Folyamatosan csökken az üzemanyagok ára Magyarországon, így már a kormány által elvárt régiós szint közelébe került a benzin és a gázolaj literenkénti nagykereskedelmi ára. Hétfőtől a 95-ös benzin literje 629, míg a gázolaj 616 forintba kerül. Orbán Viktor miniszterelnök múlt pénteken azt mondta a Kossuth rádióban, hogy változik az eddig közölt régiós összehasonlítás, és a továbbiakban a szomszédos országok átlagárához kötik a hazai üzemanyagárakat – kihagyva a regionális adatokból Lengyelországot, Csehországot és Bulgáriát.
Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter korábban ennek a hétnek a közepéig szabott ki határidőt az üzemanyag-kereskedőknek, hogy a régiós átlag szintjére mérsékeljék az árakat. Hortay Olivér az InfoRádióban elmondta: az elmúlt időszak árváltozásait követően mostanra megközelítette a szomszédos országok átlagárát a benzin és a gázolaj hazai beszerzési ára. A szakértő szerint a most kialakult kedvezőbb helyzet azt mutatja, hogy
„nem lehet alábecsülni azt a puha eszközt”, melyet a nemzetgazdasági miniszter alkalmazott.
Hozzátette: az elmúlt egy hétben a makrogazdasági környezet nemcsak idehaza, hanem a régió más országaiban is lehetővé tette, hogy még olcsóbbak legyenek az üzemanyagok. Ennek egyik fő oka az volt, hogy a forint mellett más régiós devizák is erősödtek a dollárral szemben, a másik pedig, hogy Brent típusú nyersolaj hordónkénti ára is jelentős mértékben csökkent az előző héten. A Brent ára egy hét alatt öt százalékot esett, jelenleg 83 dollár alatt van a múlt hét eleji 87,53 dollárral szemben.
Az elemző ugyancsak kedvező fejleménynek nevezte, hogy a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) pénteki ár-összehasonlító elemzése alapján a hazai árak nagyobb mértékben csökkentek mind a régiós, mind a szomszédos országokban tapasztalható áraknál. A benzin esetében itthon kilencforintos csökkenés volt, míg a régióban öt, a szomszédos országokban négyforintos, a dízelnél pedig a hazai 21 forintos csökkenéssel szemben a régióban csak 9, a szomszédos országokban 11 forinttal esett vissza az átlagár.
Hortay Olivér megjegyezte: ezzel együtt a pénteki adatok alapján a magyarországi árak még mindig meghaladták mind a régiós, mind a szomszédos árakat, igaz,
a szomszédos árakhoz képest ez a különbség már kevesebb, mint egyszázalékos volt,
és a múlt heti statisztika még nem tartalmazta a szombati, illetve a hétfői árcsökkenéseket.
Korábban Varga Mihály pénzügyminiszter és Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter is jelezte, nem az adótartalomra vezethető vissza, hogy a hazai üzemanyagárak magasabbak a régiós szintnél. Hortay Olivér szerint az Európai Bizottság statisztikái is alátámasztják ezt a megállapítást. Mint fogalmazott, uniós összevetésben inkább alacsonynak tekinthető a magyarországi adótartalom – attól függően, hogy melyik heti statisztikát vesszük alapul.
A benzin esetében Magyarországon van az ötödik-hatodik legalacsonyabb adótartalom az Európai Unió tagállamai közül.
A szakértő elmondta: alapvetően a régiós országokra is igaz, hogy alacsonyabb az adótartalmuk a nyugat-európai államokhoz képest. Hozzátette: releváns vita tárgyát képezheti, hogy egy adott országban magas vagy alacsony az adótartalom, „de az vitán felül áll, hogy az adótartalom nem magyarázza a regionális eltéréseket”.
Hortay Olivér úgy véli, az elmúlt hetekben tapasztalt árváltozások inkább azt mutatják, hogy az árrésekben jelentkezett különbség, a rés pedig „elkezdett kinyílni”. Utóbbit bizonyítják a KSH visszanézhető statisztikái. Az elemző szerint kedvező fejlemény a jövőre nézve, hogy az elmúlt hetekben alkalmazott „puha eszközök” következményeként ez a különbség elkezdett csökkenni.