A Black Friday hivatalos időpontja november 29., ennek ellenére már rengeteg akcióval és magas kedvezményeket hirdető kampányokkal találkozhatnak a vásárlók az online térben. A Gazdasági Versenyhivatal október végén indított kampányt a vásárlók tudatosságának erősítése és a jogkövetésre törekvő vállalkozások támogatására.
"Nagyon sok vállalkozás megpróbálja kihasználni a fokozott vásárlási kedvet az úgynevezett kihagyhatatlan ajánlatok ígéretével, ami gyakran nem olyan előnyös, mint amilyennek elsőre látszik. Gyakori trükk a nagyarányú kedvezményeket hirdető akció, amely viszont csak limitált mennyiségű termékre vonatkozik" – mondta Horváth Bálint az InfoRádióban.
A Gazdasági Versenyhivatal kommunikációs vezetője szerint számos kereskedő megemeli az árakat az akció előtt, hogy a kedvezmény mértéke még látványosabbnak tűnjön, és gyakran alkalmaznak sürgető üzeneteket, amelyek könnyen impulzusvásárlásra ösztönözhetnek. A pszichés nyomásgyakorlás miatt a fogyasztók olyan termékeket is megvásárolnak, amit egyébként nem tennének meg.
"Nagyon fontos, hogy a vásárlók legelőször is azt mérlegeljék, hogy szükségük van-e arra a termékre.Ha lehet, akkor hasonlítsák össze az árakat, több oldalon is nézzék meg az adott termék árát. És ami még nagyon fontos, hogy kizárólag megbízható webáruházban vásároljanak, amelynek van magyar ügyfélszolgálata, van magyar elérhetősége" – fejtette ki Horváth Bálint.
Egy friss felmérés szerint a Black Friday időszakában az akciókhoz köthető vásárlások mértéke elérheti a 160 milliárd forintot.
A kutatás alapján a vásárlók 44 százaléka kizárólag az online térben keres akciókat, a hagyományos bolti akciókat keresők aránya csupán 8 százalék.
"Ez nemzetgazdasági szempontból azért különösen problémás, mert a legnépszerűbb online webáruházak jellemzően külföldi tulajdonban vannak, így a forgalmuk után gyakorlatilag nem fizetnek adót Magyarországon. Az így kieső adóbevétel pedig éves szinten egyes becslések, felmérések szerint akár az 1000 milliárd forintot is elérheti" – mondta a szakértő.
Horváth Bálint úgy fogalmazott, az egynapos Black Friday már egy egész hónapos hosszabb időszaknak tekinthető, ezért a Gazdasági Versenyhivatal folyamatosan ellenőrzi a kereskedőket, és amennyiben jogsértés gyanúját tapasztalják eljárást is indít.