Ágazati adatok szerint az új, szigorú emissziós korlátozások miatt közel 300 ezer kevesebb új autót adtak el a nyugati-európai kereskedők. Mint a Reuters megjegyezte, az előírások nyomán egyes új modellek nem jelenhetnek meg a kereskedőknél.
Az új, Összehangolt Könnyű Gépjármű Tesztet (WLTP) szeptember 1-jén vezették be, és ennek nyomán a Volkswagen és a Renault nem tudja leszállítani néhány modelljét, amíg azok nem mentek át a minősítési folyamaton.
„Több tényező is befolyásolja a piacokat, például a WLTP-nek megfelelően tesztelt felhalmozódott autók ügye. Emiatt leállították néhány népszerű modell eladásait” - mondta David Oakley, az LMC Automotive ágazati tanácsadó cég elemzője.
Az érintett kocsik között megtalálható a Volkswagen Golf és Touran, a Renault Espace és Kadjar, a Nissan Qashquai, a Fiat Tipo és a Jeep Renegade.
Az új szabályok célja az, hogy a gyártók őszintébb adatokat szolgáltassanak a kocsik valódi fogyasztásáról.
A korábbi rendszerben ugyanis olyan különböző taktikákkal javították az adatokat, például soha nem kapcsolták be a fogyasztást növelő klímát, mindig kisebb testsúlyú és hegymenetben soha nem közlekedő vezetővel számoltak és számukra kedvező módon állították be a keréknyomást. Ennek nyomán
a gyári adatok gyakran 30-40 százalékkal alacsonyabban voltak, mint a valódi fogyasztás.
A Volkswagen és a Renault számára kevésbé fájdalmas a helyzet, mert a nyári leértékelések során megugrottak az eladásaik. Augusztusban masszív 27 százalékkal lódult meg felfelé a piac, mivel a készülő szigorításokra készülve a gyártók gyorsan szabadulni próbáltak egyes modellektől.
Aztán jött a szeptember, és fordult a kocka. Németországban például a Volkswagen modellek késlekedő tesztjei miatt 30,5 százalékkal estek az eladások.
- Franciaországban a Renault tesztelési folyamata csökkentette közel 13 százalékkal, az eladásokat.
- Olaszországban ennek szinte kétszeresével, 25,5 százalékkal esett vissza az új kocsik regisztrációja.
- Nagy-Britanniában több mint 20 százalékkal kevesebb autót adtak el szeptemberben.
Ágazati elemzők arról is írnak, hogy az egészségügyi hatások miatti kampányokat követő politikai fellépés nyomán több mint 8 százalékkal szorultak vissza a dízelkocsik Európában. Sok városban a hatóságok még az új és a benzines kocsiknál kevesebb szén-dioxidot kibocsájtó dízeleket is tiltják vagy büntetik.
Az emberek közben azonban még mindig veszik a benzinéhes terepjárókat, ami rontja a fogyasztási és a kibocsájtási átlagot is.