Csúcsidőben a ráckevei H6-os HÉV-en 18 százalékos, a gödöllői H8-ason 13-23 százalékos, míg a csepeli H7-es vonalon 12 százalékos férőhelycsökkenést okozna a MÁV-HÉV járat- és kapacitásszűkítési terve – értesült a hvg.hu. Az indok: nincs elég működő szerelvény, amit forgalomba tudnánalk állítani, de a főváros és a BKK is hevesen ellenzi a tervet.
A MÁV–HÉV Zrt. egyik javaslata szerint
- a ráckevei (H6) HÉV-en reggel és a délutáni csúcsidőben Tököl és Közvágóhíd között minden második járat 6 helyett csak 3 kocsival közlekedik.
- a gödöllői (H8) HÉV-en a reggeli csúcsidőszak végén 6 helyett csak 3 kocsi közlekedne Gödöllő és az Örs vezér tér között, míg délután minden második vagy harmadik szerelvény közlekedne 6 helyett csak 3 kocsival.
A MÁV–HÉV Zrt. másik javaslata szerint
- a csepeli (H7) HÉV még ritkábban közlekedik, az iskolaszünetben érvényes menetrend szerint iskolaidőben is (7,5 percenként indulna a mostani 6-7 perc helyett).
- a gödöllői (H8) HÉV-en a reggeli csúcsidőszak végén 6 helyett csak 3 kocsi közlekedne Gödöllő és az Örs vezér tér között, míg délután minden második vagy harmadik szerelvény közlekedne 6 helyett csak 3 kocsival.
"Kétségtelenül a HÉV-járművek fogynak, mert elérik a kritikus életkort, ami után már nem tudjuk őket üzemeltetni. Kevesebb járművel fogunk dolgozni minden bizonnyal 2025-ben, mint 2024-ben, ennek a menetrendre lehetnek hatásai" – ismerte el az InfoRádióban Hegyi Zsolt, a MÁV vezérigazgatója, de hozzátette, egyelőre a lehetséges megoldásokat gyűjtötték össze és küldték el a BKK-nak, de végleges döntés még nem született. A közlekedési társaság vezetője azt kérte a javaslat kidolgozóitól, hogy csak olyan változásokat vizsgáljanak, amelyek nem érintik a csúcsidőszakokat, és a lehető legkevesebb utasnál járnak kellemetlen következményekkel.
A javaslatokat az utasszámlálás adatai alapján készítették el, és csak ott avatkoznak be, ahol az utasforgalom ezt megengedi. "Az új menetrendről a jogszabályban meghatározott időpontban, tehát a december közepi menetrendváltás előtt legalább két héttel fognak az utasok tájékoztatást kapni, addig a szükséges egyeztetések és döntések meg fognak születni" – jelentette ki Hegyi Zsolt, és hozzátette, a járatritkítások csak átmeneti megoldást jelenthetnek, mert hosszú távon csak a teljes járműcsere segít, ennek az előkészítése már zajlik.
Vitézy Dávid, a Fővárosi Közgyűlés klímavédelmi, közlekedési és városfejlesztési szakbizottságának elnöke jövő hétfőre hívta össze a testület rendkívüli ülését az ügyben. Ide várja a főpolgármestert, az Építési és Közlekedési Minisztérium, a BKK és a MÁV vezetőit, az érintett kerületek polgármestereit, valamint az utasokat képviselő civil szervezeteket is.
Karácsony Gergely részt vesz az ülésen. Mint írta, támogatja, hogy a közgyűlési képviselőkkel együttműködve óvják meg a budapestieket az állam károkozásától és fejlesszék közösen tovább a közösségi közlekedést.
Cikkünk megjelenése után Lázár János szakminiszter is posztolt a Facebookon.