Jelenleg a német autóiparban az autógyárakkal és beszállítóikkal együtt meglévő 830 ezer munkahelyből több mint százezret sodort veszélybe a koronavírus-válság. "Mégpedig optimista feltételezésekkel élve" - fogalmazott Ferdinand Dudenhöffer, a CAR járműipari kutatóintézet igazgatója. Elmondta, hogy az új autók iránti kereslet az idén 15 százalékkal csökkenhet Németországban, Kínában 20 százalékos lesz a visszaesés, 25 százalékos Franciaországban és az Egyesült Államokban, Olaszországban pedig 30 százalékos..
A német autóipar tavaly 4,7 millió autót gyártott a 2018-as 5,1 millió után. Ugyanakkor jelenleg évi 1,3-1,7 millió autós többletkapacitás terheli a szektort. A részmunkaidős foglalkoztatás állami támogatása csak átmenetileg fogja tudni áthidalni a nehézségeket az igazgató szerint. Ekkora nagyságrendben ugyanis egyetlen vállalat sem képes éveken át magával hordozni a többletkapacitás terheit.
A németországi autógyártás volumene ezért optimista feltételezésekkel élve 3,8 millióra csökkenhet az idén, de akár 3,4 millióra is. "Az ok nem a beszállítói lánc problémáiban, hanem a hiányzó keresletben rejlik" - hangsúlyozta.
"Az autóipar akut, tartós keresleti problémával küzd"
Rámutatott: az Egyesült Államoknak tíz évig tartott behoznia a 2009-es válságban elszenvedett visszaesést. Hasonlóképpen Európában sem lehet majd gyors talpra állásra számítani a koronavírus-válság után.
A kereslet élénkítésére Ferdinand Dudenhöffer az áfa eltörlését, vagy egyesen negatív áfa bevezetését javasolja.