A brit miniszterelnök után a francia elnök is jelezte, hogy az áldozatok mérséklésével akar közelebb kerülni a klímacélok megvalósításához. Emmanuel Macron azt mondta: nem hajlandó betiltani a gázkazánokat,
amelyek majdani tilalma Németországban és Nagy-Britanniában is forró téma.
Miközben a magukat az utakhoz ragasztó vagy műalkotásokat leöntő aktivisták a fosszilis üzemanyagok szinte azonnali tilalmát akarják – és velük együtt sok politikus és véleményformáló is klímakatasztrófáról beszél – egyes vezetők kezdenek visszatáncolni. Nagy-Britanniában Rishi Sunak kormányfő közölte: késlelteti a benzines és dízeles új autók eladási tilalmát és a gázkazánok kivezetését, mivel ezek „elfogadhatatlan terheket” rónak a polgárokra. Franciaországban pedig Emmanuel Macron elnök dobott kesztyűt az aktivistáknak azzal, hogy jelezte:
nem fogja betiltani az otthonokba épített gázkazánokat.
Macron szerint az ökológiának olyan „haladáson kell alapulnia”, amely nem igényli "azt a fajta gyógymódot, amely összeegyeztethetetlen a mi termelési és társadalmi modellünkkel". Az elnök elmondta: Franciaország 2027-re szünteti meg a szénfelhasználást, és addigra 60 százalékról 40 százalékra csökkenti a fosszilis tüzelőanyagok felhasználását, de részleteket nem árult el. Ugyanakkor kizárta, hogy betiltsa a gázkazánok beépítését a lakóházakba.
"Nem fogjuk megtiltani" az új gázkazánok beszerelését, mert nem hagyhatjuk megoldás nélkül honfitársainkat, különösen a vidéki területeken" - fejtegette.
Sunak hozzá képest csak haladékot adott és immár csak 2035-től tiltaná az új gázkazánok eladását. Az egyik alternatíva a hőszivattyú, aminek beszereléséről jelenleg horrorsztorik keringenek a szigetországban, mivel nincs hozzá elég képzett szakember. A technológiát Macron is említette. Franciaország segíteni fogja az otthonokat, hogy hőszivattyúkat építsenek be - mondta -, „mert azok intelligensek, energiát takarítanak meg és nagymértékben csökkentik az emissziót”. Egyben ígéretet tett, hogy háromszor annyit fognak gyártani, hogy "2027-re elérjék az évi egymillió darabot".
A franciák "szeretik az autójukat, és én is szeretem" – tette hozzá egy főműsoridős televíziós interjúban, elismerve, hogy a lakosság vonakodik átállni a drágább elektromos kocsikra. "Ezt okos módon kell megtennünk: azaz a járművek és az akkumulátorok hazai gyártásával" - fejtegette. Ezért határozottan kiállt négy hatalmas akkumulátorgyár építése mellett.
A kormány az év végéig egy állami támogatási rendszert is elfogad, amely lehetővé teszi majd, hogy a kis jövedelmű háztartások havi 100 euró körüli összegért lízingelhessenek európai gyártású elektromos autókat. A környezetvédelmi aktivisták azonnal elégtelennek nevezték Marcon lépéseit. A francia elnök "még mindig nem ismerte fel a klímavészhelyzet mértékét" - fogalmazott közleményében a Greenpeace France.