Az MSZP és a Párbeszéd közös főpolgármester-jelöltje a stockholmi példát követné a dugódíj ügyében. Karácsony Gergely csütörtöki budapesti sajtótájékoztatóján elmondta, a svéd fővárosban
- először fejlesztették a közösségi közlekedést és P+R parkolókat építettek,
- majd átmenetileg behajtási díjat vezettek be a belvárosban,
- végül pedig népszavazáson kérdezték meg az embereket arról, hogy a behajtási díj maradjon-e később is.
Stockholmban ennek köszönhetően a világ egyik legjobb közösségi közlekedése működik, és komoly lépéseket tettek a légszennyezettség csökkentése érdekében is - emelte ki a politikus.
Karácsony Gergely reagálva a főpolgármester sajtótájékoztatójára azt mondta, Tarlós István hosszú, értelmezhetetlen okfejtést folytatott a dugódíjról, de az nem derült ki, ő mit gondol róla, és egyébként is egymásnak ellentmondó nyilatkozatokat tesz a behajtási díjról.
Tarlós István: nem lehet népszavazáson dönteni
A budapesti behajtási díjról, amit még a Demszky Gábor-féle városvezetés önként vállalt be a 4-es metró megépítésért, egy tíz évvel ezelőtti európai bizottsági határozat és egy érvényes szerződés rendelkezik, azt nem a főváros akarja mindenáron bevezetni - mondta a főpolgármester csütörtöki budapesti sajtótájékoztatóján.
Nem a kormány és a városvezetés "valós vagy virtuális vitája" a lényeg, ennek nincs relevanciája. Van egy kötöttség, amiben az unió Budapesttel "tulajdonképpen türelmes", és nem az a vita tárgya, hogy akar-e valaki dugódíjat vagy nem. Ez egy elvi lehetőség, és erre utal a véleményezésre közzétett mobilitási terv is - tette hozzá.
Közölte, az ügyben még nem született döntés, a behajtási díjjal foglalkozik majd a fővárosi közfejlesztési tanács, és az Európai Unióval is folytattak már egyeztetéseket. Hozzáfűzte: nem mondhatja azt kategorikusan, hogy nem lesz dugódíj, mert Demszky Gábor "jogutódja", s ha kijelentené ezt, akkor az Európai Unió milliárdos bírságot szabhatna ki.
Hozzátette: amíg nem ismerik az Európai Unió álláspontját, hogy ragaszkodnak-e komoly pénzelvonásokhoz, ha nem vezetik be a behajtási díjat, addig az ügyben nem tudnak eljutni a döntéshozatalig.
Karácsony Gergely javaslatával kapcsolatban azt mondta:
a kérdésről nem lehet népszavazással dönteni,
a referendum semmi relevanciával nem bír az unió határozatára és a jogérvényes szerződésre.
A zuglói parkolás is téma
A XIV. kerület polgármestere a zuglói parkolási rendszerre kitérve sajtótájékoztatóján Karácsony Gergely azt mondta: ha a főpolgármester meg van győződve arról, hogy a zuglói parkolás veszteséges, akkor a budapesti önkormányzat fizesse vissza azt a 60 millió forint nyereséget, amelyet a zuglói parkolási rendszer nyereségéből fizettek be a fővárosnak.
Karácsony Gergely megjegyezte azt is, hogy délelőtt Zuglóban képviselőtestületi ülés lett volna, hogy a Fidesz által kezdeményezett, a parkolási rendszert vizsgáló bizottság elkezdje a munkáját, a Fidesz azonban leszavazta a saját kezdeményezését, amikor nem fogadta el a napirendet, ezzel pedig megakadályozták azt is, hogy a kerület javítson a parkolási rendszerén, költséghatékonyabbá téve azt.