Infostart.hu
eur:
384.42
usd:
332.42
bux:
107306.66
2025. november 9. vasárnap Tivadar
A villamosokon is tesztelik a vak és gyengénlátó utasok számára kifejlesztett szolgáltatást.Forrás: BKK
Nyitókép: BKK

Már a villamosok is „beszélnek” gombnyomásra Budapesten

A trolibuszok és az autóbuszok után idén ősztől már négy villamostípuson is tesztelik a vak és gyengénlátó utasok számára kifejlesztett szolgáltatást, amelynek segítségével a látássérült utasok egy távirányítóval aktiválhatják a járművek külső hangszóróit, és a rendszer bemondja, melyik járat érkezik a megállóba és hova tart.

A technológia által támogatott önállóság nem luxus, hanem alapvető jog - többek között erről is szól a Fehér bot világnapja, amelyet minden évben október 15-én tartanak. A látássérült emberek mindennapi közlekedése ezen a napon a megszokotthoz képest jobban a figyelem középpontjába kerül világszerte – olvasható a Budapesti Közösségi Központ oldalán.

Mint írják, a BKK is elkötelezett amellett, hogy a látássérült emberek számára is egyszerűbbé váljon a közösségi közlekedési járművek használata, ezért idén ősztől a villamosokon is tesztelik a már minden budapesti trolibuszon és az autóbuszok többségén elérhető szolgáltatást, amelynek segítségével a látássérült utasok egy gomb megnyomásával aktiválhatják a beszélő funkciót. A megállóba érkező jármű bemondja, hogy melyik járat és milyen irányba közlekedik tovább, a megállón kívül pedig elismétli az utastérben a következő megálló hang lejátszását, az átszállási lehetőségeket, forgalmi változásokat és a villamosokon az ajtónyitás irányát is.

Az úgynevezett VIAR-rendszer (Visually Impaired - Access Receiver) integrálását és tesztelését tekintve a legnagyobb kihívást a jármű mérete jelenti a szakemberek számára, hiszen a buszoknál jóval hosszabb villamosokon is kifogástalan működést várnak el az ügyfelek. A villamosok kísérleti jellegű felszerelése a későbbiekben lehetőséget biztosíthat arra, hogy a jelenleg csak a CAF-villamosokon elérhető funkciók nagyobb arányban jelenhessenek meg a többi budapesti típuson is:

  • egy Ganz KCSV7 – a főként belvárosi, Duna-parti vonalakon közlekedő klasszikus, csuklós villamos;
  • két Tatra T5C5K2 egybekapcsolva – a budapesti villamosflotta egyik legnagyobb darabszámú típusa;
  • egy TW6000 – a Hannoverből érkezett, jellemzően Dél-Pesten és Zuglóban közlekedő típus;
  • egy Siemens Combino NF12B – alacsonypadlós, modern villamos, amely leginkább a 4-es és 6-os vonalon közlekedik.

Amennyiben a tesztek sikeresen zárulnak és a rendszer megfelelően működik, úgy a hatósági engedélyek beszerzése után a felsorolt járművek forgalomba állnak és a szolgáltatás bárki számára hozzáférhető lesz – teszik hozzá.

Címlapról ajánljuk
Így nyerhet a Fidesz a fővárosban is - időközi választás Budapesten

Így nyerhet a Fidesz a fővárosban is - időközi választás Budapesten

A főváros VIII. kerületében, a 8. számú egyéni választókerületben képviselő-választást tartanak, mert a tavaly nyáron megválasztott képviselő, Horváth Alexander (Civilek Józsefvárosért Egyesület - Momentum Mozgalom - Demokratikus Koalíció - Párbeszéd-A Zöldek Pártja - Szikra Mozgalom Egyesület - LMP-Magyarország Zöld Pártja) július 14-én lemondott. Öt jelölt indul: Horváth Alexander, Tóth Erzsébet és Tóth-Ádám Éva függetlenként, továbbá Pálovics Emese Csilla (Fidesz-KDNP) és Czeglédy Ádám (MSZP).
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.11.10. hétfő, 18:00
Csizmazia Gábor
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézetének tudományos munkatársa
Trump kezében a leállító gomb: így függ Európa az amerikai tech cégektől

Trump kezében a leállító gomb: így függ Európa az amerikai tech cégektől

Amíg valami baj nem történik, hajlamosak vagyunk természetesnek venni azt az infrastruktúrát, amelyen gazdaságaink és társadalmaink működése alapul. Kérdezzük csak meg a spanyolokat és a portugálokat, akiknél áprilisban teljeskörű áramkimaradás következett be, amikor egymást követő feszültségingadozások miatt leállt a villamosenergia-hálózatuk. Spanyolország és Portugália most hatalmas beruházásokba kezdett a hálózatok ellenálló képességének erősítése érdekében. A polgároknak azonban nem kellene megvárniuk, amíg bekövetkezik a katasztrófa, hogy vezetőik elkötelezzék magukat a kritikus infrastruktúra – amely ma már magában foglalja a felhőszolgáltatásokat is – fejlesztése mellett.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×