Egy olyan nagy hajó, mint amilyen a Dunán a minap leégett luxusjacht volt, sok műanyagból, textilből áll, ezek éghető anyagok, illetve valamennyi kezelt fa is lehet bennük. Simon Gergely, a Greenpeace vegyianyag-szakértője az InfoRádióban ennek kapcsán tisztázta, ha tökéletlen az égés, akkor keletkeznek úgynevezett policiklusos aromás szénhidrogének.
"Műanyag égésekor, illetve tökéletlen égéskor mindig keletkeznek policiklusos aromás szénhidrogének, ezek közül több rákkeltőnek van minősítve, illetve mutagének,
génkárosítók, hormonkárosítók, hosszútávú egészségügyi károsító hatásuk van"
– nyomatékosította a szakértő.
Az ilyen szempontból evidens szén-monoxidon, szén-dioxidon kívül még halogénezett szerves vegyületek is keletkeznek, ha van brómozott égésgátló vagy klór a hajón.
Amikor pedig ilyen nagy füstöt látunk egy égő hajó fölött, akkor Simon Gergely elmondása szerint különböző, el nem égett vagy részben elégett szén-hidrogének is a levegőbe kerülnek, ezt hívják koromnak, de ezekben nagyon sok káros hatású szerves vegyület van.
"Erősen, hosszú ideig égett ez a hajó, illetve egy idő után, mikor vízzel oltották, vízgőz is került az égés helyére, ami módosíthatta az égést. Nagyon sok fajta veszélyes vegyület hosszasan került a levegőbe" – mondta még.
Ami viszont szerencse a szerencsétlenségben, hogy a Dunán történt az eset,
a Duna pedig egy természetes szélcsatorna, ahol folyamatosan tisztulni tud a levegő,
emiatt talán kicsit kevésbé ment be a házak közé a szennyezés, bár Óbudán sokáig terjengtek a mérgező gázok – Simon Gergely szerint.
Ha PVC ég, az, mivel klórt tartalmaz, a legveszélyesebb dioxinok és pbc-k is felszabadulnak, amelyek súlyosan rákkeltő felhalmozódó vegyületek.
Hogy bármilyen hatóságnak vizsgálnia kellett-e a levegő minőségét, arra azt mondta, erre csak nagyobb tüzek esetén kerül sor, ez esetben amerre a szél fújt, arra volt esetileg elviselhetetlen a levegő.