Infostart.hu
eur:
387.68
usd:
330.56
bux:
109547.02
2025. december 19. péntek Viola
Antonio Costa portugál miniszterelnök egy szavazóhelyiségbe érkezik az európai parlamenti (EP) választáson Lisszabonban 2019. május 26-án. Az Európai Unió tagországaiban május 23. és 26. között választják meg az EU törvényhozásának képviselőit.
Nyitókép: MTI/EPA/Inacio Rosa

Mozgolódás van kevéssel a "szocpol" EU-csúcs előtt

Tizenegy EU-ország néhány nappal a Portóban tervezett „szociálpolitikai EU-csúcs” előtt közös állásfoglalásban emlékeztetett arra, hogy szerintük szociálpolitikai ügyekben az intézkedés joga alapvetően nemzeti hatáskörben kell, hogy maradjon.

Az EU féléves elnökségét ellátó portugál kormány – külön is a szocialista párti António Costa miniszterelnök – kiemelt jelentőséget tulajdonít annak, hogy a szociális jogok biztosításának európai uniós szintű megtárgyalásával a közvélemény felé az EU fokozottabb „szociális érzékenységét” demonstrálják. Ennek szellemében Lisszabonban a portugál hat hónap egyik legfontosabb eseményének a május 7-én Portóba összehívott szociálpolitikai EU-csúcsot tekintik.

Costa kezdettől fogva azt szorgalmazta, hogy ezen a csúcson már újra személyesen találkozzanak az EU-országok első számú vezetői. Erről a járvány márciusi durvulása idején már-már le kellett mondania, most úgy tűnik, hogy mégis sor kerülhet rá. A vendéglátó miniszterelnök egyúttal annak lehetőségét is felvetette, hogy szemben a csúcstalálkozók zárt ajtók mögötti hagyományával, ezúttal

az ülés nagy részét interneten közvetlenül követhetővé tehetnék minden érdeklődő számára.

Az egyelőre nem derült ki, hogy a portugál diplomácia – az Európai Tanács állandó elnökével, Charles Michellel, és az Európai Bizottsággal együttműködve – konkrét intézkedési javaslatokat is kezdeményező találkozóra törekszik-e, vagy csak politikai demonstrációt tartana a szociális jogok fontosságáról. Tizenegy tagállam mindenesetre szükségesnek érezte, hogy már előre közös nyilatkozatban leszögezze: szerintük tanácskozni a kérdésről lehet, de szociálpolitikai ügyekben a döntés és intézkedés joga a jövőben is túlnyomórészt a tagállamokra tartozik.

Ausztria, Bulgária, Dánia, Észtország, Finnország, Hollandia, Írország, Lettország, Litvánia, Málta és Svédország diplomatikus módon úgy fogalmazott, hogy a Covid-válság súlyos társadalmi következményei mellett „a lehető legaktuálisabb időzítés” volt egy szociálpolitikai csúcs mostanra összehívni. Mindez azonban úgymond nem szabad, hogy megkérdőjelezze azt, hogy

„bármilyen EU-szintű szociálpolitikai akció csakis kiegészítője lehet hasonló témájú nemzeti akcióknak”,

és összhangban kell maradnia a helyi szintek illetékességét elismerő szubszidiaritás elvével, elismerve a nemzeti specifikumokból fakadó eltérő kihívások, különböző intézményi hátterek létét.

Szociálpolitikai kérdésekben meglehetősen behatárolt az európai uniós joganyag. A foglalkoztatásban és szociális ellátásban sok helyen súlyos gondokat okozó - tízes évek első felében felfutó - pénzügyi-gazdasági válság azonban EU-szinten is felvetette a szociálpolitikai kérdések előtérbe állítását.

Ennek volt egyik demonstratív megnyilvánulása a 2017 novemberében tartott göteborgi EU-csúcs, ahol az akkori résztvevők ünnepélyes nyilatkozatot fogadtak el „Szociális Jogok Európai Pilléréről”. Ennek közvetlen előzményeként pedig ugyanazon év áprilisában az akkori Juncker-bizottság „együtt gondolkodásra” javasolt

három lehetséges opciót az EU „szociális dimenziójának” a kezeléséről.

Az első szerint megmaradnának az addigi minimálisan közös szociálpolitikai megközelítésnél, amelyik lényegében csak a személyek szabad mozgása kapcsán fogalmaz meg bizonyos – valamennyi országban követendő – közös normákat.

A második opció lehetővé tenné, illetve ösztönözné is a megerősített együttműködést azon tagállamok között, amelyek készek valamely szociálpolitikai vonatkozásban közös platformra helyezni egyes területek szabályozását.

