eur:
408.27
usd:
388.21
bux:
77444.2
2024. november 14. csütörtök Aliz
Man fueling car with bio diesel pump in garage.
Nyitókép: Peter Dazeley/Getty Images

Vérszagot fogtak az európai autógyártók: a belső égésű motorok betiltásának elhalasztását követelik

Fokozza a nyomást az autóipar az Európai Bizottságra annak érdekében, hogy kerüljön le a napirendről a belső égésű motorok eredetleg 2035-től tervezett betiltása. Erről még tavaly márciusban döntött az Ursula von der Leyen vezette testület. Az autóipar vezetői "ráéreztek" arra, hogy van mód a kezdeményezés halasztására.

Hónapokkal ezelőtt már élesen bírálta az új benzin- és dízelüzemű autók forgalomba helyezésére 2035-től érvénybe lépő tervezett uniós tilalmat a BMW AG vezérigazgatója, Oliver Zipse a Handelsblatt német lapnak adott interjúban. "Felelőtlennek tartom a belső égésű motorok fokozatos kivonását szorgalmazó politikát" – fogalmazott. Az igazgató felhívta a figyelmet arra is, hogy Európában az elektromos autók tömeggyártásához szükséges nyersanyagok, például a lítium, a kobalt és a ritkaföldfémek egész egyszerűen nem állnak rendelkezésre. Ezért

Európa azt kockáztatja, hogy importfüggővé válik és politikai zsarolásnak szolgáltatja ki magát

– jelentette ki, kimondatlanul is az európai piacokat olcsóbb elektromos autókkal elárasztó Kínára utalva. Egyik legfőbb érve az volt, hogy súlyos társadalmi probléma lehet abból, ha a mobilitás nem lesz megfizethető.

A Brüsszel által eredetileg tavaly márciusban elfogadott irányelv értelmében 2035 után csak akkor lehet új, belső égésű motorral hajtott járműveket forgalomba helyezni az EU-ban, ha klímasemleges e-üzemanyaggal működnek.

Ezúttal a francia Renault járműipari csoport vezérigazgatója, Luca de Meo nyilatkozott minderről ugyancsak a Handelsblatt német gazdasági napilapnak. A vezérigazgató a tervezett 2035-ös kivonással kapcsolatban "nagyobb rugalmasságra" szólított fel, szerinte a 2035-ös időpont túl korai, szerinte inkább 2040-re kellene törekedni.

Luca de Meo, aki 2009 és 2020 között a Volkswagen egyik csúcsmenedzsere volt, jelenleg pedig a Renault mellett az Európai Gépjárműgyártók Szövetségét is vezeti, az interjúban ugyanakkor a technológiai nyitottság mellett foglalt állást, és szerinte a teljesen elektromos autók csupán a megoldások egyikét jelentik, ugyanakkor óva intett az elektromobilitás céljaitól való alapvető eltéréstől.

A Handelsblatt emlékeztetett arra, hogy a napokban a német autóipar ugyancsak arra szólította fel az Európai Bizottságot, hogy az elektromos autókat ne tekintse a közlekedési átállás egyetlen lehetőségének. "A kitűzött klímacélok eléréshez minden technológiára szükség van" – idézte a lap Hildegard Müllert, a Német Autóipari Szövetség elnökét.

A múlt hét közepén újabb öt évre az Európai Bizottság elnökévé választott Ursula von der Leyen az elkövetkező időszakra szóló politikai programjában jelezte, hogy enyhíthetik a belső égésű motorral felszerelt új autók kilátásba helyezett értékesítési tilalmát. Részleteket azonban nem közölt.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.14. csütörtök, 18:00
Bóka János
európai uniós ügyekért felelős miniszter
Ostrom alatt Kupjanszk, bekerítéshez közel Kurahove - Híreink az orosz-ukrán háborúról csütörtökön

Ostrom alatt Kupjanszk, bekerítéshez közel Kurahove - Híreink az orosz-ukrán háborúról csütörtökön

Elkezdték az oroszok bekeríteni a 2023-as ukrán ellentámadás egyik hídfőállását, Velika Novoszilkát, a kisváros melletti Rivnyopilt el is foglalták. Emellett elkezdtek Orihiv felé is orosz katonák szivárogni, Zaporizzsja megyében. Közben egyre inkább úgy tűnik: Donald Trump stábja egyre inkább Oroszországnak kedvező békét akar Ukrajnában. Közben hírek jöttek arról, hogy az orosz deszantosok betörtek Kupjanszkba, Kelet-Harkiv egyik legfontosabb logisztikai központjába - ezt később Kijev cáfolta. Cikkünk folyamatosan frissül az orosz-ukrán háború csütörtöki fejleményeivel.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×