eur:
398.1
usd:
368.04
bux:
89971.53
2025. március 21. péntek Benedek
Oil Refinery Piping system in contrast with a blue sky
Nyitókép: Huyangshu/Getty Images

Hortay Olivér a magyar–szerb kőolajvezetékről: jelentős bevételhez jut a gazdaság, és geopolitikailag is erősödünk

Három év alatt épülhet meg az a 300 kilométeres kőolajvezeték, amely az Adria-vezetékről leágazva Magyarországon keresztül látná el Szerbiát energiahordozóval. Hortay Olivér, a Századvég energia- és klímapolitikai üzletágvezetője az InfoRádióban kiemelte: a beruházással Magyarország már nemcsak vásárlóként, hanem tranzitországként is megjelenhet az olajpiacon.

Magyarország és Szerbia készen áll egy új kőolajvezeték megépítésére, amely mindkét ország energiabiztonságát javítani fogja – közölte Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter csütörtökön Belgrádban. A tárcavezető tájékoztatása szerint elkészült a megvalósíthatósági tanulmány, amely alapján Magyarországon 180, Szerbiában pedig 120 kilométernyi vezetéket építenek ki. A tervek szerint idehaza a Százhalombatta–Algyő–Röszke nyomvonalon valósul meg a beruházás, kiegészülve egy nemzetközi mérőállomással, amelyet Algyőnél hoznának létre.

Szijjártó Péter hozzátette: a magyar oldalon három év alatt készül el a kőolajvezeték, az összköltség 320 millió euró lehet. A miniszter arról is beszélt, hogy a vezeték kapacitása nagyjából ötmillió tonna lesz évente, amely így ki tudja majd szolgálni a szerbiai finomítói kapacitásokat is.

A Századvég energia- és klímapolitikai üzletágvezetője azt mondta az InfoRádióban, hogy az új olajvezeték építésével Magyarország hasonló úton indul el, mint tizenöt évvel ezelőtt a földgázpiacon. Hortay Olivér emlékeztetett, hogy Magyarországra jelenleg két fő útvonalon érkezik olaj: az egyik az Oroszországból Ukrajnán át haladó Barátság-kőolajvezeték, a másik pedig a Horvátország irányából érkező Adria-vezeték.

A szakértő megjegyezte: a Magyarország és Szerbia közötti új kőolajvezeték az Adria-vezeték rendelkezésre álló kapacitásának valamivel kevesebb, mint a fele, a tervezett beruházással pedig várhatóan elindulhat a kőolajexport Magyarországról Szerbia irányába.

Ezzel Magyarország már nemcsak vásárlóként, hanem tranzitországként is megjelenhet az olajpiacon.

Hortay Olivér kiemelte: a tranzit után díjat lehet felszámolni, ami bevételt hozhat az ország gazdaságának, de geopolitikailag is jelentős szereplővé léphet elő Magyarország ezzel a fontos beruházással.

Szijjártó Péter Belgrádban arról is beszélt, hogy jól halad annak a beruházásnak az előkészítése is, amellyel 2028-ra megduplázzák a Magyarország és Szerbia közötti villamosenergia-átmenet kapacitását.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Gálik Zoltán: példátlan sebességgel zajlik a stratégia- és jogszabályalkotás az EU-ban

Gálik Zoltán: példátlan sebességgel zajlik a stratégia- és jogszabályalkotás az EU-ban

Igaz ugyan, hogy a mostani, sűrűsödő EU-csúcsokon sok éve asztalon lévő problémák, kérdések végére kell járni, de a folyamatot a Corvinus Egyetem docense szerint egyértelműen gyorsítja, hogy Washington jelzi, nem igazán érdekelt az eddig érvényes nemzetközi együttműködésben. A fontos döntéseknek még nincs vége, és hamarosan újabb témák kerülnek terítékre.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.03.21. péntek, 18:00
Rakonczay Gábor
extrém sportoló, az Atlanti-óceán átevezője
Fordulnak az amerikai részvénypiacok

Fordulnak az amerikai részvénypiacok

Elromlott a hangulat pénteken a tőzsdéken, Ázsiában jelentős mínuszban zárt reggel a hongkongi és a kínai index, és az európai indexek is esnek, leginkább az utazási szektor gyengélkedik Európa legforgalmasabb repterének lezárása után. Délután sem lett szebb a kép, csökkenésekkel nyitottak az amerikai részvénypiacok, miután érkeznek az első jelzések a vállalatok, ma éppen a FedEx és a Nike felől, hogy a vámok és az amerikai gazdasággal kapcsolatos bizonytalanság hat az eredményekre. Makroadatok tekintetében kevésbé izgalmas a nap, a befektetők a jegybankári üzenetetek emésztik az elmúlt napokból, és mai esemény, hogy Németországban elfogadták az óriási fiskális élénkítőcsomagot, amivel megnyílt az út az infrastrukturális beruházások és a hadiipari kiadások növelése előtt.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×