Infostart.hu
eur:
387.78
usd:
329.31
bux:
0
2025. december 29. hétfő Tamara, Tamás
A húszi médiaközpont videófelvételéről készített képe a kigyulladt Sounion nevű olajszállítótór a Vörös-tengeren 2024. augusztus 23-án. Azt egyelőre nem tudni, hogy mi okozta az eredetileg lehorgonyzott hajón a tüzet. A Souniont a héten támadták meg a lázadók, a hajó 25 tagú legénységét sikerült kimenteni. A Delta Tanker cég üzemeltetésében, görög zászló alatt közlekedő, Irakból Ciprusra tartó Sounion 150 ezer tonna kőolajat szállít.
Nyitókép: MTI/EPA/Húszi médiaközpont

Hiába a húszi támadások, nő a forgalom Európa egyik legfontosabb tengeri kereskedelmi útvonalán

Sok hajóvállalat a kockázat ellenére a megemelt felár és a leszállított vámok miatt mégis kockáztat, mások pedig zavartalanul közlekedhetnek. A hajók nagy része azonban így is a hosszabb utat választja, aminek a környezet issza meg a levét.

Az Irán által támogatott jemeni húszi lázadók tavaly novemberben a gázai háborúra és Izrael, illetve Izrael nemzetközi támogatóinak megbüntetésére hivatkozva újult erővel kezdték támadni a globális kereskedelem közel harmadát adó, Európát az ázsiai gyárakkal és a közel-keleti olajtermelőkkel összekötő vörös-tengeri hajóforgalmat - írja a g7.hu.

Hiába indított ellenük haditengerészeti missziót az Egyesült Államok, majd pedig az EU, eddig öszesen 80 kereskedelmi hajót támadtak meg, a csapások pedig nyáron is folytatódtak. Júniusban a libériai zászló alatt futó, görög tulajdonú Tutor nevű ömlesztettáru-szállító hajót elsüllyesztették, júliusban és augusztusban pedig további hét-hét hajót támadtak meg rakétákkal, légi és tengeri drónokkal (azaz távirányítású hajókkal) és kézi fegyverekkel.

A szintén görög Sounin tanker, amelyet a húszi támadás miatt hátrahagyott a legénysége, egymillió hordónyi olajat szállított, de a támadók robbantásokat hajtottak végre a fedélzetén, és azóta is lángol, és még biztonságosan elvontatni sem lehet.

A folyamatos támadások, mint írják, azt jelzik, hogy a hajóforgalom mégsem állt le teljesen, és egyes szállítók a mai napig rendszeresen használják az útvonalat, mi több, augusztusban kicsit nőtt is a forgalom.

Ebben az orosz szellemflotta vakmerősége és a kínai hajók magabiztossága is szerepet játszik, bár az európai kereskedelem jelentős része az eltérő kockázati felár miatt a hosszabb, drágább és sokkal szennyezőbb utat kénytelen választani. A támadások teljes felszámolását közben belpolitikai és regionális érdekek is hátráltatják - írja a portál.

A Bloomberg becslései szerint a Szuezi-csatornán áthaladó konténerszállító hajók száma 77 százalékkal csökkent a húszi támadások kezdete óta. A Lloyd's List Intelligence adatai valamivel kevésbé sötétek, de így is komoly visszaesést jeleznek: a válság előtt hetente több mint 500 hajó haladt át az Indiai-óceánt a Vörös-tengerrel összekötő Báb el-Mandeb tengerszoroson, ez az idei év februárjára 200-ra csökkent, és azóta is nagyjából ezen a szinten áll.

A vörös-tengeri útvonal használatának kockázati értékelése miatt az itteni szállítás felára 0,75 százalékra nőtt, ám ez nem mindenkit érint azonosan. Nem mindegy ugyanis a hajók tulajdonosának és regisztrációjának helyszíne, illetve az általuk kiszolgált piacok is eltéréseket eredményeznek.

Az amerikai, brit vagy izraeli kötődésű hajók számára az iparági források szerint nagyjából lehetetlen biztosítást kötni a vörös-tengeri utakra. Ezzel szemben a kínai hajók az iparági források szerint az átlagosnál 50 százalékkal olcsóbban tudnak biztosítást kötni a vörös-tengeri utakra, részben mert "baráti ország" lobogója alatt hajózva kevésbé kell tartaniuk attól, hogy a húszik célpontjává válnak, részben mert a kínai állami pénzügyi szektor egyébként is a piacinál jobb kondíciókat tud nyújtani a stratégiai exportőrök számára.

