Infostart.hu
eur:
388.03
usd:
329.53
bux:
0
2025. december 27. szombat János
Vasárnap kora délutáni személygépkocsi forgalom az M1-es és az M7-es autópályák közös fővárosi bevezető szakaszán Budaörs térségében. MTVA/Bizományosi: Jászai Csaba  *************************** Kedves Felhasználó!
Nyitókép: MTVA/Bizományosi: Jászai Csaba

Mostantól csak okosan az M1-M7 közös szakaszán – szenzorok figyelik az autósokat

Az új rendszer a forgalom valós idejű érzékelése és modellezése révén gyorsabbá, tervezhetőbbé és biztonságosabbá teszi az autósok közlekedését – mondta az InfoRádióban Szalay Zsolt, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem gépjárműtechnológia tanszékének vezetője.

Világviszonylatban is kiemelkedő fejlesztés zárult le az M1-M7 autópálya közös szakaszán: a napokban helyezték üzembe azt a szuperszámítógéppel kiegészített rendszert, amely a forgalom valós idejű érzékelése és modellezése révén a jövő közúti közlekedésének alapvető építőeleme lesz. A Magyar Közút munkatársai az M1-M7 autópálya mintegy 800 méternyi budaörsi szakaszán 39 különböző szenzort helyeztek el, amelyek valós időben figyelik a járművek mozgását a kijelölt útszakasz mindkét oldalán, az így keletkezett információkat pedig folyamatosan továbbítják a cég adatközpontjában elhelyezett szuperszámítógépbe. Az M1-M7 okosautópálya-szakasza a jelenlegi 800 méterről hónapokon belül 1500 méteresre bővül, tovább növelve a tesztelési lehetőségeket.

„A tesztútszakaszra a legmodernebb szenzortechnológiát telepítettük a Magyar Közúttal közösen, amely folyamatosan figyeli és monitorozza az M1-M7 autópálya bevezető szakaszát mindkét irányban, és arra képes ez a rendszer, hogy azt, ami a valóságban történik az úton, ezzel párhuzamosan valós időben leképezi a digitális, virtuális térben, és egy úgynevezett digitális ikermásolatot hoz létre a valódi közlekedésről” – mondta az InfoRádióban Szalay Zsolt.

A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) gépjárműtechnológia tanszékének vezetője elmondta, a kutatásnak két fő célja van: a baleset-megelőzés és a közlekedés hatékonyságának növelése. „Egy ilyen rendszer birtokában ki tudjuk szűrni a veszélyesen közlekedő járműveket és vezetőket, például azokat, akik a leállósávban előznek, vagy veszélyesen alacsony követési távolságot tartanak, és tudjuk figyelmeztetni a többi autóst erre a veszélyes viselkedésre, és el tudunk kerülni például ráfutásos baleseteket is, mert ezeket is érzékeljük és előre tudjuk jelezni az autóknak” – mondta Szalay Zsolt a baleset-megelőzési előnyökről.

A közlekedés hatékonyságát pedig azzal tudják fokozni, hogy amíg most a navigációs rendszerek az ugyanazon az útszakaszon közlekedő autósoknak ugyanazokat a javaslatokat teszik, hogy merre menjenek, ezzel a rendszerrel viszont az adott szakaszon közlekedő autósoknak egyénre szabott javaslatokat tudnak tenni, és ezzel ki tudják egyenlíteni a forgalom eloszlását, és nagyobb forgalom átbocsátást tehetik lehetővé ugyanazon az útszakaszon.

A tanszékvezető úgy véli, hogy a tesztszakasz után érdemes lenne a rendszert kiterjeszteni más autópályarészekre is, bár szerinte nem mindenhol lenne szükség ilyen okosútra. Azt viszont hozzátette, hogy az adott szakasz megépítési költségének kevesebb, mint egy százalékából okosúttá lehet fejleszteni. Példaként említette, hogy csak tavaly Kína ezer kilométer okosutat épített, mert nagyon fontosnak tartja a jövő közlekedésirányítása szempontjából.

Szalay Zsolt azt is elmondta, hogy a tesztútszakasz kiépítéséhez nagyjából 180 millió forintra volt szükség, ebből szerezték be az érzékelőket és azt a szuperszámítógépet, amelyen a mesterséges intelligencián alapuló algoritmusok futnak.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Fontos feladatot kap egy magyar szakember a téli olimpián

Fontos feladatot kap egy magyar szakember a téli olimpián

Bár a 2026-os téli olimpián nem lesz ott sem a férfi, sem a női magyar jégkorong-válogatott, jelentős sportdiplomáciai sikert ért el ismét a hazai szövetség elnöke. Kolbenheyer Zsuzsanna az InfoRádióban elmondta, hogy az edzőképzés fejlesztését a megnövekedett gyereklétszám miatt kiemelt jelentőségűnek tartja a szakágban.

Háború, halál, béke – Ilyen volt a világ 2025-ben

2025-ben egy hosszú ideje óta tartó háborút sikerült befagyasztani, egy másik azonban – a béketervek ellenére – még a fegyverszünetig sem jutott. Körképünkben nem csak a világpolitikát meghatározó fegyveres konfliktusokat, de az év más fontos nemzetközi történéseit is áttekintjük.
Floridán a világ szeme: fontos találkozóra készül holnap Trump és Zelenszkij - Híreink az ukrajnai háborúról szombaton

Floridán a világ szeme: fontos találkozóra készül holnap Trump és Zelenszkij - Híreink az ukrajnai háborúról szombaton

Floridában találkozhat holnap Volodimir Zelenszkij ukrán államfő és Donald Trump amerikai elnök helyi idő szerint délután 3 órakor, amelynek fő témája az lesz, melyik fél milyen területeket ellenőrizzen. Eközben masszív orosz drón-és rakétatámadás érte Kijevet szombat hajnalban, aminek hatására Kijev egy részén vészhelyzeti áramszünetet rendeltek el, lakóházak százai maradtak fűtés nélkül és Lengyelországban ideiglenesen két repülőteret is le kellett zárni.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×