Infostart.hu
eur:
388.76
usd:
330.17
bux:
0
2025. december 26. péntek István
Hand of a businesswoman is arranging wooden toys as steps along the rising graph.Concept for business growth success process
Nyitókép: Teera Konakan / Getty Images

MCC – Jelentés a vállalkozásokról: „viharban, de jó irányba”

Viharban jó irányba tartanak a hazai vállalatok – így fogalmazott Szepesi Balázs, az MCC Közgazdasági Iskolájának és Vállalkozáskutatási Műhelyének vezetője annak apropóján, hogy az MCC bemutatta második felmérését „Jelentés a magyar vállalkozásokról 2025” címmel. Zulik Ákos, az MCC vezető oktatója szerint a cégek nagy része jól alkalmazkodott, pozíciót épített, stratégiát váltott.

A jelentés egy 2044 vállalkozói válaszra épülő kérdőívből és 31 vállalkozói mélyinterjúból állt – mondta el az InfoRádióban Szepesi Balázs, a Mathias Corvinus Collégium Közgazdasági Iskolájának és Vállalkozáskutatási Műhelyének vezetője. A két szám között nagy a különbség, de a két kutatási iránynak más a feladata. A 2044 válaszos kérdőív jól jellemzi az országos vállalkozói sokaságot, ahhoz hasonlít korban, ágazatban, területi megoszlásban is, ahogy az ország valójában kinéz, ezért a válaszok alapján jól lehet következtetni arra, hogy is vannak a vállalkozások, mik a kihívásaik, mik a lehetőségeik. A 31 mélyinterjú pedig arra szolgál, hogy komolyabb, hosszabb beszélgetések alapján azt lássuk, hogy mi is van a magyar gazdaság mélyrétegeiben, mik a stratégiai megfontolások, hogyan néznek ki a vállalkozások hosszú távú történetei – fogalmazott.

A jelentés átfogó képet ad a hazai vállalkozások működéséről 2024 második félévében, illetve 2025 első időszakában, hiszen a kutatás áprilisig tartott.

„Viharban jó irányba. Talán ezzel a néhány szóval foglalható össze a látlelet a magyar vállalkozásokról”

– mondta Szepesi Balázs.

„Magyarországot nagyon megtépázza a globális bizonytalanság, ahogy én szoktam hívni, a bizonytalanság kora” – fogalmazott.

Ez a kor a Coviddal kezdődött, és a legutolsó sokk a vámháború kibontakozása volt, közte pedig hosszú a történet, kitört egy háború is, ami azóta is tart. Mindez a magyar gazdaságot különösen érinti, így a vállalkozókat is. Ők ezt elsősorban a kereslet megtorpanásában tapasztalják – hangsúlyozta.

„Hála az égnek a foglalkoztatás stabil, a bérek pedig továbbra is emelkednek. De a kereslet megtorpanása és a béremelkedés ollóba zárta a vállalkozásokat” – mondta Szepesi Balázs, aki szerint a másik oldalról viszont azt látjuk, hogy érett a magyar vállalkozások stratégiai gondolkozása, olyan választ adnak a válságra, ami a minőség, a termelékenység, a vevői kapcsolatok erősítésére épít. A piacgazdaság működik, a sikeres vállalkozások többet ruháznak be, optimistábbak, láthatólag szofisztikáltabbak a termékeik, jobb kapcsolatban vannak a vevőikkel. A kevésbé agilis „követő” vállalkozások azok, amelyeknek több a problémájuk.

Mindebből arra lehet következtetni, hogy a nehézségekből megerősödve fog kikerülni a gazdaság egésze. Ez azonban rengeteg munkával, vesztesekkel és nyertesekkel is fog járni – fogalmazott az MCC szakértője.

Másfélszer annyi az optimista, mint a pesszimista vállalkozás, és a vállalkozások jelentős része, körülbelül 40 százaléka kivár,

tehát azt gondolja, hogy az a helyzet várható jövőre, amit idén is tapasztaltunk – mondta Szepesi Balázs, a Mathias Corvinus Collégium Közgazdasági Iskolájának és Vállalkozáskutatási Műhelyének vezetője az InfoRádióban.

Ez az év komoly nyomás alatt tartotta a hazai cégeket, de egy részük jól alkalmazkodott, stratégiát váltott, fejlesztett, pozíciót épített – mondta Zulik Ákos, a jelentés programvezetője, az MCC Vállalkozáskutatási Műhelyének vezető oktatója azon a rendezvényen, amelyen bemutatták az MCC Jelentés a a magyar vállalkozásokról 2025 kiadványát.

