Minden korábbinál súlyosabb büntetés vár a száguldókra márciustól Ausztriában. Aki túllépi a sebességhatárt, nemcsak magas bírsággal vagy jogosítványának elkobzásával kell számolnia, hanem járművének is búcsút inthet – akár véglegesen is.
Az osztrák KRESZ legújabb módosítása szerint, amely március elsején lép életbe, a gyorshajtók járművei nem csupán elkobozhatók, hanem akár el is árverezhetők. Az új szabályok szerint annak a sofőrnek, aki a lakott területen a megengedett sebességet legalább 80 km/órával túllépi – tehát egy normál városi útszakaszon 130-nál gyorsabban hajt, akkor az autóját azonnal elkobozhatják és el is árverezhetik – természetesen szabálysértési bírság mellett. Ugyanez a szankció érvényes az autópályákon száguldozókra: ott az veszíti el a kocsiját, aki a megengedett sebességet 90 km/órával lépi túl, azaz legalább 220-szal repeszt a sztrádán.
Aki viszont visszaesőnek számít a közúton, ennél kevesebbért is bukhatja az autóját: ha a gyorshajtás lakott területen meghaladja az óránként 60 kilométeres, lakott területen kívül pedig a 70 kilométeres óránkénti sebességet.
A jogalkotó arra is gondolt, ha az autó nem a gyorshajtóé, ebben az esetben a járművet legfeljebb 14 napra kivonják a forgalomból, a sofőrt pedig élete végéig eltiltják a vezetéstől.
Ami pedig a magyar autósokat is érinti: a külföldi gyorshajtókra is ugyanez a büntetés vár.
A szigorú fellépésre az osztrák kormány szerint azért volt szükség, mert elharapódzott a féktelen száguldozás, Karintiában például évente átlagosan mintegy 400 olyan esetet jegyeztek fel, amikor az új szabályok szerint el kellett volna kobozni a szabálysértő autóját.
Az egyik helyi rendőrségi vezető szerint a hatóságok feladata "egyszerű" lesz: a lézeres mérőműszerek segítségével meghatározni a túllépés mértékét, majd az eredményt továbbítani az illetékeseknek, akik azután a tényleges büntetést kiszabják.
Az osztrák autóklub, az ÖAMTC ügyvédje szerint fontos, hogy minden közlekedőt megvédjenek az extrém gyorshajtóktól, ebből kiindulva a klub pozitívan ítéli meg a március első napjától életbe lépő törvénymódosítást, ugyanakkor Matthias Wolf szerint alkotmányos szempontból azonban különös gondot kell fordítani arra, hogy ne legyen aránytalanság az elkobzás tárgyának értéke és a vétkesre kiszabott büntetés között.
"A szigorúbb büntetés hatékonyabb, mint az enyhébb, csakhogy a tulajdon ilyen mértékű korlátozására csak bíróságok lennének jogosultak" – mondta az ügyvéd, és több olyan szakvéleményre hivatkozott, amely szerint a KRESZ-módosítás súlyos jogi hiányosságai vannak, akár még alkotmányellenes is lehet. Az autósklub attól tart, hogy már az első ügyek elbuknak majd a bíróságon, ezért inkább a gyakoribb, célzott sebesség-ellenőrzéseket szorgalmazza.