Szintén kevésbé zavartatják magukat az orosz kőolajat Ázsiába fuvarozó szellemflotta tagjai, dacára annak, hogy korábban több esetben is támadás célpontjaivá váltak. Moszkva offshore-fedőcégeken keresztül az elmúlt években számos öreg tankert vásárolt, hogy megkerülje az olajexportjára kivetett nyugati pénzügyi szankciókat, a szellemflotta megnevezés abból ered, hogy a hajók általában kikapcsolt helyzetjelző rendszerrel közlekednek, hogy ezzel is csökkentsék az európai hatóságok rálátását.

A lap azt írja, a nyugati vállalatok nem optimisták a biztonsági helyzet helyreállásával kapcsolatban, a legnagyobb hajózási társaság, a Maersk augusztusi beszámolója szerint arra számít, hogy az év végéig nem fog megoldódni a helyzet.

A szállítási díjak emelkedése miatt a hajózási vállalatok profitrátája is nőtt. A Maersk korábban 7–9 milliárd dolláros nyereséget várt, az augusztusi jóslata viszont már 9–11 milliárd közötti profitra vonatkozott. A dán cégnél is nagyobbat kaszálnak azok a kisebb társaságok, amelyeknek relatíve kevesebb a tartós és több az eseti megrendelése.

A küzdelem vesztese viszont a könyezetvédelem: egyes becslések szerint az év első felében a tavalyihoz képest hat százalékkal, 23 millió tonnával nőtt a hajózás szén-dioxid-kibocsátása, ezen belül a szektor kibocsátásának valamivel több mint negyedét adó konténerszállítás 15 százalékos emelkedést mutatott, és a hasonló részaránnyal bíró tankerek szennyezése is nőtt. Ám ennél is súlyosabb lehet, ha a görög tankert nem sikerül időben elvontatni, és az egymillió hordó olaj maradéka a tengerbe ömlik, súlyosbítva ezzel az amúgy is válságos jemeni helyzetet.

A távolsági kereskedelem egyes szegényebb haszonélvezői körében nagyobb hatása van a támadásoknak. A korábban évi 9,4 milliárd dollárt generáló Szuezi-csatorna Egyiptom egyik fő keményvaluta-bevételi forrása, ám a forgalom megcsappanásával a tranzitból származó bevételek is visszaestek. Az idei első negyedévben a befolyó pénz mértéke 57,2 százalékos mínuszt mutatott, májusra pedig már 64 százalékos volt a különbség, a 2023-as 648 millió dollár helyett 337 millió folyt be, ezért kénytelen kínai mentőhiteleket felvenni.

A csatornát működtető hatóság jobb híján a díjak ideiglenes csökkentésével próbálja vonzóbbá tenni az útvonalat, egyes hajókategóriákban a 75 százalékot is eléri a diszkont - ami szintén részmagyarázatot ad arra, hogy miért hajóznak továbbra is a kínaiak, az oroszok és a vakmerő nyugati hajók a Vörös-tengeren - írják.

Címlapról ajánljuk
Donald Trump már látja a békemegállapodást

Donald Trump már látja a békemegállapodást

Donald Trump szerint az ukrajnai háború lezárásáról szóló tárgyalások végső szakaszában járnak. Az amerikai elnök erről Volodimir Zelenszkij társaságában beszélt, amikor floridai rezindenciáján fogadta az ukrán államfőt vasárnap.
Putyin háborús ultimátuma árnyékában találkozik Trump és Zelenszkij – háborús híreink vasárnap

Putyin háborús ultimátuma árnyékában találkozik Trump és Zelenszkij – háborús híreink vasárnap

Oroszország szombat este újabb rakétatámadást indított Kijev és Ukrajna több régiója ellen, amely miatt az ukrán főváros egyes részein megszűnt az áram- és a távhőszolgáltatás. A támadás közvetlenül megelőzte Volodimir Zelenszkij ukrán elnök amerikai látogatását, ahol Donald Trump elnökkel folytat tárgyalásokat a 20 pontos béketerv véglegesítése érdekében. Az egyik legkritikusabb kérdése továbbra is az, hogy mely területeket adnák át Oroszországnak.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×