Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 7. vasárnap Ambrus
Professional microphone in radio studio
Nyitókép: avdyachenko/Getty Images

A magyar rádiózás legendáival indul a „Rádió 100” podcast

A podcastek egyre növekvő népszerűsége arra mutat rá, hogy erős hallgatói igény van a szóbeli tartalmakra, a jelenségre pedig a rádióknak is reflektálniuk kellett – egyebek mellett erről beszélt Jáksó László és Várkonyi Attila a Rádiós Médiaszolgáltatók Egyesülete (RAME) jubileumi podcast-sorozatának első adásában. A „Rádió 100” húsz epizódon keresztül, sztárvendégekkel és ismert rádiós személyiségekkel mutatja be az idén százéves hazai rádiózás fejlődését – különös tekintettel a hazai kereskedelmi rádiózás kialakulására. A műsor támogatója a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH), amelynek online csatornáin hetente jelentkezik majd új epizóddal a sorozat

A podcast-sorozat első részében Jáksó László és Várkonyi Attila idézte fel a magyar kereskedelmi rádiózás hajnalát, összevetve egymással a kilencvenes évek két nagy hazai, piaci alapú csatornáját, a Danubiust és a Juventust. A vendégek szóltak az azóta eltelt időszakban szerzett tapasztalataikról, és kitértek a rádiózási szokások változásaira, a csatornák alkalmazkodási stratégiáira, valamint saját műsorvezetői élményeikre is – olvasható a NMHH kommunikációs igazgatósága közleményében.

Várkonyi Attila a kereskedelmi rádiók „berobbanásával” kapcsolatban felidézte, hogy a rendszerváltás után néhány évvel, 1994-től a politikai változások eredményeképpen nagyon sok külföldi cég érkezett Magyarországra, akik erőteljes marketinggel törtek be a hazai piacra. Rádiós reklámfelületként ekkor elsősorban a Danubius és a Juventus rádió állt a rendelkezésükre, amely csatornák még jelentős áremelések után is könnyedén el tudták adni a reklámidejüket a tőkeerős vállalatoknak. A rádiós lemezlovas emlékeztett, hogy 1994-ben körülbelül 40 millió forint volt a Juventus rádió auditált bevétele, a következő évben pedig már milliárdos nagyságrendet ért el. A podcast házigazdája, Kalmár Tibor viszonyításképpen felidézte, hogy akkortájt 1-2 millió forintból lehetett venni lakást Budapesten.

A műsorvezető műfajteremtőnek nevezte az adás vendégeit, hiszen Várkonyi Attila „Sztársáv”, valamint Jáksó László „Jáksó HOT20” című műsora egyaránt szokatlan újdonságnak, igazi kuriózumnak számított a maga idejében. A médiaszakértő felidézte, hogy Várkonyi Attila külső helyszínekre kitelepülve interjúztatott sztárokat, gyakran rendkívüli tömegeket vonzva például bevásárlóközpontok megnyitójára egy-egy nevesebb vendéggel. Várkonyi Attila elmondta, hogy több programigazgató is arra számított, hogy a „Sztársáv” bukásra ítélt műsor, mégis sikeressé vált azzal, hogy befogadható és hallgatható formában nyújtott megfelelő mélységű beszélgetéseket.

Jáksó László saját ikonikus műsora kapcsán elmondta, hogy rádiós műsorvezetőként nem volt erős kötődése a zenéhez, inkább beszédközpontú házigazda volt. A rádiós személyiség Peter Sinclair ausztrál programtanácsadó javaslatára ezért zenei slágerlistás műsort indított, amelyben a hallgatók körében legnépszerűbb dalokat játszhatta. Jáksó László az eredeti elképzelést saját ötletei alapján formálta át, így bár valóban a legnépszerűbb zenéket játszotta a műsorban, a Jáksó HOT 20 mégsem slágerlista lett, hanem a hazai rádiózás történetének egyik legeredetibb és egyben legmegosztóbb újítása.

A podcast vendégei kiemelték, hogy a rádiózás világa egy időben a több zene irányába mozdult el, napjainkra azonban megfordulni látszik a trend: egyre nő a beszédtartalmak aránya, a jelenség elsődleges oka pedig az, hogy felerősödött a hallgatóság igénye az érdemi mondanivalóra. Várkonyi Attila úgy fogalmazott, hogy egy „podcastes” világot kezdünk élni, amelyben a rádiók is reflektálnak az online beszélgetőműsorok népszerűségére.

A „Rádió 100” első adása már elérhető az NMHH YouTube-, Spotify- és Apple Podcasts csatornáján. A műsor következő, július 25-i adásában Simándi Irén történész, augusztus 1-jén B. Tóth László, Héder Barna és Rónai Egon, majd augusztus 15-én Komjáthy György emlékezik vissza a hazai rádiózás egy-egy fontos történeti szeletére – zárul a közlemény.

Címlapról ajánljuk
Vinkó József: én is megdöbbentem, milyen titkokat, rejtett történeteket mutatnak Budapest egyes gasztrohelyei

Vinkó József: én is megdöbbentem, milyen titkokat, rejtett történeteket mutatnak Budapest egyes gasztrohelyei

Nagyon is létezik gasztroturizmus – mondta Vinkó József, a Magyar Konyha magazin főszerkesztője az InfoRádió Aréna című műsorában, és felhívta a figyelmet újonnan összeállított gasztroséta helyekre. Beszélt arról is, hogy a hozzánk látogató külföldiek hetven százaléka milyen ételt keres, és hogy leáldozik-e a fine dining csillaga. Megtudhattuk tőle azt is, miért „házasítják” a japán és a perui konyhát.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
Budapest így kerüli meg a kormányt a nemzetközi színtéren

Budapest így kerüli meg a kormányt a nemzetközi színtéren

Bár a diplomácia hagyományosan elsősorban nemzetállami feladatként jelenik meg, az utóbbi évtizedekben számos más szereplő – például civil szervezetek, vállalatok, multinacionális intézmények, valamint települési és területi önkormányzatok – is aktívan részt vesz a nemzetközi kapcsolatok alakításában. Az önkormányzatok így saját nemzetközi hálózataik révén bővítik mozgásterüket, tanulnak egymástól, átveszik egymás bevált gyakorlatait, és cserélnek közpolitikai modelleket. Az önkormányzati, vagy más néven szubnacionális diplomácia azt jelenti, hogy a nemzeti kormányok alatti közigazgatási egységek közvetlenül létesítenek és ápolnak külföldi partnerkapcsolatokat. Budapest esetében is az figyelhető meg, hogy az elmúlt években egyre határozottabban lép fel önálló, saját útját járó szereplőként a nemzetközi porondon.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2025. december 7. 08:35
×
×
×
×