eur:
408.13
usd:
387.35
bux:
77771.12
2024. november 18. hétfő Jenő
Nyitókép: Pixabay

Péntektől példátlan büntetés vár a gyorshajtókra Ausztriában – a magyar sofőrök is veszélyben

Kemény világ köszönt a gyorshajtókra Ausztriában március első napjától: veszélyben az autójuk.

Minden korábbinál súlyosabb büntetés vár a száguldókra márciustól Ausztriában. Aki túllépi a sebességhatárt, nemcsak magas bírsággal vagy jogosítványának elkobzásával kell számolnia, hanem járművének is búcsút inthet – akár véglegesen is.

Az osztrák KRESZ legújabb módosítása szerint, amely március elsején lép életbe, a gyorshajtók járművei nem csupán elkobozhatók, hanem akár el is árverezhetők. Az új szabályok szerint annak a sofőrnek, aki a lakott területen a megengedett sebességet legalább 80 km/órával túllépi – tehát egy normál városi útszakaszon 130-nál gyorsabban hajt, akkor az autóját azonnal elkobozhatják és el is árverezhetik – természetesen szabálysértési bírság mellett. Ugyanez a szankció érvényes az autópályákon száguldozókra: ott az veszíti el a kocsiját, aki a megengedett sebességet 90 km/órával lépi túl, azaz legalább 220-szal repeszt a sztrádán.

Aki viszont visszaesőnek számít a közúton, ennél kevesebbért is bukhatja az autóját: ha a gyorshajtás lakott területen meghaladja az óránként 60 kilométeres, lakott területen kívül pedig a 70 kilométeres óránkénti sebességet.

A jogalkotó arra is gondolt, ha az autó nem a gyorshajtóé, ebben az esetben a járművet legfeljebb 14 napra kivonják a forgalomból, a sofőrt pedig élete végéig eltiltják a vezetéstől.

Ami pedig a magyar autósokat is érinti: a külföldi gyorshajtókra is ugyanez a büntetés vár.

A szigorú fellépésre az osztrák kormány szerint azért volt szükség, mert elharapódzott a féktelen száguldozás, Karintiában például évente átlagosan mintegy 400 olyan esetet jegyeztek fel, amikor az új szabályok szerint el kellett volna kobozni a szabálysértő autóját.

Az egyik helyi rendőrségi vezető szerint a hatóságok feladata "egyszerű" lesz: a lézeres mérőműszerek segítségével meghatározni a túllépés mértékét, majd az eredményt továbbítani az illetékeseknek, akik azután a tényleges büntetést kiszabják.

Az osztrák autóklub, az ÖAMTC ügyvédje szerint fontos, hogy minden közlekedőt megvédjenek az extrém gyorshajtóktól, ebből kiindulva a klub pozitívan ítéli meg a március első napjától életbe lépő törvénymódosítást, ugyanakkor Matthias Wolf szerint alkotmányos szempontból azonban különös gondot kell fordítani arra, hogy ne legyen aránytalanság az elkobzás tárgyának értéke és a vétkesre kiszabott büntetés között.

"A szigorúbb büntetés hatékonyabb, mint az enyhébb, csakhogy a tulajdon ilyen mértékű korlátozására csak bíróságok lennének jogosultak" – mondta az ügyvéd, és több olyan szakvéleményre hivatkozott, amely szerint a KRESZ-módosítás súlyos jogi hiányosságai vannak, akár még alkotmányellenes is lehet. Az autósklub attól tart, hogy már az első ügyek elbuknak majd a bíróságon, ezért inkább a gyakoribb, célzott sebesség-ellenőrzéseket szorgalmazza.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.18. hétfő, 18:00
Schmidt Mária
Széchenyi-díjas történész, a Terror Háza Múzeum főigazgatója
Rengeteg kínai tőke áramlik Magyarországra, és éppen ez lehet az egyik fő kihívás Trump elnöksége idején

Rengeteg kínai tőke áramlik Magyarországra, és éppen ez lehet az egyik fő kihívás Trump elnöksége idején

2022-től 2024. szeptemberéig Magyarországra áramlott az összes kínai külföldi működőtőke több mint negyede, ami az európai kontinenst vette célba, és ezzel igyekszik a magyar kormány megtámogatni a recesszió-sújtotta gazdaságot – mutat rá vasárnapi körképében a Financial Times. A cikk egyik fő üzenete az, hogy a sok kínai tőkéből adódhat a nagy politikai mutatvány, hogy hogyan egyensúlyozzon az Orbán-kormány a kínai és az amerikai érdekek mentén, és közben a már bejelentett nagy autóipari beruházások lendületet is adjanak az EU-pénzek korlátozottsága miatt is szenvedő magyar gazdaságnak.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×