eur:
389.32
usd:
359.08
bux:
68207.03
2024. május 30. csütörtök Janka, Zsanett
Nyitókép: Pixabay

Megkongatta a vészharangot az Európai Autógyártók Szövetsége is

Arra figyelmeztetnek, hogy veszélybe kerül az európai autógyártási rendszer, ha Nagy-Britannia rendezetlenül, megállapodás nélkül lép ki az Európai Unióból.

Az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete a honlapján szerdán megjelent közleményben emlékeztetett arra, hogy minden európai vállalat az "éppen időben" (just-in-time) és "éppen a megfelelő sorrendben" (just-in-sequence) elvek alapján szervezi meg az autógyártást, aminek a lényege az, hogy a megfelelő alkatrészek a megfelelő mennyiségben és minőségben, a megfelelő helyről a megfelelő helyre jussanak el, és az adott technológiai hely által igényelt sorrendben jelenjenek meg.

Az autógyárakba mindennap alkatrészek milliói érkeznek, és ezekből állítják össze a járműveket. Ennek egyik fontos eleme, hogy teherautók folyamatosan és a megfelelő időpontban érnek oda az üzemekhez az alkatrészekkel.

Egyedül Nagy-Britanniába naponta 1100 kamion hozza az európai szárazföldről az autógyártáshoz szükséges alkatrészekkel.

Nagy-Britannia EU-tagságának megszűnése (brexit) után még az is hatalmas logisztikai problémát okoz, ha csak rövid időre is, de meg kell állni vámkezelés miatt, mert a legkisebb késés is megzavarja a gyártási folyamatot, így jelentős költségekkel jár - hangoztatta az ACEA.

Vészterveket készítenek

Erik Jonnaert, a 15 nagy európai járműgyártó vállalatot tömörítő szervezet főtitkára jelezte, hogy a gyártók már vészterveket készítenek és raktárhelyiségeket keresnek az alkatrészek felhalmozására. Ha hosszabb időre kell gondoskodni a megfelelő készlet rendelkezésre állásáról, akkor nagy területű raktárakra lesz szükség jelentős költségek árán.

Ha az Egyesült Államok és az Európai Unió nem tud megállapodni a kiválás feltételeiről, akkor a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) szabályai lesznek a mérvadók Nagy-Britannia és a 27 tagúra fogyatkozó unió közötti kereskedelemben. A WTO szabályai alapján 10 százalékos vámtarifa sújtaná az autók kereskedelmét.

"Nem szabad elfelejteni, hogy az autógyártásban a haszonkulcs jóval kisebb 10 százaléknál.

Végeredményben ezeket a költségeket vagy a fogyasztóknak kell viselniük, vagy az autógyártóknak" - mutatott rá Jonnaert. Hozzátette: még nem késő, és ezért sürgetik mindkét tárgyaló felet, hogy megkettőzött erőfeszítéssel dolgozzanak a megállapodás eléréséért.

Holtpont

Az EU és a London közötti tárgyalások holtpontra jutottak, noha már kevesebb mint hat hónap van hátra a szétválásra kitűzött 2019. március 29-i időpontig. Donald Tusk, az Európai Tanács elnöke hétfőn úgy vélte, hogy minden eddiginél valószínűbbnek látszik, hogy nem sikerül megállapodásra jutni.

Az Európai Tanács szerdán Brüsszelben ült össze háromnapos tanácskozásra. A nyitónap teljes egészében a brexitről fog szólni: a bennmaradó tagországok vezetőinek munkavacsorájára meghívták Theresa May brit kormányfőt, akivel megvitatják a fennmaradó problémás kérdéseket, ezután huszonhetes körben folytatódik az ülés Michel Barnier uniós főtárgyaló részvételével.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.05.30. csütörtök, 18:00
Cseh Katalin
a Momentum elnökségi tagja és EP-képviselőjelöltje
Mi várható 2024 második felében a hazai építőiparban?

Mi várható 2024 második felében a hazai építőiparban?

A 2024-es év a vártnál kedvezőbben indult a hazai építőipar számára. A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint januárban az építőipar termelés volumene 17%-kal, ezen belül az épületek építésének termelése 21%-kal haladta meg az egy évvel korábbi értéket. Februárban azonban már változott a helyzet, mivel az épületek építésének termelése már csak 3%-kal bővült, sőt márciusban 10%-kal csökkent éves összehasonlításban. Az aktuális folyamatokat és az év második felének várakozásait az Újház Építőipari Trendmonitor foglalta össze.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×