A felmérés fókusza a versenyképesség megértése, a várakozások, az elmúlt egy év fejleményeinek a strukturálása, az árbevétel, a profit változásainak megértése és az ezek mögött lévő versenyképességi, versenyérzékelési kérdések voltak, hogy miben tartják magukat erősnek a vállalkozók a piachoz képest, hogyan tekintenek a fejlesztésekre, a beruházásokra, mire összpontosítanak, és mi az, ami kihívást jelent számukra.

A vállalkozók azt érzékelik, hogy ez egy nehéz év, és a 2020-as években számos egymást követő kihívással kellett szembesülniük.

Az évben csökkent a bevétel és a profit, ugyanakkor az ügyfélszám kevésbé csökken, tehát a piacukat nagyjából tartani tudják,

csak az átlagos vásárlások esnek le. Ez egy stagnáló helyzet, de ami optimizmusra ad okot, hogy egyrészt pozitívabbak a cégek várakozásai, még mindig kétszer annyian vannak az optimisták, mint a pesszimisták, és a kiváró álláspont is viszonylag domináns – mondta. Emellett pedig, ami nagyon fontos, hogy még mindig sokan ruháznak be, termelékenységbe és piacfejlesztésbe fektetnek. „Tehát azt gondoljuk, hogy a kapitalizmus működik, és az alkalmazkodás, a bevétel és a hatékonyság irányába tolja el a vállalkozásokat” – hangsúlyozta Zulik Ákos. Hozzátette: „azt látjuk, hogy kifejezetten van sikerrecept, tehát látjuk azt az elég nagy, körülbelül a cégek felét kitevő szegmenst, ahol a differenciálás, a költséghatékonyság, az optimizmus, a méretgazdaságosság együtt járnak”. Ez alapján beszélni lehet egy kifejezetten sikeres szegmensről, és egy másik, „követő” szegmensről is.

Több kutatóműhely is készít felmérést a vállalkozások helyzetértékeléséről, a nemrég megjelent VOSZ-barométer egyik megállapítása az volt, hogy alig végeznek beruházásokat a cégek, és még nem bíznak annyira, hogy idén teljesülnek az üzleti tervek, az üzleti számok. „Más a módszerük, a megközelítésük és az időzítésük is ezeknek a felméréseknek” – mondta erről az MCC-jelentés programvezetője. aki szerint a 2024-es évben regionális összehasonlításban viszonylag magas volt a beruházási szint, és emellett a kérdőíves válaszokból kirajzolódik egy beruházási profil.

„Tagadhatatlan, hogy ebben a nehéz helyzetben éves összehasonlításban, hiszen másodszor készítettük el a felmérést, valamennyivel kopik a beruházási aktivitás, de továbbra is a cégek több mint fele köteleződik el a belső működés rugalmas feltétele mellett, és majdnem felük új termékbe és szolgáltatásba fektet. Nagyon elöl van a technológia fejlesztése, illetve a HR is” – fogalmazott Zulik Ákos, aki szerint van egy aktívan, agilisan alkalmazkodó réteg, amely kiteszi legalább a cégek felét, és még mindig jellemzőek különböző beruházási aktivitások.

„Tehát azt látjuk, hogy szemben az ellenkező narratívákkal, nem látható reccsenés vagy valamilyen összeomlás, de az tény, hogy a jelentés a kivárásról is szól, meg arról is, hogy ezt a nehéz évet valahogyan át kell hidalni, és ebben látjuk azt a pozitív mintát, hogy van proaktív alkalmazkodás is”

– mondta Zulik Ákos, a jelentés programvezetője, az MCC Vállalkozáskutatási Műhelyének vezető oktatója az MCC „Jelentés a a magyar vállalkozásokról 2025” kiadványa kapcsán az InfoRádióban.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Hétközi munkaszüneti „ünnepnapokat” sürget az ellenzék Németországban

Hétközi munkaszüneti „ünnepnapokat” sürget az ellenzék Németországban

Kevesebb mint két héttel az újév beköszönte előtt különös vita támadt német ellenzéki pártok és a kormányon lévő konzervatívok között. Az ellenzék szerint jövőre túl sok ünnepnap esik a hétvégére, amit hétközben pótolni kellene. A CDU/CSU szerint a "pótlást" jelenlegi gazdasági helyzetében aligha jöhet szóba.
VIDEÓ
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×