszer megdöntéséhez.

Az EU nem ezt az utat tervezte Ukrajna támogatására - Merz ennek ellenére elégedett

A zárolt orosz vagyon érintetlen maradt, a tagállamok három kivétellel Ukrajna 90 milliárd eurós támogatásában állapodtak meg. Legalábbis a nyilvánosság előtt ezzel a német kancellár is elégedett volt, noha az eredményhirdetésig az ellenkezőjét remélte.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.22. hétfő, 18:00
Vecsei Miklós
felzárkóztatásért felelős miniszterelnöki biztos, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke
Így vált jelképes támogatássá a családi pótlék

Így vált jelképes támogatássá a családi pótlék

A családi pótlék történetéről szóló kétrészes cikksorozatunk első részében a családi pótlék kialakulását tekintettük át egészen a rendszerváltásig. Ennek a támogatásnak a története jól mutatja, hogyan lett egy szűk körű, szociális indíttatású juttatásból olyan univerzális ellátás, amely évtizedeken át jelentős segítséget nyújtott a magyar családoknak. A 20. század során a jogosultak köre folyamatosan bővült, egyes időszakokban a családi pótlék a háztartások bevételének meghatározó részét képezte. A nyolcvanas évek végére pedig elérte a csúcspontját: minden gyermek után, munkaviszonytól függetlenül járt, és összege viszonylag jelentősnek számított. Mindez azonban éles kontrasztban áll a jelenlegi helyzettel, amikor az összeg évtizedek óta változatlan, és reálértékben szinte eltűnt a családok költségvetéséből. Felmerül a kérdés: hogyan jutottunk el idáig, és milyen társadalmi, gazdasági tényezők vezettek ahhoz, hogy a családok egykori védőhálója mára szinte jelképes támogatássá zsugorodott?

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×