eur:
410.89
usd:
392.2
bux:
79229.24
2024. november 21. csütörtök Olivér
A woman using a gas pump to refuel vehicle during energy crisis
Nyitókép: alvaro gonzalez

Pletser Tamás a hazai üzemanyagárakról: nem kirívó a helyzet a régió más országaihoz képest

A magyar üzemanyagárak régiós összevetésben megfelelő szinten vannak, az adótartalom szempontjából sincs jelentős különbség a szomszédos országokhoz képest – mondta az InfoRádióban az Erste Bank olaj- és gázipari elemzője.

Ahogy arról az Infostart is beszámolt, május 1-jén, szerdán csökken idehaza a benzin és a gázolaj nagykereskedelmi ára. A holtankoljak.hu által közölt adatok alapján bruttó 3-3 forinttal kerül majd kevesebbe mindkét üzemanyag, így a hét közepén az alábbi átlagárakat tapasztalhatjuk a hazai töltőállomásokon:

  • 95-ös benzin: 644 forint/liter
  • gázolaj: 630 forint/liter

Múlt hét pénteken szintén lefelé mozdultak a nagykereskedelmi árak. Új fejlemény, hogy a Népszava értesülése szerint hétfő kora délutáni hatállyal a Mol az összes töltőállomásán tíz forinttal csökkentette az üzemanyagok árát. Mivel a nagykereskedelmi üzemanyagárak nem változtak hétfőn, ez a kutak árrésének csökkentését jelenti. Ha a piacvezető lánc lépését követik a magyarországi kutak, a holtankoljak.hu adataiból kiindulva, literenként átlagosan 637 forintos benzin- és 623 forintos gázolajár várható.

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) múlt héten megjelent kimutatása szerint a 95-ös benzin hazai átlagára 25, míg a dízelé 27 forinttal haladta meg az átlagos régiós, forintra átváltott üzemanyagárat. Pletser Tamás ezzel kapcsolatban az InfoRádióban elmondta: a régiós összevetésbe bekerült Bulgária is, ahol jóval alacsonyabb árak vannak jelenleg, mint a hazánkkal szomszédos országokban, ami némileg árnyalja az összképet. Úgy véli, nem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy Bulgáriában teljesen más adórendszer van érvényben, illetve azért sem releváns a velük való összehasonlítás, mert a bolgár piac alapvetően a fekete-tengeri árakhoz igazodik, ahol a nagykereskedelmi árak alacsonyabbak, mint a mediterrán térségben.

Az elemző szerint ezeket a tényezőket figyelembe véve „nem biztos, hogy praktikus” Bulgáriát is belevenni a régiós átlagszámításba.

„Nem véletlen, hogy az ottani árak átszámítva csaknem száz forinttal alacsonyabbak, mint Magyarországon”

– jegyezte meg.

A régiós összehasonlításban szintén fontos tényező, hogy Magyarországon több ponton is lényegesen magasabb az adó, mint a környékbeli országokban. Pletser Tamás példaként Ausztriát hozta fel, ahol 19 százalék az áfa, míg nálunk 27 százalék, ami ugyancsak jelentős különbséget eredményez. Ausztriában ugyanakkor nagyjából kilenc eurócenttel magasabb a benzin jövedéki adója, mint idehaza. Az árak alakulását az is döntően befolyásolja, hogy Ausztriával szemben nálunk kiveti az állam az érintettekre a háromszázalékos kiskereskedelmi különadót, továbbá ott van még ezen felül az energiahatékonysági kötelezettségi rendszer díja is, ami literenként 8-9 forint.

„Ha mindent összevetünk, az adórendszer sajátosságait is figyelembe véve Ausztriához képest Magyarországon tulajdonképpen egy kicsit még magasabbnak is kellene lennie a benzin árának”

– magyarázta az elemző.

Ehhez képest a múlt heti adatok szerint Ausztriában 661 forint volt a benzin literenkénti ára, ami 13 forinttal volt magasabb a hazai nagykereskedelmi árhoz képest. Pletser Tamás szerint ezek alapján azt lehet mondani, hogy „a magyar piac nem feltétlenül drágább”, sőt az adókat és egyéb más tényezőket is számításba véve „a régiós összevetésben megfelelő szinten vannak a magyar árak”.

Magyarországon a benzin esetében az adó közel a fele a teljes árnak, míg a dízelnél ez valamivel kevesebb, körülbelül 47 százalék. Az adótartalom tekintetében nincs jelentős különbség a környező országokhoz képest. Pletser Tamás kiemelte: eleve van egy uniós előírás arra, hogy mekkora lehet az adott tagállamban a dízel, illetve a benzin jövedéki adója. Ezen felül áfát is kell fizetni, amiben Magyarország a legelső az Európai Unióban. A nem EU-tagállam szomszédos országok közül Szerbiában hasonló mértékű a jövedéki adó és az áfa is, mint nálunk, vagyis jelentős eltérés ezen a téren nem tapasztalható a hazai és a környező országok adatai között.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség
Tudósítónktól

Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség

Szlovákiában a rendőrség Szervezett Bűnözés Elleni Hivatala létrehozott egy különleges nyomozócsoportot, melynek feladata az elmúlt választási időszakban Ukrajnának adott szlovák katonai felszerelések adományozásával kapcsolatos jogsértések felderítése. A vizsgálat kiterjed az akkori védelmi minisztérium és a kormány tagjainak döntéseire.

Fontos kérések az érkező havazás miatt, mindenkit érint

Bár a meteorológiai prognózisokban mindig van némi bizonytalanság, az aktuális előrejelzések szerint november 22-én, pénteken akár nagyobb mennyiségű hó is hullhat Budapesten.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Ahogyan arra számítani lehetett, megérkezett a 2025-ben még fennmaradó extraprofitadókról szóló kormánydöntés. A Magyar Közlöny csütörtök esti számában ugyanis megjelent a kormány legújabb rendelete, mely azt szabályozza, hogy miként marad velünk a bankok extraprofitadója, valamint a biztosítók és kiskereskedelmi cégek pótadója. Az eredetileg két évre ígért extraprofitadók egy jelentős része tehát négy évig hatályban marad. A kormány rendelete egyúttal azt is tartalmazza, hogy mely extraprofitadóktól szabadulhatnak meg jövőre az érintett ágazatok. Ezek szerint örülhetnek a gyógyszergyártók, a távközlési szektor cégei, valamint a megújuló energiát termelők, bányajáradék-alanyok.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×