A harmadik, ha a szociálpolitikában is napirendre tűznék a közösségi politikát és szabályozást, valamint ami ezzel együtt jár: a folyamatos megfigyelést és indokolt esetben közösségi kikényszerítést is.

Megfigyelők annak idején megjegyezték, hogy az opciók között nem szerepelt az a lehetséges negyedik, amelyik éppen, hogy a szociálpolitikai intézkedések – így például a nemzeti szociális ellátórendszerekhez való hozzáférés – eddigieknél is szigorúbb nemzeti hatáskörben tartását (helyenként esetleg „újra-nacionalizálását” is) tartaná szükségesnek.

Ezt a törekvést egyébként először még az EU-tagsági brit népszavazás előtt a Cameron-kormány vetette fel, és 2016 elején bele is került az akkor feltételesen elfogadott EU-brit megállapodásban – igaz, csupán brit vonatkozásban, és csak arra az esetre, ha Nagy-Britannia a népszavazás után is az EU tagja marad. A Brexit után a téma látszólag lekerült a napirendről, ám az utóbbi időben – mindenekelőtt a más tagországokból érkező munkavállalókat érintő családi pótlék kapcsán – ismét előjött, elsősorban az osztrák szociálpolitikai vitákban.

A mostani

portói csúcsra készülve – amit a portugál EU-elnökség részről sokan a 17-es göteborgi találkozó folytatásának tekintenek

– szakértők megjegyzik, hogy politikai szinten továbbra sem született állásfoglalás egyik opció mellett sem, a napi gyakorlatban azonban láthatóan továbbra is főként az első – tehát lényegében az eddigi gyakorlatot folytató – variáció szerint zajlik a szociálpolitikai ügyek uniós kezelése.

A „tizenegyek” most elfogadott nem hivatalos „papírja” (EU-zsargonnal: „non paper”) ugyanakkor egyes értelmezések szerint valahol inkább a negyedik variáns felé látszik közelíteni.

Címlapról ajánljuk
Magyarics Tamás: nagy tankerhajóként fordul az Egyesült Államok az új nemzetbiztonsági stratégiával

Magyarics Tamás: nagy tankerhajóként fordul az Egyesült Államok az új nemzetbiztonsági stratégiával

A nyugati félteke védelme nagyobb hangsúlyt kapott az Egyesült Államok nemzetbiztonsági stratégiájában, mint korábban – erről is részletesen beszélt az InfoRádió Aréna című műsorában Magyarics Tamás külpolitikai szakértő, az Eötvös Loránd Tudományegyetem emeritus professzora. Sorra vette Washington terveit a nagy óceáni átjáróknál, megvilágította a Kínát, Grönlandot, Venezuelát érintő amerikai célok hátterét.

Gazdatüntetés Brüsszelben: borult az eredeti akciózási terv, útlezárások jönnek az EU-csúcs helyszínén

Európai egység alakult ki a gazdatársadalomban a mostani brüsszeli tiltakozást illető két ügyben: senki nem szeretne nagy mennyiségű, ellenőrizetlen dél-amerikai élelmiszer ellen küzdeni a piacért, illetve a green dealből adódó átállás anyagi terheit sem vállalnák a jelenlegi formájában. A tüntetés eredeti programját borították az éjszakai akciózások, amelyek jelenleg ott zajlanak, ahol a zárolt orosz vagyont Brüsszelben őrzik. Helyszíni tudósítás.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.19. péntek, 18:00
Gálik Zoltán
a Budapesti Corvinus Egyetem docense
Megforgatták a forintot, megjött a fordulat is

Megforgatták a forintot, megjött a fordulat is

Jelentős mértékben gyengült a magyar fizetőeszköz árfolyama az elmúlt napokban az euróval és a dollárral szemben. A piaci mozgás hátterében nagyrészt az MNB keddi sajtótájékoztatóján elhangzott gondolatok állnak, amelyek a magyar jegybank lazuló előretekintő iránymutatását és - az adatok megfelelő alakulása esetén - a kamatcsökkentési ciklus megkezdését vetítették előre. Az MNB kommunikációs hangvételének puhulására erős piaci reakció érkezett: a forint árfolyama a döntés óta közel 6 egységet emelkedett az euróval és a dollárral szemben is, ami körülbelül 1,5 százalékos gyengülésnek felel meg. A forint gyengülő tendenciája kezdetben ma is folytatódott (az euró jegyzése már az október vége óta nem látott 390-es szint felett is járt), Kurali Zoltán MNB-alelnök óvatosságot hangsúlyozó megszólalása azonban fordulatot hozott a devizapiacokon. Végül erősödéssel állt meg az árfolyam.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×