Infostart.hu
eur:
387.83
usd:
331.12
bux:
109282.29
2025. december 19. péntek Viola
Nyitókép: Pexels

Bújtatott budapesti dugódíjról beszélt a szakember

A fővárosi autós közlekedés a hétköznapokon lassan túllépi a telítettség határát, ezért a belváros autós függőségét csökkenteni kell - mondta az InfoRádióban Szabó Árpád, a Budapesti Műszaki Egyetem urbanisztikai tanszékének helyettes vezetője.

"Budapest még nem annyira autós függő, mint sok más jelentős nagyváros. Használható a hétköznapokban a belváros, de azt látni kell, és ezt vélhetően az autósok is tapasztalják, hogy hétköznap a hatékonyság kárára megy az, ahogyan az autót használni kényszerülünk" - mondta az InfoRádiónak Szabó Árpád arra reagálva, hogy a múlt héten nyilvánosságra hozott Budapesti Mobilitási Terv szerint bevezethetik a dugódíjat a fővárosban.

A belvárosban az autós függőségét alapvetően csökkenteni kell

- hangsúlyozta a szakember, aki arról is beszélt, hogy szakmai körökben ez már évtizedek óta nem kérdés. 20-25 évvel ezelőtt is felmerült már a dugódíj, és a szakma mindig is úgy beszélt erről, hogy előbb vagy utóbb szükséges lehet.

Budapest és azon belül is a belváros tömegközlekedése még mindig nagyon magas színvonalú - hangsúlyozta a szakember, aki szerint nagyon sok olyan egyéb intézkedést lehet hozni, amivel ennek a tömegközlekedésnek a gyorsaságát, hatékonyságát, kényelmességét, a köztereknek a használhatóságát növelni lehet, és ezekkel vonzóbbá lehet tenni a tömegközlekedést, vagy az olyan alternatív közlekedési formákat, mint a kerékpár.

Hosszú távon a belváros élhetősége és versenyképessége szempontjából nem kérdés, hogy tenni kell lépéseket az autós függőség csökkentése érdekében.

- fogalmazott Szabó Árpád. Szerinte a dugódíj vagy behajtási díj önmagában ilyen eszköz lehet, de ennek feltétele az, hogy továbbra is jól elérhető legyen a belváros.

Most is vannak olyan típusú intézkedések, melyek a felé mutatnak, hogy kevesebb legyen a belvárosban az autó - mondta a szakember, aki példaként említette, hogy nehéz a belvárosban parkolni, ha pedig lehet, akkor meg nagyon drága. Mint mondta, ez már most is egyfajta bújtatott behajtási díjnak tekinthető.

Ez akkor fog jól működni, ha van egy hatékony, tömegközlekedéshez jól kapcsolható koncepció

- hangsúlyozta Szabó Árpád.

Szerinte a meglévő infrastruktúra a tömegközlekedés meglévő vonalaival alapvetően jó, ezt kellene megfelelő módon rendszerbe szervezni - mondta az urbanisztikai tanszék helyettes vezetője. Ez jelenti a tömegközlekedés és a regionális vasutak összehangolását, és az ezekhez kapcsolódó, hatékony, a belvárostól minél messzebb lévő parkolófelületeknek a létrehozását, amelyek "rá tudják hordani" az utazókat, az autósokat ezekre a tömegközlekedési eszközökre.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk

Raklapmáglyák, térdig érő krumpli és zeller – apokaliptikus állapotokat hagytak maguk után a céljukat elérő gazdák Brüsszelben

Nem köt az Európai Unió szabadkereskedelmi megállapodást Dél-Amerikával, ezt a célt a gazdák elérték, de Brüsszel városa nagy árat fizetett ennek kikényszerítéséért, a belga fővárosban megbénult a közlekedés, buszok rekedtek a traktorok közé, csak gyalogosan és kerékpárral lehet közlekedni. A csúcson kiderült, miből gondolja az EU visszafizethetőnek azt a kölcsönt, amelyet most Ukrajnának ad. Helyszíni tudósítás.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.19. péntek, 18:00
Gálik Zoltán
a Budapesti Corvinus Egyetem docense
Döntöttek Brüsszelben Ukrajna pénzeléséről, kulcsfontosságú béketárgyalás a láthatáron – Háborús híreink pénteken

Döntöttek Brüsszelben Ukrajna pénzeléséről, kulcsfontosságú béketárgyalás a láthatáron – Háborús híreink pénteken

Az Európai Unió tagállami vezetői 90 milliárd eurós hitelfelvétel mellett döntöttek Brüsszelben, hogy 2026-ra és 2027-re biztosítsák Ukrajna finanszírozását. Az EU eredetileg a lefoglalt orosz vagyonból tervezte ezt megvalósítani, a terv azonban köddé foszlott konszenzus híján. Volodimir Zelenszkij ukrán elnök hálájának adott hangot a lépés kapcsán, és az Ukrinform alapján kijelentette: "Ez jelentős támogatás, amely valóban erősíti ellenálló képességünket". A tengerentúlról is számíthat segítségre Kijev: Donald Trump aláírta azt a védelmi törvénycsomagot, amely 400 millió dollárnyi katonai támogatást nyújt Ukrajnának jövőre. Az amerikai elnök a béketárgyalásokat illetően arról beszélt az Ovális Irodában: "közel állnak valamihez", és reméli, "Ukrajna gyorsan lép". A hétvégén az amerikai delegáció Miamiban fog asztalhoz ülni az orosz féllel.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×